(te) hoge cijfers geven

31 berichten - 2647 x bekeken
o jawel, dat kan best. Laten we om te beginnen accepteren dat beoordelingen subjectief zijn. Zelfs de cijfers voor techniek. Daarnaast is er hier op de site een bepaalde modus ontstaan van foto's die gemiddeld het mooist gevonden worden. Er ontstaat een bepaalde stijl. Overigens niets mis mee! Dit betekent wel dat alles wat niet (ruim gemeten) binnen díe stijl valt in grijsheid ten onder gaat. Ook niets mis mee, want stijl verschuift, verandert, evolueert (leuke opmerking voor een creationist...). Echter pretenderen sommigen dat ze wèl objectief zijn en vergeten daarmee dat ze spiegelen aan hun eigen verwachtingspatroon. Daarnaast speelt ook soms iets mee van "ik doe dit voor jou, wat doe jij voor mij?".

Laten we lekker commentaren blijven geven, emotioneel of technisch georienteerd. Wil je cijfers geven, ga je gang, maar realiseer je dan ook dat cijfers in Nederland aangeven dat een 8 al goed is en een 9 zeer goed. Een 6 is voldoende, een vijf matig. Veel middelmatigheid, ook in mijn portfolio (zo goed ben ik niet) krijgt echter 8'en en 9'ens. Tja, dan moeten we dus de 12 gaan uitvinden voor de echt goede foto's. Gelukkig komt het echt goede materiaal wel bovendrijven!

Veel te lang, maar dit moest ik even kwijt.
Groeten,
Bram.
Foto's en cijfers kunnen m.i. gewoon nooit samen....

:)
tja..leuk al die reacties en ideeen. uiteindelijk blijft de discussie maar gaan.
ik ga helemaal voor de combi van cijfers als je wil/kan met een sterren systeem.
5 sterren is mijn ding..vind ik mooi qua stijl. niet technisch..want dat is wat anders. 1 ster is niet echt mijn ding maar kan technisch helemaal goed zijn.(zie andere topics)

niet iedereen kan je blij maken en inderdaad...de schaal loopt van 1-10. die gaan we dus gebruiken.

succes!
Op Zoom.nl gallery is vrij grondig ingegrepen om met de 10-regen af te rekenen. Je kunt nu per foto anoniem je stem uitbrengen, die slechts maximaal voor 1 punt telt. De verzamelde punten worden gebruikt om een willekeurige foto voor een bepaalde tijd op de gallery-page te vertonen, waarbij de duur van de vertoning maximaal 12 uur is.

Verder kan iedereen op naam commentaar op de vertoonde foto''s geven. Het voordeel van het systeem is dat eerlijk commentaar gegeven kan worden, zonder dat duidelijk is of er wel of niet een punt aan de foto is toegekend.

Het lijkt mij geen gek idee dat er eens serieus naar het idee op Zoom.nl gallery gekeken wordt of het bruikbaar is voor onze site.

mvgr.

Huub
Dag iedereen, voor het eerst waag ik me op het forum. Ik ben het helemaal eens met Marcel erverts, een paar reacties hieronder. Zelf ben ik een amateur die wel echt liefde heeft voor fotografie. Dat mijn foto dus niet zo snel bij de beste 3 of de best beoordeelde komt is niet verwonderlijk. Maar ik had verwacht dat ik veel meer respons zou krijgen inderdaad in de zin van: dit kan beter, dit is goed, dit is minder....k wil graag leren van de 'groten' onder ons en niet alleen door naar hun foto's te kijken. Helaas zie ik enkel beoordelingen van 8 tot 10 punten, waarom niet eens een eerlijke 6 of 7, daar zouden we toch pas echt wat aan hebben?
K ga hoe dan ook lekker door en geniet onwijs van al het moois wat er elke dag weer op mijn beeldscherm verschijnt!

