Zwarte achtergrond bij macro's

20 berichten - 2250 x bekeken

Valt wel mee hoor met die flitser, als je instelling goed is natuurlijk.  Wel zit er bij mij dan wel altijd een difuuskapje op om het licht zachter te maken (behalve op grotere afstand, dan lukt die techniek niet zo goed).
Als ik heel kort bij ga voor macro, dan gebruik ik een ringflitser (niet zo'n dure maar eentje die je op je flitser aanbrengt en het licht naar een ronde flitser verdeelt (zie deze link), had die van mij voor zo'n 85).  Die heb je nodig omdat je te dicht op het onderwerp zit en dan valt met een gewone flits je onderwerp in de schaduw.
Het is wel wat zoeken als je die ring flash gebruikt omdat je automatische flitsinstellingen geen bal waard zijn dan, dus alles moet wel handmatig, maar je hebt wel een hele goede controle over de belichting dan.  Wil je een zwarte achtergrond, sluitertijd 1/250 (hogere sluitertijden maken niet veel verschil), ISO 100 (of 200 voor NIKON) en een diafragma 11 tot 16.
Wil je toch iets meer achtergrond, dan verlaag je gewoon de sluitertijd tot je het gewenste resultaat hebt, dat hangt dus ook af van het aanwezige omgevingslicht. Ze beweren wel dat je flits het onderwerp bevriest, maar als je sluitertijd te lang wordt, riskeer je rond je scherpe onderwerp nog en wazig randje te krijgen.
Nog een voordeel van die ring flash is dat de schaduwen minder prominent aanwezeg zijn omdat het licht helemaal van rond je objectief komt.  Met een gewone flitser komt het licht van één zijde.  Dat hoeft geen probleem te zijn, want dan gebruik ik een klein opvouwbaar reflectiescherm (diam. +/-30) zoals bij deze foto

Ik denk dat elke manier zijn voor en nadelen heeft, maar ik denk dat er voor elk onderwerp een eigen manier is afhankelijk van wat je wil bereiken.  Maar van een ding ben ik vrij zeker, je resultaat moet bij het maken van de foto al zo optimaal mogelijk zijn.

Ook een goede methode Raf. De flitsmethode ken ik in theorie wel, maar in de praktijk nog niet. Ik heb juist vandaag de Metz Mecablitz 48 AF-1 gekocht en moet daar dus nog mee leren werken. Vaak is het wel zo dat de flitsmethode behoorlijk zichtbaar is op de foto. Ik denk dat je dan ook met reflectie schermpjes moet werken om het niet te opvallend op een flitsfoto te laten lijken.

nog een mogelijkheid is een lap zwarte stof meenemenen die dan achter je onderwerp houden, omslachtig wel maar goedkoper dan een behoorlijke flits en 't neemt niet veel plaats. Wel zal je in en fotobewerkingsprogramma nog wat contrast moeten verhogen.

Met maskers werken in Photoshop is natuurlijk ook mogelijk, maar precies selecteren is niet altijd even makkelijk en daar gaat het vaak de mist in dan, op klein formaat valt dat niet op, maar als je de foto dan uitvergroot zie je het vaak wel.

Daarom is het beter om te proberen om het van het begin af al zo goed mogelijk te hebben en dan is de flitser de beste methode, daarmee haal je zelf overdag een mooie zwarte achtergrond als je het juist gebruikt

Een andere mogelijkheid is, in een fotobewerkingsprogramma, zoals Photoshop, de achtergrond selecteren en dan de helderheidschuif helemaal naar links schuiven en de contrastschuif helemaal naar rechts en dan op OK klikken. Dit proces herhalen tot de achtergrond helemaal zwart is. De foto 'Dutch View' met de oranje rozen is een voorbeeld van de hiervoor beschreven methode.

@Dantee: Vaak wordt de achtergrond al donkerder als je kiest voor het gebruik van een (invul)flits. Dat bedoel ik met de belichting. gr.

Harrie

hey harry wat is dat precies debelichting?

gr. danteee

Trouwens, dat was nu echt wel een geheimtip...  :-)

Uiteraard is er al over geschrijven worden van het werken met flitz en achtergrond onderbelicht.

Wat als men bv. kleindieren fotografeerd hoe ik het heel vaak doe en men geen flits mag gebruiken.

Ik doe het als volgt:

Ik heb er een zelfgeboud fotostudio uit hout wat ik kan inklappen als tafel om het altijd weer meetenemen naar bv. een caviashow waar ik vaak sta als fotograaf.

Als achtergrond voor knaagdieren (en ook anderen dieren en ook bloemen en tegenstanden) was ik op zoek naar een goede achtergrond.

Gewoon papier of stof kunnen fies worden da kleindieren voor allem cavia,s vaak poepen en plassen waar hun gaan en staan.

Ik zag de fotografen toch altijd weer vloeken, net aan het begin van de show, de eerste cavia op de lap en huppa het eerste plasje. Ja da wordt men niet vrolijk van, omdat een vochtige plek altijd blijft.

Ik heb er voor mij de optimale oplossing gevonden.

Afwasbare behang

Die krijgt men in elke bouwmarkt in alle kleuren en sorten. Ik neem deze die een beetje op stof lijkt, is ook wel een heel erg dure maar ook duurzaam.

Jullie kunnen het zien op mijn fotos met de cavias wat een mooie effekt het kan geven. Ik zelf voind wel dat het elke keer weer lijkt op een schilderijeffekt.

Als nodig bij merdere dieren doe ik gewoon 2 banen behang naast mekaar. Voila...

Uiteraard heb ik ook een lichttent met dabij horende verschillende achtergronden. Zo een lichttent in deze maat 85 x 85 cm kost met 4 bijhorende achtergronden ca. 50 euro en is echt wel het geld waard. Ik heb er al heel veel plezier aan gehad.

Heb je meer vragen, gewoon vragen...

hartelijk dank voor alle tips en trucs,

ik ga er mee aan de slag

Gr. Martin

Hoi willem – dank voor je toevoeging, klopt helemaal, zo lang het bij iso maar in dubbeling of halvering gaat, want anders is het geen echte volle stop, maar een stukje ervan … toch ?  groet- carla

Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....