Welke reislens gebruiken jullie?

45 berichten - 7015 x bekeken

Vroeger had ik gewoon alles mee wat ik kon meenemen op gebied van materiaal met als resultaat een fototas van om en bij de twaalf kilogram, nu heb ik in het begin van het jaar een nikkor 28-300 3.5-5.6/VRII aangekocht omdat ik dit handiger vond dan het meezeulen van m'n collektie lenzen.

Waarom geen zware licht gevoelige 70-200 meenemen, gewoon omdat ik zeker was van onze zonnige bestemming;)

Maar voor het zekerste had ik toch m'n lichtgevoelige 50en28mm meegenomen.

Greets David 

Hallo, ligt er in feite maar aan waar je interesse naar uit gaat natuurlijk. Ben zelf een reisfotograaf, waarbij de natuur mijn hoofdobject is. Verder leg ik dan tevens alle aspecten van een reis vast wat betekend dat er ook een brede range aan objectieven meegenomen moet worden. Als eerste gaat de Macrolens mee, in mijn geval een 105 mm, dan het "standaard" zoomobjectief van 24-70 mm, en dan nog de 80-200 met daarbij een converter (extender) van 2x.

Als reisstatief gebruik ik een Benro, ding is relatief licht en verbazingwekkend stabiel. Fabrikant geeft een gewicht van 8 kg op wat het statief kan hebben, doch met een zware dlsr en 80-200 met converter is toch een trede te hoog gegrepen voor dit statief want het hele ding staat dan te trillen op zijn poten als je de camera aanraakt. Oplossing; elctronische afstandsbediening.

Apparatuur gaat mee in een waterdichte Fotorugzak voor het geval er in gammele bootjes ergens het water wordt opgezocht of men in een moeson terecht komt.

Succes ermee

Wat belangrijk is natuurlijk ook wat voor soort vakantie je gaat houden

Wildtrips stedentrips landschappen etc

Maar zoals fred  naar China gaat daar kom je veel van deze aspecten tegen  ik had toen mijn groothoek en 70/200 Vr bij mij

Als ik nu weer zou gaan zou ik nu mij 18/200 + converter 1.4 meenemen en mononpoot

En een standaard 50 mm 1.8 lens meenemen en wat filters

Vooral de 50mm voor de portret en de grote lichtgevoeligheid komen op straat en kloosters etc goed van pas

Natuurlijk kom je met deze twee lenzen en converter weleens in situaties waar je niet goed wegkomt maar ik denk dat er altijd wel een oplossing is of een enkele keer heb je gewoon pech .

Wat natuurlijk ook een rol speelt is dat als je bijv in Beijing aankomt heb je maar alleen overdags de twee lensen nodig en kan je de rest op je kamer achter kan laten  

Ben je bijv in het Karsten gebergte dan voldoet de 18/200 en de 50 zeer goed

Toen ik in een luchtballon zat had ik alleen de 18/200 en daar had ik graag ook nog een 10-20 mm bij mij gehad dat vind ik achteraf wel jammer maar om in zo klein mandje makkelijk een lens te wisselen is ook niet alles

In Hongkong miste ik sowieso een statief voor de nachtfoto die ik daar heb gemaakt Ik heb hem tien maar op een soort ducdalf gezet het blijft soms schipperen.

En voor de trektochten ja daar heb je wel zo beetje alles nodig dus dan moet je weleens sjouwen en zweten als je niet alleen gaat en je reisgenoot is  wat minder bepakt wil diegene nog weleens iets voor je dragen Lief aankijken een mooie foto beloven helpt :))

En wat stof betreft ik neem altijd een Visible Dust mee en daar kan je erg veel stof mee weg krijgen
En ja als slotwoord soms is fotograferen afzien maar daar kunnen hier andere die veel natuurfoto’s en wild maken of geweldige actiefoto’s met hun lenzen en statieven locaties en geduld meer over vertellen dan ik

Maar uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel en de een heeft daar wat meer voor over dan de ander en doet daar dus ook meer voor

Groeten,

Ron

Ik vind eigenlijk het antwoord op de vraag "waar doe ik alles in" best een relevante overweging bij het vaststellen van het objectief. Ik heb enige tijd geleden een week lang door rome gesjouwd met een gevulde Lowepro slingshot op mijn rug en vond dat niet bepaald een erg succes bij 28-30grd. Een enorm getranspireer op je rug en onder de schouderband. even los van het getrek van die tas aan een schouder..

Ga dit najaar op vakantie naar China en neem het liefst mijn canon 17-55 2.8 IS  en 70-200 2.8 Non-IS mee met 1.4x converter. wat filters een LCD viewfinder, batt met lader etc.  (monopod?) Zijn maar twee lenzen maar ik vrees dat het toch een behoorlijk sjouwpartij gaat worden..

Hallo!
Ik gebruik eigenlijk maar twee lenzen:
- De Pentax 18-55 lens voor Panorama's
- De Pentax 50-200 lens voor close-ups.
Ik merk wel dat het voor echt mooie close-ups te weinig is. Het geeft wel het voordeel dat je nog uit de hand kan fotograferen. Het wisselen is soms wat lastig ivm stofvrij houden CCD.
Dus ik probeer vooraf te bepalen welke lens ik het meest zal gaan gebruiken en zal dan alleen in het uiterste geval wisselen. Verder altijd een stofzuigertje bij mij in geval van nood.

Groetjes,
Alwin

WAT PASS WAT

pnorma  lens 14-24/2.8   24-70/2.8     1.4-50

vogels   500/4

Alleen een 50 mm 1.4 en een 200 mm 2.8. Komt ook omdat ik op dit moment geen zoomlens heb. Ben er wel voor aan het kijken. denk dat je een Canon Ef 70 - 200 F4 word.

simpel, een 50mm 1,4 en een 20-35 2,8 :) en als het dichterbij moet, loop ik gewoon een stukkie dichterbij. en als het echt compact moet, dan gewoon een 35 2,0

Ik heb sinds een jaar de 70-300 VR en ben daar zeer tevreden mee. Soms in moeilijke lichtomstandigheden heeft de lens wat moeite met scherpstellen. In normale lichtomstandigheden doet hij zijn werk uitstekend. Vorige week nog binnen gefotografeerd op een feest met de 70-300 i.c.m. opzetflitser en dat ging buiten verwachting goed.
De AF-S 70-300 VR is een betere lens dan de AF 70-300 die ik bezit. Toch zou ik voor wilde dieren een wat groter bereik willen hebben. De AF-S 200-400 VR lijkt me wel wat.
Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....