Kijk naar het werk van andere fotografen

16 berichten - 2837 x bekeken

Er zou iets mis zijn als een foto beter wordt gevonden als hij lijkt op werk van een bekend iemand. En dan heb ik het niet over het feit dat een fotograaf wel of niet inspiratie haalt uit dat werk maar wel over het feit dat iemand die een foto beoordeeld blijkbaar meer open staat voor waar hij zelf aan gewend is.

Je laten inspireren door te kijken naar foto's van anderen is natuurlijk niets op tegen. Ook het gebruik van technieken proberen na te doen vind ik geen probleem. Wat ik dan wel belangrijk vind, is dat je dan wel origineel blijft in het onderwerp.
Ik vind het soms noagl lastig dat wanneer iemand een foto publiceert over een bepaalt onderwerp er ineens talloze foto's gepubliceerd worden van hetzelfde onderwerp.

Dit kan ik alleen maar beamen. Ben net begonnen met een cursus fotografie en wij leren veel van het werk van anderen. Je hoeft niet te kopieren, maar ik doe veel inspiratie en ideeën op.

Met naar schatting 2,000,000 fotgrafen in Nederland (de rest van de wereld wil ik niet eens meetellen) is het onmogelijk om orrigineel te zijn. Kijken naar werk van anderen helpt alleen maar om jezelf en daarmee jou stijl te ontwikkelen. Veel praten over foto's met mensen die er meer van weten helpt daar ook enorm bij. Verder is het goed als je de aspecten die een foto tot een goede foto maken, weet te benoemen. Doe dat als je naar foto's kijkt en als je zelf fotografeert. Dat helpt. Eindeloos leuteren over pixels en lenskwaliteiten helpt hierbij geen stap verder. 

Dag allemaal, hier is weer zo'n echte zeur bezig met het verzieken van de site. Vandaar mijn overschrijf berichten.

Groet, Antoine

@ lorenrabb

Dag...?
Als je de zaak wil verzieken, moet je vooral zo door gaan. Reclame maak je in ieder geval niet, hoogstens anti-reclame ook voor jezelf.
Met Vriendelijke groet, Antoine van der Maesen

Wanneer ik niets anders te doen heb bekijk ik werk van anderen...

Het is niet alleen maar om ideeën op te doen maar ook om te zien wat goed is en wat niet. En het oude "beter goed gejat dan slecht gemaakt" gaat nog steeds op.

Ik ben het er niet mee eens dat alles al gedaan is. Wanneer je dit denkt kom je wellicht wat tekort op het creatieve vlak maar de professionals laten ons vaak genoeg zien dat vernieuwing en originaliteit zeker wel tot de mogelijkheden behoren.

Zelf heb ik er niks op tegen, idd je kunt er veel van leren van op welke manier de fotograaf het werk heeft benaderd en met welke techniek etc. Aan de andere kant is alles al bijna gedaan, en dat maakt het een stuk moeilijker om orchineel te zijn. Maar wat ik niet ok vind, is om plagiaat te plegen en met het idee van een fotograf aan de haal te gaan en zeggen dat het je eigen idee was.. dat is in mijn ogen een no no.. Behalve dat, geef je ook toe dat je het niet zelf kunt bedenken :)

Het 'namaken' van het werk van andere fotografen is juist een hele goede manier om bepaalde technieken onder de knie te krijgen.

Ook erg handig dat je tegenwoordig exif data hebt om terug te vinden wat je nou eigenlijk precies gedaan hebt. Is toch een stuk makkelijker dan 'vroegah' dat logboekje bijhouden...
Nu ja, voor mijn part niet gelaten hoor.
Zolang het maar niet ( zoals eerdere collega's al zeiden ) een echte kopie wordt.
Als ze goed op elkaar trekken dan kun je toch zeggen dat het een technisch geslaagde picture is.
En ik ben het er ook mee eens: waar moet je anders je inspiratie vandaan halen.
Iedereen heeft toch een kopietje van iets in zijn hoofd. Je moet wel steeds zorgen dat er iets persoonlijks mee inkruipt.

Greetings,
Dany.
Eens met Michele/Anco! En als je het doet: 'beter goed gejat dan slecht verzonnen'! - Willem
Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....