Vuile Sensor

42 berichten - 1254 x bekeken
Op http://www.fotokonijnenberg.be/product/20002/visibledust_16x_swabs_orange.html en op http://www.fotokonijnenberg.nl/product/20002/visibledust_16x_swabs_orange.html vind je gangbare prijzen voor visible dust. De prijzen in België liggen wat hoger, omdat het BTW-tarief 2% hoger is dan in Nederland.

Hoi Donald

Dank je voor de toelichting Het verhaal van de 3mm snap ik ook niet helemaal wat ik bedoelde is dat als je eenmaal stof in je behuizing hebt dit dan vervolgens ook op je sensor kan komen als je foto's maakt . Maar dat bedoelde jijzelf ook. Ja en je hebt gelijk wat het wisselen van lenzen betreft  probeer dat zo min mogelijk te doen Ik kom net terug van het Scheveningse strand waar de Nederlandse kampioenschappen  Kitesurfen plaats vond en heb dus 2 camera's mee genomen 1 met groothoek en een met een telelens want zeker met deze wind en op een strand een lens wisselen is bijna vragen om ellende , maar ik snap natuurlijk ook wel dat niet ieder een tweede camera heeft of niet te veel wil sjouwen en dan wil je misschien toch wel wisselen en wat dat betreft vond ik de tip van de plastic zak wel een goede 

Nogmaals bedankt voor je uitleg groetjes 

Ron 

Hallo Ron (billabong),

Stof kan gemakkelijk in het camarahuis binnendringen, maar alleen als het sluitergrodijn open gaat kan het doordringen tot de sensor. Dat het sluitergordijn een 3mm open blijft staan, ook als de camera niet gebruikt wordt, is me een raadsel. Stof valt nu eenmaal niet te voorkomen als je geregeld van lens wisseld. De tip om vooraf te bepalen wat je wilt fotograferen en daar dan een passende lens op de camera plaatsen is nog de beste optie. Lens wisselen in een plastic zak kan natuurlijk ook, maar lijkt me niet handig. Werk zo proper mogelijk en reinig de camera geregeld.

het is voor mij het enige grote nadeel van digitaal, vuil op de sensor! ik werk veel met lange sluitertijden dus draai ik het diafragma omhoog..en juist dan zie je de stofjes. zelf gebruik ik GREENCLEAN een soort natte en droge zwabber om over de sensor te halen. het werkt perfect maar je moet wel erg secuur werken.. droog je de sensor niet goed na..is het juist erger! misschien moet ik ook maar eens een artic butterfly kopen maar zoals anderen al zeggen; het is belachelijk duur!

Ik ga met Andre mee ik heb zelf een Visible Dust kostte 65 € maar werkt geweldig

Wat Donald betreft begrijp ik niet wat die precies bedoelt de tip van ron over het in een zak verwisselen is uiteraard zinvol want ook komt de stof dan niet direct op je sensor het komt wel in je camera behuizing 

en vanuit daar dwarrelt het als je een foto maakt her en der na toe waarvan soms ook op je sensor 

Anders zou daar nooit stof kunnen komen alleen maar als je hem zou openen met  open gordijn , das natuurlijk niet aan de orde of Donald begrijp ik je gehele standpunt verkeerd ?

Ik fotografeer in de meest stoffige situaties en heb soms veel stof op de sensor. Dat verhelp ik in 20 seconden met een Arctic butterfly. Een soort IKEA cappucinokloppertje met aan het uiteinde engelenhaar, maar dan schandalig duur. Even laten draaien en over de sensor halen, klaar. Werkt wat mijn betreft veel beter dan natte reiniging die ik sindsdien nooit meer gebruik. Om te controleren lucht fotograferen met diafragma helemaal dicht.

groet Andre 

Of, voor de echte krenten onder ons: wachten op een nikon/canon dag bij een grote fotozaak... meestal is reinigen dan gratis. :p

in eerste instantie zou ik zeggen je hebt gelijk maar,als de spiegel in de normale stand staat zit er aan de achter kant van de spiegel nog een klein plaatje dat naar beneden hangt, die voorkomt dat licht direct op de censor komt.

Gr Ron

Hallo Ron,

Als in normale stand het sluitergordijn op een kier van 3mm blijft staan, dan valt er toch voortdurend licht op de sensor? Dan zou dat toch van invloed kunnen zijn op de foto's? Misschien ben ik dom, maar volgens mij zou die kier van 3mm niet moeten en 3mm is voor stof inderdaad meer dan genoeg. Misschien dat iemand anders nog kan vertellen hoe dat werkelijk zit met dat sluitergordijn. In mijn ogen moet die volledig gesloten zijn in de normale stand.

Ja dat lijkt misschien wel zo het is mijn opgevallen in ieder geval bij mijn camera de nikon d40x dat tussen de spiegel en de body ( in normale stand) een kier open blijft staan van ongeveer 3 milimeter, ik weet het dat lijkt niet veel maar dat is voor stof meer dan genoeg ruimte om de censor te breiken.

Gr Ron  

Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....