Wat belangrijk is natuurlijk ook wat voor soort vakantie je gaat houden
Wildtrips stedentrips landschappen etc
Maar zoals fred naar China gaat daar kom je veel van deze aspecten tegen ik had toen mijn groothoek en 70/200 Vr bij mij
Als ik nu weer zou gaan zou ik nu mij 18/200 + converter 1.4 meenemen en mononpoot
En een standaard 50 mm 1.8 lens meenemen en wat filters
Vooral de 50mm voor de portret en de grote lichtgevoeligheid komen op straat en kloosters etc goed van pas
Natuurlijk kom je met deze twee lenzen en converter weleens in situaties waar je niet goed wegkomt maar ik denk dat er altijd wel een oplossing is of een enkele keer heb je gewoon pech .
Wat natuurlijk ook een rol speelt is dat als je bijv in Beijing aankomt heb je maar alleen overdags de twee lensen nodig en kan je de rest op je kamer achter kan laten
Ben je bijv in het Karsten gebergte dan voldoet de 18/200 en de 50 zeer goed
Toen ik in een luchtballon zat had ik alleen de 18/200 en daar had ik graag ook nog een 10-20 mm bij mij gehad dat vind ik achteraf wel jammer maar om in zo klein mandje makkelijk een lens te wisselen is ook niet alles
In Hongkong miste ik sowieso een statief voor de nachtfoto die ik daar heb gemaakt Ik heb hem tien maar op een soort ducdalf gezet het blijft soms schipperen.
En voor de trektochten ja daar heb je wel zo beetje alles nodig dus dan moet je weleens sjouwen en zweten als je niet alleen gaat en je reisgenoot is wat minder bepakt wil diegene nog weleens iets voor je dragen Lief aankijken een mooie foto beloven helpt :))
En wat stof betreft ik neem altijd een Visible Dust mee en daar kan je erg veel stof mee weg krijgen
En ja als slotwoord soms is fotograferen afzien maar daar kunnen hier andere die veel natuurfoto’s en wild maken of geweldige actiefoto’s met hun lenzen en statieven locaties en geduld meer over vertellen dan ik
Maar uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel en de een heeft daar wat meer voor over dan de ander en doet daar dus ook meer voor
Groeten,
Ron