groeten!
Wel, wel, ik zie dat er weer een discussie aan de gang is over het beoordelen en dat het de meesten onder ons doen nadenken, zelfs nieuwelingen. Ik doe dat ook (nadenken) maar ik zie niet in wat er nog meer kan gezegd worden. De meeste van de punten die hier aangehaald worden werden een tijdje geleden reeds besproken.
Het beginpunt van de discussie was, het te "soft" beoordelen van foto's.
Hoe reageer je daarop, ik zei het reeds, beoordelen doe je gevoelsmatig, wat je aanstaat klik je aan, als het je bovendien echt aanstaat kan je ofwel een beoordeling geven of enkel commentaar of beide. Je kan kiezen voor wat je wilt of niet wilt doen.
Dit is een fijne stite, veel mensen die hun foto's willen delen met de anderen, amateurs die net beginnen, anderen zijn al wat verder anderen zijn er dan weer heek erg mee bezig en dat kan je merken; Waarom dan niet gewoon gebruik maken van de ervaringen van de anderen? Dat iedereen zich niet geroepen voelt kan ik best begrijpen. Ik van mijn kant, en dat vertelde ik reeds eerder maar elders, heb veel opgedaan en bijgeleerd.
Diegenen die aan vriendjespolitiek doen zal je hier waarschijnlijk niet horen Loulou, laat staan dat zij het forum al bezoeken.
Er zijn al vele voorstellen gedaan, de ene misschien al beter dan de andere, maar wat is de beste oplossing?
Om eerlijk te zijn, ik weet het echt niet!
vriendelijke groetjes,
Jan
Hoi Loulou

Misschien dat ik die ene zin beter niet in mijn reactie had kunnen zetten. Deze was namelijk niet persoonlijk bedoelt. Ik haakte eigenlijk in naar een paar maanden geleden toen er blijkbaar een groep was die nogal kwistig met 10 strooide.

Mvgr.

Huub
Ik ben het eens met Huub. Ik bekijk bijna alleen de foto's die me aanspreken en die krijgen dan ook een hoge waardering van me. Ik begrijp dat veel mensen willen leren, maar ik denk ook dat niet veel mensen zich geroepen voelen om als leraar op te treden.
Inspiratie opdoen, nieuwe dingen leren, dat wil iedereen hier. Daardoor kom je telkens verder en daar is ook niks mis mee toch?

Groeten, Giedo
Ik denk dat Loulou terecht een belangrijk punt heeft aangesneden. Het probleem is nu wel, dat iedereen die hoge cijfers uitdeelt in een keer verdacht is geworden.
Persoonlijk beoordeel ik alleen foto's die een hoog cijfer verdienen en de andere foto's bekijk ik alleen maar. Er is namelijk een groot aantal mensen die woedend wordt als zij een 7 of lager ontvangen.

Eerder heb ik al een lans gebroken om in plaats van punten of sterren over te gaan naar het geven van alleen inhoudelijk commentaar. We moeten ons realiseren dat ieder beoordelingsysteem zijn nadelen heeft en het altijd mogelijk is om de boel te flessen.

Ik stel voor alleen inhoudelijk commentaar aan foto's toe te kennen en onder de thumbnail weer te geven dat er commentaar is gegeven. Persoonlijk vind ik opbouwend commentaar interessanter dan te scoren als meest bekeken foto of iets dergelijks. Mijn insteek is dat wij op de site zijn om van elkaar te leren.

Mvgr.

Huub
Ik las net net op het forum dat iedereen de becijfering wil veranderen, in wat voor vorm dan ook. Waarom moet dit alles veranderd worden? Een goede oplossing lijkt mij dan voor beide partijen dat NG een hokje erbij plaatst op de site zodat men kan aanvinken, net als bij geen commentaar dat je niet beoordeeld wilt worden met cijfers. Een groot deel van de NG mensen wil namelijk wel beoordeeld worden denk ik, dit lijkt mij toch een drijfveer, wanneer je punten behaald houd dit je langer bezig met fotograferen en dit zal de kwaliteit van de site alleen maar ten goede komen. Tevens was er ook nog ergens commentaar over vakantiefoto's op het forum, wat is hier mis mee, wanneer je alle foto's eens bekijkt en de vakantiefoto's eruit filterd, zal er weinig over blijven, want we vliegen over de gehele wereld.

ps. NG, de foto's op de vakantiebeurs waren Topfoto's. gewoon grote klasse.

Iedereen verder veel fotoplezier.
Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....