Mij is na het lezen van de berichten wel het een en ander duidelijk geworden. De belangen van professionele modellen kunnen idd geschaad worden met publicatie op een site als deze. Dat zou ik dus niet doen. Maar er bestaat ook nog zoeits als amateurmodellen die hooguit een onkostenvergoeding krijgen. Hun belangen liggen dan niet op financiëel gebied maar eerder bij de privacybelangen. Het blijft ook een moeilijke zaak als de contracten met een amateurmodel zijn opgemaakt als internet nog niet zo gangbaar is als nu. Daarnaast kunnen anderen vrij gemakkelijk foto´s van deze site downloaden en naar eigen goeddunken ge(mis)bruiken als ware het een foto die ze zelf gemaakt hebben. Je zou dan zeggen, dat je dan maar geen foto´s moet publiceren op deze site. Maar over het algemeen zijn wij hier met elkaar bijna allemaal goedwillende hobbyiesten die door het laten zien van hun werk iets willen leren van medefotografen. Ik fotografeer graag mensen, ook in een situatie van model/fotograaf. Werken met mensen is in mijn ogen heel boeiend en kan ook geweldig fijne contacten opleveren.
Ik ben er nog niet uit of ik nu wel of niet foto´s zal kunnen publiceren waar een portrerrecht op rust. Vooral omdat ik niet weet welk recht van toepassing is. Deze site is gericht ip Nederland en België. Er zitten verschillen in de wetgeving van beide landen. Wie het weet mag het zeggen. De lokatie van deze website is in ieder geval Nederland.
Misschien is het overigens een goed idee dat NG de foto´s van ons beschermt tegen downloaden. Het oneigenlijk gebruik door derden wordt dan in ieder geval bemoeilijkt.