lezen Planeet aarde

Cruiseschip neemt de Noordwestelijke Doorvaart

Bekijk Sluit

lezen Planeet aarde

Een luxueus cruiseschip is dinsdag vanuit Alaska vertrokken richting New York. Het schip vaart niet de gebruikelijke route, maar neemt de Noordwestelijke Doorvaart, dwars door het noordpoolgebied.

Datum
Auteur
Christina Nunez/redactie: Paul van Beem

De opwarming van de aarde en het verdwijnen van alsmaar meer ijs maakt langzaam maar zeker de weg vrij voor scheepvaart in het noordpoolgebied. Crystal Serenity is het eerste schip dat de uitdaging aangaat. Vanuit Anchorage vaart het in 32 dagen via de Beringstraat, door het Canadese noordpoolgebied en langs Groenland om uiteindelijk anker te leggen in New York. Wie mee wilde varen moest hiervoor tussen de twintig- en honderdduizend euro neerleggen.

Roald Amundsen

Crystal Serenity is vanzelfsprekend niet het eerst schip dat de Noordwestelijke Doorvaart neemt. De Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen was in 1905 de eerste die door de passage zeilde, en in 2012 voltooiden een recordaantal van dertig schepen de reis. Het bedwingen van de route is nog altijd bijzonder, maar de vraag is of die romantiek blijft als het ijs verdwijnt.

En dat het ijs verdwijnt staat buiten kijf. Klimaatverandering vergroot de kansen op noordpooltoerisme en scheepvaart, maar er wordt tegelijkertijd gedebatteerd over de impact op het milieu – er is het risico op het lekken van brandstof – en de overlast voor lokale inheemse gemeenschappen. Ook is het gebied nog niet volledig in kaart gebracht. “Omdat slechts tien procent van de Canadese noordpoolwateren adequaat in beeld is gebracht navigeert het schip door onontgonnen terrein”, zegt Bryan Comer, marien onderzoeker bij de ngo International Council on Clean Transportation. En het feit dat het augustus is maakt de reis niet per definitie eenvoudig. Crystal Serenity wordt begeleid door een ijsbreker met twee helikopters aan boord.

Onvoldoende reddingsschepen

En er liggen meer beren op de weg. Het potentiële aantal reizigers op een cruiseschip overschrijdt de capaciteit van de meeste reddingsschepen die in het noordpoolgebied kunnen varen, zo beek uit een recente analyse van de Amerikaanse kustwacht. En het is vooralsnog de vraag of het Amerikaanse Congres de aanvraag voor een nieuwe ijsbreker zal goedkeuren. Die zou niet alleen van pas komen bij toekomstige reddingsoperaties, maar ook bij het monitoren van (illegale) activiteiten in het gebied zoals visvangst, olie-exploratie en drugssmokkel.

Milieuactivisten zijn vooral bezorgd over het morsen van brandstof in het gebied. Comer: “De Crystal Serenity draait op relatief schone diesel, maar veel grotere cruiseschepen varen op zware stookolie die zeer moeilijk op te ruimen is als wordt gemorst.” En volgens de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), het VN-orgaan dat toezicht houdt op de internationale scheepvaart, zijn schepen verantwoordelijk voor 2,6 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide. Het IMO verwacht dat deze emissie tegen 2050 met vijftig procent wordt vergroot.

Inuit

Intussen maken de inwoners van Canadese dorpen zich op voor een heuse toeristeninvasie. Zoals in Ulukhaktok, een dorp met 400 inwoners, terwijl een schip 1600 mensen aan boord heeft. “De Inuit-gemeenschap werd in 2014 voor het eerst geïnformeerd, en reageerde over het algemeen positief”, zegt Anne Kokko, die zich bezig houdt met toerismeontwikkeling in het Canadese westelijke noordpoolgebied. “Wel heerst er bij hen angst over de gevolgen op het milieu en zijn ze bezorgd over de enorme aantallen passagiers. Ze willen maximaal honderdvijftig passagiers tegelijk van boord laten gaan om te golfen, te winkelen en te wandelen.” 

Nu het noordpoolijs smelt, worden voorheen schier onbereikbare gebieden steeds toegankelijker. Pete Ryan, National Geographic Creative.


Bekijk ook

Ads for you!

Beste bezoeker,

We zien dat je waarschijnlijk een adblocker of andere software gebruikt die onze banners ontregelt.
Dat vinden we jammer, hiermee missen we inkomsten voor onze site die we hard nodig hebben.
Merk daarom onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Dankjewel voor je tijd.
National Geographic Nederland/België

Sluiten