Meest gedeeld

lezen Wetenschap

Het Stevelduct

lezen Wetenschap

Om het spoor en de weg te ontlasten, bedacht uitvinder Aad van den Ende een hellende waterbaan waarlangs zeecontainers naar hun bestemming 'drijven'.

Datum
Auteur
Robbert Vermue

Dit Stevelduct is een combinatie van twee oude technieken, het aquaduct en het stevelen – het principe dat op een hellend watervlak drijvende voorwerpen sneller stroomafwaarts bewegen dan het water zelf. Containers die in Rotterdam op de waterbaan worden geplaatst, zijn in iets meer dan een etmaal in het Roergebied. De TU Delft acht Van den Endes vinding technisch te realiseren; of het economisch ook haalbaar is, moet nog worden onderzocht. Een mogelijk bezwaar is de landschappelijke verstoring; daartegenover staat dat de techniek vrijwel geen CO2-uitstoot oplevert en dus veel milieuvriendelijker is. Is Nederland rijp voor een Stevelduct? Reageer hieronder.

10 Reacties Schrijf zelf een reactie

martin van der pluijm

Hallo, meneer van den ende Wij hebben elkaar op de technasium netwerkdag gesproken, het lijkt mij leuk als wij eens bellen over een mogelijke opdracht. Verder vind ik het een origineel en innovatief idee wat zeker de moeite waard is om nader te bekijken. Voor anderen Ik ben op zoek naar mensen die mij kunnen helpen om een opdracht te vinden voor mijn keuzeproject, als u iets weet, stuur dan een vrijblijvend mailtje naar martinvdpluijm@hotmail.nl Martin van der pluijm 4technasium d'Oultremontcollege I

klop

nee hoor is maar een grapje neem het stevelduct niet te serieus.

klop

I don't like this, because this is impossible in real life.

Mark van Roosendaal

Wat nou als je het water met wieltjes vervangt dan hoef je geen water op te pompen wat ook kosten besparend is.

Aad van den Ende

Het Stevelduct werk al bij waterpas! Dus een hoogteverschil is niet strikt noodzakelijk. Een verval is evenwel aan te bevelen om de waterstroom te verzekeren. Een energieloze versie is mogelijk als gebruik wordt gemaakt van de potentiele energie van rivierwater. Door het Stevelduct te sifonnificeren is pompen nergens meer nodig. Lees meer daarover op de website.

joep dickhaut

Een hellende waterbaan. Hoeveel hoogteverschil is er nodig van Maasvlakte tot Ruhrgebied? Als we nu eens stoppen ten oosten van Rotterdam lossen we een megaprobleem op met een veel korter traject. Waterpompen kan ook, moet toch om het water omhoog te krijgen. Is de helling eigenlijk wel nodig? (Water verpoppen is ons polderland een bekende techniek, lijkt me. Problemen waar ik nog niet over gelezen heb zijn de kruisingen met bestaande infrastructuur en de daaruit voortvloeiende wens om met hoogteverschillen te kunnen werken in het langsprofiel. Alternatief voor een strakke en iets hellende goot van ca 80 km. Verder is nog een voordeel dat gestart kan worden op een veel kleinere schaal bijvoorbeeld binnen een bedrijf. Daarmee zou veel ervaring opgedaan kunnen worden. Dus waarvoor is deze techniek in het kleinood bruikbaar? Madurodam? Een chipsfabriek werkt meen ik al mee. De gesneden aardappelschijfjes vallen in het hete stromende vet of olie en worden er op het juiste moment = afstand weer uitgezeefd. Korten m.i. een prachtig idee met uitdagingen.

Langstraat

Landschappelijke verstoring? Kijk wat er recent bijgebouwd is op Maasvlakte 1: dat is pas horizonvervuiling. Niet een Stevelduct, dat perfect ingepast kan worden in ons landschap. De buisconstructies, de overslagcylinder,s de aquaducten. Wonders van techniek, die gezien mogen worden. Zelfs verdiept. Ooit van tunnels gehoord? Afwerken met een toefje dijklichaam met PV-panelen erop en klaas is kees: Stevelduct werkt. Invliegen maar die Chinezen en gasboeren met geld: een exportproduct pur sang laat zich tonen en verkopen. Echt, landschappelijke verstoring is een relatief klein probleem. De uitdaging is: wat zijn de echte en integrale maatshappelijke kosten en baten? Een eerlijke calculatie in deze -inclusief een TCO-berekening - zal de investeringsbeslissing vele malen gemakkelijker maken voor Stevelduct.

nel van der velden

Goederen transporteren van A naar B is van alle tijden. Momenteel wordt dit door vrachtverkeer, binnenvaartschepen en treinen verzorgd. Nmm. is het Stevelduct een transportmiddel dat veel voordelen biedt in vergelijking met de huidige transportmiddelen. Het Stevelduct lijkt nauwelijks milieuvervuiling te veroorzaken. Er zijn minder vrachtwagens nodig dus ook minder filevorming op de snelwegen. Chauffeurs/schippers moeten zich aan verplichte rusttijden etc houden, terwijl de stevelductvorm een continue transportstroom is die dag en nacht kan doorgaan. Ik vind het een aantrekkelijk alternatief. Het bezwaar van horizonvervuiling kan wellicht verminderd worden door eea. zo veel mogelijk van doorzichtig materiaal te maken waardoor er geen massieve bouwwerken in het landschap worden geplaatst.

koos landers

Best Aad, het plan lijkt mij zeer goed haalbaar en milieu vriendelijk. het lijkt mij in dit stadium raadzaam om bijv. studenten (vanwege kosten) te laten onderzoeken wat de economische haalbaarheid is omdat dit de prikkel zal moeten zijn om eea te realiseren.een nieuwe innovatie veroorzaakt strafpunten (indekken van risico door de overheid bepaald) en door de burger betaald. de studenten zullen een goede vraagstellingen mee moeten krijgen om het onderzoek structureel juist op te zetten. koos landers 0626132231

johannes krens

Stevelduct principe is als mogelijkheid tot c02 neutraal vervoer zeer aan te bevelen. Wat ik wel herken is het probleem dat de mensen eerst moeten wennen aan een nieuwe onbekende infrastructuur in het landschap. Verder zijn er in feite alleen maar politieke en financiële problemen. De haven van Rotterdam zou toch wel een van de trekkers moeten zijn. Technisch en financieel lijkt mij Stevelduct een uitstekend plan. De socaalpsychologische reacties als NIH en NIMBY moeten op den duur te overwinnen zijn. SUCCES!!

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren. Waarom inloggen?

Log in

Registreren     Wachtwoord vergeten


Bekijk ook

Bekijk

Een jaar lang NatGeo Historia voor €19,95 i.p.v. €25 Word nu abonnee

Sluit