Ervaring gevraagdt Nikkor 500mm

4 berichten - 814 x bekeken

Bedankt alvast voor de reacties.

@Gerry. het ging niet om de sluitertijden, gebruik altijd een statief met gimbal-head hier kan ik sluitertijden tot een kwart seconde mee halen. Dat is voor mij meer dan genoeg. Het gaat alleen om het scherpstellen zelf.

@Hans. bedank voor de tips, ik ga op onderzoek uit wat mogelijk is voor mijn camera. Het rendement is nu veel te laag van de 40 a 50 foto's hou ik er misschien maar 1 over die ik scherp genoeg vind. Ik ben van mening dat dit beter moet kunnen, vroeger in de tijd voor AF deed men niet anders.

Als er nog meer tips, ideeen zijn houd ik mij nog steeds aanbevolen.

mvg Rob

Hoi Rob,

Ik heb een 400mm f3.5 manual focus. Ik gebruik een vergrotend oculair DK-17M  Weet zo niet of deze ook op een d300 kan, maar mij heeft het goed geholpen. Er is ook een hoekzoeker met 2.5 x vergroting te koop hiermee vindt ik het scherpstellen een stuk makkelijker, het kan bijna op het oog. Verder gebruik ik bij deze lens alleen de midden sensor icm met het focus lampje links onder in het zoekerbeeld. Overdag met een beetje zon wordt je beeld verstoord door opstijgende warme lucht, soms in het veld niet duidelijk zichtbaar maar thuisgekomen een tegenvallend resultaat hierdoor. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. succes, Hans

Een basisregel om uit de hand scherp te kunnen stellen is dat het brandpunt moet overeen komen met de sluitertijd. Dat wil zeggen dat je met een 500 mm lens moet uitkomen op ongeveer 1/500 seconden om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Ik ga er van uit dat deze berekening moet worden vermenigvuldigd met de cropfactor van je camera. Volgens mij is die 1,5 dus zou je al moeten fotograferen met een minimale sluitertijd van 1/750. Daarboven op plaats je ook nog de 1.4 extender als ik me niet vergis, dus nogmaals een vergrotingsfactor. 

Je wordt met dit type objectief dus bijna gedwongen om gebruik te maken van een statief. 

Groetjes,

Gerry

Ik ben in het bezit van een Nikkor 500mm F:/4/P IF ED dit is een manual focus lens met P contacten voor het overbrengen van exif-data. Ik ben tegen het probleem aangelopen dat het erg moeilijk is om met dit soort lenzen scherp te stellen zeker ook nog met een extender, inmiddels heb ik een ouderwets matglas met beeldwig en prismaring in mijn D300 laten monteren. Dit gaat al beter maar nog niet bevredigend. Zijn er onder jullie die ervaring hebben uit het verleden hoe je met dit soort lenzen kan en misschien moet werken voor een bevredigend resultaat. Dit formaat lens met autofocus is voor mij financieel niet haalbaar. Heb inmiddels wel de ervaring als die goed gefocused is, is het een geweldige lens en ragscherp.

mvg Rob

Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....