Mensen fotograferen

13 berichten - 2654 x bekeken

Mij is na het lezen van de berichten wel het een en ander duidelijk geworden. De belangen van professionele modellen kunnen idd geschaad worden met publicatie op een site als deze. Dat zou ik dus niet doen. Maar er bestaat ook nog zoeits als amateurmodellen die hooguit een onkostenvergoeding krijgen. Hun belangen liggen dan niet op financiëel gebied maar eerder bij de privacybelangen. Het blijft ook een moeilijke zaak als de contracten met een amateurmodel zijn opgemaakt als internet nog niet zo gangbaar is als nu. Daarnaast kunnen anderen vrij gemakkelijk foto´s van deze site downloaden en naar eigen goeddunken ge(mis)bruiken als ware het een foto die ze zelf gemaakt hebben. Je zou dan zeggen, dat je dan maar geen foto´s moet publiceren op deze site. Maar over het algemeen zijn wij hier met elkaar bijna allemaal goedwillende hobbyiesten die door het laten zien van hun werk iets willen leren van medefotografen. Ik fotografeer graag mensen, ook in een situatie van model/fotograaf. Werken met mensen is in mijn ogen heel boeiend en kan ook geweldig fijne contacten opleveren.

Ik ben er nog niet uit of ik nu wel of niet foto´s zal kunnen publiceren waar een portrerrecht op rust. Vooral omdat ik niet weet welk recht van toepassing is. Deze site is gericht ip Nederland en België. Er zitten verschillen in de wetgeving van beide landen. Wie het weet mag het zeggen. De lokatie van deze website is in ieder geval Nederland.

Misschien is het overigens een goed idee dat NG de foto´s van ons beschermt tegen downloaden. Het oneigenlijk gebruik door derden wordt dan in ieder geval bemoeilijkt.

Dat scholen vaak een protocol hebben kan ik niet bevestigen, een aantal in elk geval wel. Met name ter bescherming van docenten (tegen ongewild publiceren van, meestal, niet zulke flatterende situaties), maar inderdaad ook bescherming van de privacy van leerlingen. Soms is dat wel jammer, een groot deel van de foto's die ik maak kan ik niet publiceren. Meestal is het gewoon goed dat er zulke maatregelen zijn.
Groeten,
Bram.

Tessa,

als je op een markt rondloopt, door een straat loopt te struinen of een gebouw binnen gaat met een camera van een kilo of drie om je nek en een tas waar een kleine ezel zich een breuk aan tilt zijn je bedoelingen meestal wel duidelijk. Dat geld natuurlijk niet als je echt uit de beschaving bent maar dat komt steeds minder voor. Omdat ik heel vaak de taal van de mensen die ik portretteer niet spreek moet het met gebaren maar ik probeer wel altijd tot een soort overeenstemming te komen. Mensen geven zich heel gemakkelijk als je op een spontane manier je best doet vrienden met ze te worden. Als mensen op wat voor manier aangeven er niet van gediend te zijn dan houd het voor mij op. Een te haastig, stiekum genomen portret is ook zelden de moeite waard. Over het algemeen heb ik weinig oppositie. Als je daarna op je display de foto toont is meestal de hele markt/straat/buurt verkocht en willen ze allemaal op de foto. Vaak pikken ze het dat ik daarvoor mijn compactje neem en ze die laat zien. Weer een Flascard vol met stomme koppen maar als ik dat over moet hebben voor die ene mooie prent dan moet dat maar.

Ik ben een keer met een stok geslagen door een oude man die net om de hoek kwam lopen en helemaal niet in mijn zoeker stond. De klap kwam dus nogal onverwachts en het was goed dat ik de strap van mijn camera om mijn nek had.

Als ik de kans krijg ga ik later nog wel eens terug om grote, gesigneerde afdrukken te brengen. Kost een paar centen maar dan ben je helemaal vrienden voor het leven. Dit bracht mijn vrouw tijdens onze laatste reis naad Madagascar op het idee om een draagbaar printertje mee te gaan nemen. Dit zijn lokaties waar je waarschijnlijk niet meer terugkomt en op deze manier laat je wat waardering zien voor het feit dat je een stukje van hun ziel mee mag nemen naar nederland.

