lezen Planeet aarde

Japanse vliegtuigmaatschappij gebruikt kleding als brandstof

Bekijk Sluit

lezen Planeet aarde

De op één na grootste vliegtuigmaatschappij van Japan gaat oude kleding gebruiken voor de ontwikkeling van biobrandstof. In 2020 moeten de eerste testvluchten plaatsvinden.

Datum
Auteur
Marinka Wagemans
Fotograaf
Bloomberg / Getty Images

Tweedehandskleding bevat veel katoen, stelt Japan Airlines dat samenwerkt werkt met het recyclebedrijf Japan Environmental Planning (Jeplan) en het Green Earth Institute (GEI). Dat katoen zou relatief eenvoudig in brandstof kunnen worden omgezet.

Jeplan werkt samen met twaalf winkelketens die samen goed zijn voor zo’n duizend filialen door het gehele land. om kleding te verzamelen en het polyester te recyclen. “Ik geloofde volkomen dat er in de toekomst auto's zouden zijn die op afval reden. Maar de jaren gingen voorbij en dat gebeurde niet,” zegt Michihiko Iwamoto, de oprichter van Jeplan. “Dus ik dacht: ik maak het zelf.”

Hoe?

Echt efficiënt is het allemaal niet. Honderd ton katoen levert slechts tienduizend liter aan brandstof op. Zelfs als al het katoen in Japan zou worden gebruikt voor de productie van brandstof, zou dit maar zeventig miljoen liter opleveren. Dat is minder dan 1 procent van de totale brandstof die in Japan wordt gebruikt. Maar GEI’s technologie kan ook ingezet worden om te draaien op afval van, bijvoorbeeld, papierfabrieken. 

Ik geloofde volkomen dat er in de toekomst auto's zouden zijn die op afval reden. Maar de jaren gingen voorbij en dat gebeurde niet.

Om het katoen om te toveren in biobrandstof gebruikt GEI een methode waarbij ze de suikers die verwerkt zijn in katoen gisten, zodat er alcohol ontstaat. Van die alcohol wordt dan brandstof gemaakt. 

Milieuvriendelijk

Het gebruik van kleding is niet geheel milieuvriendelijk: er zal nog steeds koolstof vrijkomen aan het begin van het proces, maar dan wel de helft minder ten opzichte van fossiele brandstof. Jeplan ziet kleding slechts als de eerste stap op het gebied van afvalgebruik als brandstof. In 2020 moeten de eerste testvluchten gaan plaatsvinden en in 2030 zullen de eerste passagiers aan boord stappen, als het aan Jeplan ligt. 

Alternatieven

Volgens de Nederlandse overheid is de burgerluchtvaart verantwoordelijk voor 2 tot 3 procent van de wereldwijde CO2 uitstoot. Op een retourtje Amsterdam - New York stoot één persoon tussen de 570 en de 680 kilogram CO2 uit, afhankelijk van de vliegmaatschappij. Om deze reden is de luchtvaartsector al jaren op zoek naar alternatieve brandstoffen om de CO2-uitstoot te verminderen. Zo maakt het Amerikaanse bedrijf Lanzatech brandstof van afval-koolstofmonoxide uit de staalindustrie en laat KLM sinds vijf jaar vluchten uitvoeren op biokerosine, gemaakt van gebruikt frituurvet. Hierdoor hoopt de vliegmaatschappij de CO2 uitstoot ten opzichte van 2011 per passagier in 2020 met twintig procent te verminderen. Deze duurzame brandstof is twee keer zo duur als reguliere, CO2-uitstotende kerosine.

Uit onderzoek van de Amerikaanse Washington State University blijkt dat reizigers bereid zijn 11 procent meer te betalen voor een vlucht op biobrandstof in plaats van op kerosine - maar dit onderzoek werd enkel gehouden onder inwoners van Portland, Minneapolis en Boston. Of Nederlandse en Belgische passagiers er net zo over denken is nog onbekend.


Bekijk ook

Ads for you!

Beste bezoeker,

We zien dat je waarschijnlijk een adblocker of andere software gebruikt die onze banners ontregelt.
Dat vinden we jammer, hiermee missen we inkomsten voor onze site die we hard nodig hebben.
Merk daarom onze site als 'veilig' aan en volg deze instructies.

Dankjewel voor je tijd.
National Geographic Nederland/België

Sluiten