De "look" van een prof./semiprof. foto

6 berichten - 548 x bekeken

Bedankt heren! 

Hier kan ik zeker wat mee. Ik ben druk op zoek naar een andere lens als vervanging voor de kitlens. Ik denk dat dat al een hoop verschil gaat maken. Daarnaast ga ik vanaf nu alles in RAW fotograferen en achteraf nabewerken.

Waarschijnlijk kom ik dan al een heel eind ;)

Dank! 

Hallo Jelle,

De camera beschikt ook over een aantal profielen die je voor een deel zelf in kunt stellen.
Dat vind je onder persoonlijke voorkeuren in het menu van de camera. Zelf zet ik alles op neutraal en in de nabewerking pas ik dan alles aan in photoshop. Net als Colorworld werk ik ook in RAW, omdat je dan in de nabewerking de meeste invloed kunt uitoefenen en je dan ook niet al een deel van de informatie kwijt bent door de jpg-compressie. Het heeft ook belang met welke instelling op de camera je werkt. De modi landschap, portret, sport bijvoorbeeld hebben al bepaalde voorinstellingen die van invloed zijn op kleur, contrast helderheid enz. Ik gebruik die modi nooit. Ook de modus 'automatisch' gebruik ik nooit, omdat die ook bepaalde voorinstellingen heeft en niet in RAW werkt. Afhankelijk van wat ik fotografeer, gebruik ik de standen M, Av, Tv en P. Daarbij gebruik ik een standaardprofiel, waarbij alle instellingen op neutraal staan. De camera doet dus geen voorwerk door wat bij te stellen in bijvoorbeeld contrast of helderheid. Ik doe dat altijd achteraf op de pc met photoshop. Dan maak je de foto precies zoals jij het wilt of zoals jij het gezien hebt met eigen ogen.

Succes.

Groetjes,

Donald

Ik ken de camera niet, maar wat ik zo lees denk ik dat je daar prima mee uit de voeten moet kunnen. De 12Mp zijn voldoende en ook weer niet zoveel dat dat de kwaliteit/ruis e.d. negatief zullen beinvloeden. En je kunt in RAW werken (doen, want daar kun je veel voordeel uit halen in de nabewerking).

Wat betreft de lens: die ken ik ook niet. Ik weet alleen dat kit lenzen soms niet goed zijn, soms best aardig en soms ook prima. Misschien dat je daar wat reviews over kunt vinden.

Een goede lens geeft je meer contrast, kleuren zullen dieper zijn en je scherpte zal ook verbeteren. Gebruik geen UV filter als dat niet echt nodig is (en dan geen goedkope) want die kan het beeld soms flink minder maken. Gebruik ook altijd (!) je zonnekap om invallend licht tegen te gaan.

Ik zou daarom eerder naar een goeie bij jou passende lens kijken dan naar een andere body. Mogelijk kun je eens bij een goed gesorteerde winkel wat uitproberen? Konijnenberg heeft bijvoorbeeld een groot assortiment, maar er zijn ook vast meer winkels. Probeer van te voren het zoekveld wat te versmallen zodat je weet wat jij wilt qua bereik, zoom/vast, lichtsterkte, wel/geen IS etc. Soms kun je ook lenzen huren; dan kun je het even een dag uitproberen en op je scherm beoordelen.

Hoop dat je hier iets mee kunt :)

Colorworld,

Dank voor je uitleg! De foto ziet er inderdaad al een stuk beter uit, wat minder flets lijkt het. Ik ga zeker nog even zoeken op nawerking etc en kijken of ik daarmee wat standaarden onder de knie kan krijgen.

Hoeveel verschil had het gemaakt als ik dezelfde foto met een andere lens dan de kitlens of een andere body?

Groet!

Dag Jelle. Ik denk dat het vooral een kwestie is van de juiste foto maken qua belichting en compo en het daarna in je digitale doka te optimaliseren/naar wens aanpassen. Je zult daarvoor je digitale doka wel moeten kennen. Bij voorkeur in RAW je foto maken om zoveel mogelijk beeldmateriaal te behouden. Daarna optimaliseren in bijvoorbeeld Lightroom of Photoshop (of een ander pakket).

Jouw foto heeft opzich de juiste ingredienten en kan redelijk snel tot een ander plaatje worden getransformeerd. Of je het mooi vindt is natuurlijk persoonlijk, maar ik heb 'm even (wel even snel) op mijn manier bewerkt. Dat kun je hier zien:

http://www.colorworld.nl/lab/temp_jelle.jpg

Basically:

1) meer saturation (op een aparte manier, dat wel)

2) curve laagje om de donkere partijen iets donkerder te maken (daarbij de bomen weer gemaskeerd om de oude kleuren wat te houden)

3) curve laag voor de donkere wolken (met masker om alleen de wolken donkerder te maken) Dit kan ook met een grad filter in het veld overigens.

Kun je daar wat mee? Google anders op de bewerkingen en probeer tutorials om wat meer grip te krijgen op foto bewerking.

Succes!

Beste medegebruikers,

Ik lees sinds een aantal maanden mee hier op het forum en post nog niet zoveel. Ik ben pas begonnen met fotografie en vind het megainteressant. Ik lees heel veel en bekijk zo mogelijk nog meer. Bij dat laatste viel me iets op. De look van foto's van professionele fotografen vershilt nogal met die van mij. Na wat speurwerk op het internet kan er niet achter komen waar 'm dat in zit. In de body, lens, nabwerking..? De look die ik bedoel kan ik misschien het beste omschrijven aan de hand van een voorbeeld. 

- http://www.nationalgeographic.nl/community/foto/bekijken/ardenner-landschap > Dit hier is een foto van mij. Genomen met een 1100D, zonder nabewerking.

- http://sjoerdbooij.nl/wp-content/uploads/2011/06/Bruiloft-Dirk-Jan-Kim-58.jpg > Dit is een foto van een semiprof. fotograaf waarvan de kleuren beduidend anders zijn dan die van mij. 

Ik vind het heel lastig om het verschil te beschrijven, vandaar het voorbeeld. Kan iemand mij uitleggen hoe dit een beetje werkt? Hartelijk dank!

Jelle

Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....