Dubbelopnamen

6 berichten - 1209 x bekeken

Tsja, Pentax bied de functie wel op de K20D, ik denk ook de K10D en straks de K-7. Toch maar even weg van de snelweg die SoNiCa heet.

Ik ben het met je een Loulou dat je overal waar je het maar wil een dubbelopname moet kunnen maken. Dus ook buiten of een andere locatie. De studiotruc die beschreef is maar een doekje voor het bloeden als je toch eens zoiets wilt proberen on de gecontroleerde omstandigheden. Meer is het niet. Mijn voorkeur gaat ook uit naar camera's die een dergelijke toepassing ook mogelijk maken. Misschien moeten we de grote camerafabrikanten eens wakker schudden. Misschien is het enkel een kwestie van een stukkie software wat zo in een update van de firmware gestopt kan worden.

Hi Loulou,

Die kleine lettertjes is niets voor mij. Heb al 3 brillen, een gewone kijkbril, een leesbril en een beeldschermbril. Allemaal met verschillende brandpuntafstanden. Misschien is een zoombril een idee.

Maar net als jij hoop ik ook dat het mogelijk wordt om met de camera een dubbelopname te maken. Verschillende analoge camera's van vroeger hadden de optie om de sluiter te spannen zonder de film te transporteren en dan was 2x belichten een koud kunstje. Mijn analoge camera had destijd die optie niet, maar in de studio kon ik het bekomen met een trucje. Je moet dan wel op statief en in het donker werken. In een veduisterede studio camera op statief en het te fotograferen onderwerp voor de camera nog met het licht aan. scherpstellen, dop op de lens, licht uit, stuiter openzetten, dopverwijderen, handmatig een flits ontsteken, dop op de lens. Dan het onderzerp wijzigen van stand en evt houding (als het om een model gaat). Dan opnieuw in het donker de dop van de lens verwijderen, weer een keer flitsen en dan de sluiter sluiten. Het licht kan weer aan. En klaar is ie. Wel omslachtig, maar het werkte wel. Moet volgens mij ook lukken met een digicam.

Hallo Gerry,

Bedankt voor de snelle reactie. Weer wat geleerd. Met die lagen werken snap ik nog niet zo goed (daarom ook dat ik die cursus ga doen), maar ik ga dat eens uitproberen.

Hallo Donald,

Voor zover ik weet zal het tijdens de opname geen optie meer zijn, maar met photoshop is het natuurlijk heel makkelijk.

Je maakt de twee opnames die je wilt samenvoegen
Je kopieert de laag van de ene foto over de andere
Je speelt met de Opacity regelaar om de ene laag doorschijnend te maken

Groetjes,

Gerry

Hallo allemaal,

In het forum is het soms zoeken naar een speld in een hooiberg, Dus kom ik maar meteen zelf met een speld.

In het verleden bij de analoge fotografie was het met een aantal camera's goed mogelijk een negatief 2 keer te belichten om zo een dubbelopname te maken. Je kon dan transporteren zonder het negatief te verplaatsen en zo de sluiter weer spannen. Er zijn overigens ook nog andere trucs afhankelijk van de omstandigheden. Maar dan nu de vraag:

Hoe kun je een dubbel opname realiseren met een digitale camera? Ik bezit zelf een Canon EOS 400D.

Alle tips zijn welkom. Ook die waarbij je dat enkel realiseert met gebruik van PC en software.

Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....