Tessa, ik wens je succes en hoop dat je veel mooie "koppen" vangt maar vooral dat je een beetje binnen mag kijken en ons daar van kan laten meegenieten.

Kees

Hallo,

Even een andere vraag m.b.t. het fotograferen van mensen in het buitenland: hoe krijg je ze uberhaupt voor je lens? Gewoon vragen, maar doe je dat ook midden op straat, als je die mensen zelfs nog nooit gesproken hebt? Ik zie hier zoveel mooie portretten van mensen uit India, Vietnam, Iran, etc. Hoe krijgen jullie dit voor elkaar, dus niet stiekem fotograferen?

Hoor het graag, aangezien hier mijn grootste interesse ligt.

Gr, Tessa
Djepie, bedankt voor de tip van de link. Ik heb de link gecheckt. Dat maakt een heleboel duidelijk.
Heeft misschien iemand een voorbeeld van zo'n toestemmingsverklaring? Ik heb wel wat gemaakt, maar vrij simpel. Ik zou deze graag eens willen vergelijken met anderen.

Groetjes,
Marleen
Dank je wel voor de reacties ; ik heb de model release forms ondertussen en het is me allemaal veel duidelijker.
inderdaad, het ligt er net aan waarvoor je het gaat gebruiken. Je hebt commercieel fotogrageren en je hebt "editorial" fotograferen, wat zoiets inhoud dat het nieuwswaardig is.

Voor commercieel fotograferen heb je altijd een model release nodig waarin het model ondertekend (en dus toestemd) dat zijn/haar foto gebruikt gaat worden voor commerciele doeleinden.

Voor editorial foto's heb je geen release nodig maar mag de foto alleen gebruikt worden voor in de krant of bijvoorbeeld in het NG blad om bepaalde dingen tot de aandacht te brengen.

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker?

Mocht je een voorbeeld van een model release willen hebben dan moet je het me maar even laten weten (via mijn profiel bijvoorbeeld) en dan stuur ik je er 1 op die ik zelf ook gebruik
@peternl

"Maar dat gebeurt niet altijd zoals in het geval van het Afgaanse meisje"

Ik denk dat je hier het begrip commercieel gebruik niet helemaal goed uitlegt.
Een foto die gemaakt wordt voor commercieel gebruik zal natuurlijk altijd toestemming nodig hebben van de gefotografeerde. Commercieel gebruik houd dan in het gebruik in reclame etc.

Dat de foto Afgan Girl uiteindelijk zo succesvol is geworden betekend natuurlijk niet dat deze dan ook commercieel gebruikt is. Afgan Girl werd als nieuwsfoto wereldwijd bekend en bereikte op die manier het doel waar de foto voor gemaakt werd namelijk aandacht krijgen voor het Afgaanse probleem. Om dan een geengageerd fotograaf als mcCurry maar direct te beschuldigen van commercieel misbruik vind ik hier een beetje te kort door de bocht gaan. Hij heeft z'n werk als nieuwsfotograaf gewoon goed gedaan, en dat hij daar dan wat aan verdiend, tja.. daar werk je uiteindelijk voor !
Dat Afghaanse meisje zal idd niets gekregen hebben. Maar dat is geen argument dat het dus mag. Als het een Amerikaans meisje uit New York was geweest, had dat balletje heel anders gerold. Naast dat het netjes is om iemand te vragen die je prominent in beeld wilt brengen in een publicatie, heeft de persoon ook nog bepaald portret recht.
Zie hiervoor http://www.fotografenfederatie.nl/cms/db.php3?id=388
quote: ...hij kan zich alleen verzetten tegen een door hem niet gewenste publicatie van een niet in zijn opdracht gemaakt portret. Publicatie door de fotograaf, of iemand anders is alleen niet toegestaan wanneer de geportretteerde een redelijk belang heeft dat zich verzet tegen de publicatie van de foto...
Het Afgaanse meisje door fotograaf Steve McCurry heeft geen cent gevangen voor deze topfoto die wereldwijd talloze malen is gepubliceerd. Voor straatopnamen waar mensen toevallig in beeld komen geldt, dat je voor publicatie geen toestemming nodig hebt. Wanneer je mensen vraagt te poseren moet dat eigenlijk wel doen wanneer je commerciele bedoelingen hebt. Maar dat gebeurt niet altijd zoals in het geval van het Afgaanse meisje
Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....