Hallo allemaal,
Het is wel een aardig initiatief om je in het forum wat nader voor te stellen. Je kunt dat natuurlijk ook in het profiel doen, maar dan minder uitgebreid.
Mijn naam is Donald en ik woon in het Hageland, een heuvelachtige streek tussen Leuven en Diest in België. Ik ben geboren en getogen in Nederland en heb als laatste woonplaats in Nederland 21 jaar in Deventer gewoond waar het grootste deel van mijn familie vandaan komt. Sinds juni 2003 woon ik nu in voorgoed in België en ben nu huisman van beroep.
In de jaren ’90 ben ik me heel intensief gaan bezighouden met fotografie. Ik had destijds 2 analoge spiegelreflexen van een zeer eenvoudig type. Een ervan was de Ricoh KR10. Daarbij had ik 2 zoomobjectieven nl. een 28-80mm en een 80-200mm. Zo had ik dus op elke camera een zoomlens met een totaal bereik van 28 tot 200mm. Daarnaast had ik nog een teleconverter zodat ik tot 400mm kon gaan. Om creatief te kunnen werken had ik een uitgebreide filterset van Cokin. Om een eenvoudige studio op te bouwen had ik ook een paar studioflitsers. Daarnaast gebruikte ik de Metz CT45 die voorzien was van een externe accu. Met richtgetal 45 kom je toch een eind. In die jaren was ik enkel bezig met model-, portretfotografie. Ik was ook lid van een fotoclub die zich enkel bezighield met dat type fotografie. Al met al werden me de kosten een beetje te veel van het goede. Ik schoot per middag- of avondsessie (gem. 4 uur) 4 tot 6 films van 36 opnames vol. Ik had geen doka en moest dus alles laten ontwikkelen. Afdrukken was er niet bij. Ik liet enkel een contactsheet afdrukken. Daarnaast gebruikte ik vooral dia’s. De z/w foto’s liet ik door een beroepsfotograaf handmatig afdrukken en retoucheren. Dat deed hij voor een schappelijke prijs. Maar ja, het aanschaffen van film, ontwikkelen, afdrukken, reiskosten, studiohuur en modelkosten liepen toch redelijk hoog op. Dan gebeurt er ook nog een voorval en dat was dan de bekende druppel die de emmer deed overlopen. Ik heb er toen de brui aan gegeven en heb al mijn fotospullen verkocht.
Vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag een digitale spiegelreflex gekregen. De Canon EOS 400D met de kitlens 18-55mm. Later heb ik daar nog de Tamron 80-300mm bij gekocht. Inmiddels heb ik ook de basisset van Cokin aangeschaft, zodat ik met de tijd ook weer wat filters kan gaan aanschaffen. Mijn volgende doel is een flitser met een hoog richtgetal. Hopelijk wordt dat weer een staafflitser van Metz.
Mijn fotografie beperkt zich niet meer tot enkel de modelfotografie, al vind ik het werken met mensen toch het mooiste wat er is. Tegenwoordig wil ik ook meer en meer aandacht besteden aan de natuur en architectuur. Daarbij wil ik dan ook wat laten zien van de cultuurhistorische waarde. Zo ben ik nu met een project bezig waarbij ik zoveel mogelijk hollewegen in het Hageland op de foto wil zetten. Deze hollewegen hebben een cultuurhistorische waarde en zijn kenmerkend voor het heuvellandschap. Het oorspronkelijk karakter van deze hollewegen wordt steeds vaker aangetast doordat men ze gaat bestraten. Met mijn foto’s hoop ik dat de mensen gaan beseffen dat er iets belangrijks in hun landschap aan het verdwijnen is.
Willen jullie nog meer over mij weten, surf dan naar www.spinabifidainfo.nl . Klik dan op Nederland en jullie kunnen daar mijn levensverhaal lezen. Mocht je vragen hebben, stuur me dan gerust een persoonlijk bericht.