Image tank als opslag

25 berichten - 2589 x bekeken

Pascal,

bedankt voor de toelichting, het lijkt erop dat de accu's ook los verkrijgbaar zijn. Voor de zekerheid zal ik het nog even dubbelchecken. 

Gr. Martin

Het belangrijkste aan een tank is betrouwbaarheid bij het overzetten. Mijn tanks tot nu toe hadden daarbij een probleem doordat de accu na verloop van tijd minder werd en daarmee ook de betrouwbaarheid. En daar zaten accu's in die ik nergens kon vinden. De door jou genoemde tank heeft in ieder geval een verwisselbare accu. Ga even na of deze wel te krijg is. (Om hem te kunnen vervangen.)

Hier wil ik graag meteen even op inhaken, wil graag ook voor komende zomer een imagetank aanschaffen.

Mijn vraag: is deze imagetank het kopen waard?

https://www.cameranu.nl/artikel/33083 

Gr. Martin 

Deze gebruik ik. Handig en je geheugenkaartje erin plaatsen en voor de backup gaan. Wel zorgen dat de batterij geladen is.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.hamaholst.nl/media/20/21004_pixelbank60gb.jpg&imgrefurl=http://www.hamaholst.nl/index.php%3Fstatic%3Dmerk%26variables%3D5,49,10134%26name%3Dproduct&usg=__4BAzsNVApskX1rfamc492GSI5Js=&h=981&w=1020&sz=152&hl=nl&start=6&um=1&itbs=1&tbnid=0QDbtQKzpfCs9M:&tbnh=144&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dpixel%2Bbank,%2Bbraun%26um%3D1%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26tbs%3Disch:1

gr, Dick

Mijn camera heeft het minst vakantie als ik met vakantie ben. En dan ga ik vaak op trektochten met fiets door verlaten gebieden. Maar soms ook weer in drukkere omgevingen. Ik heb vaak al stress genoeg om die batterijen...

Een hardeschijf, hoe groot zijn die dingen? Hoeveel stroom verbruiken ze (xx batterijen)? Wat voor kabels heb je nodig? Wat stuurt het geheel aan? Ik kan geen laptop meenemen op vakantie.

Wat ik aan geheugenkaartjes zo handig vind is het formaat. Ik stop de hele boel in doosjes in mijn cameratasje. Bij een hardeschijf kan ik dat al niet meer, dan moet het bij andere spullen. Ik neem het apparaat niet zomaar even erbij mee, om te voorkomen dat deze onbeheerd achter blijft. Mijn cameratas neem ik zo even mee, en daar zit dan meteen alles in.

Ik zal zo'n schijf hooguit gebruiken als backup zoals ik thuis ook alles 2x backup. Het aantal benodigde geheugenkaartjes zullen dan wat mij betreft niet verminderen. Ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met geheugenkaartjes.
@jhoofd kan met zijn voorbeeld komen over onbetrouwbare kaarten, maar onder welke omstandigheden gebeurden de crashes? Zijn voorbeeld geeft net zo weinig aan als dat ik zeg dat ik nog nooit problemen heb gehad.... 

Het grootste probleem die ik voorzie met zo'n is de stroom leverantie. En ja het is een nieuw apparaat erbij als ik midden in de wildernis sta met m'n tentje....

Dan ook maar meteen een fotovoltaïsch zonnepaneel mee? Misschien kan ik dan wel al m'n tassen met zonnecellen beplakken! Wordt ik nog eens een fietsende energiecentrale ;-)

(overigens zou een zonnepaneel om camerabatterijen (voor een deel) mee te kunnen opladen best praktisch zijn, alleen nog niet gevonden) 

Vertrouw niet teveel op USB sticks en geheugenkaartjes. Ik heb al zes keer iemand geholpen om nog bestanden van een onleesbare stick of kaartje te halen, en ja, ook van het bekende beste merk. Het is me vijf keer gelukt om de meeste foto's er nog af te krijgen. Een maal van iemand die een reis van twee maanden door Australië en Nieuw Zeeland gemaakt had. Die was wel erg blij.

Het meest betrouwbare opslagmedium is nog een hard disk, mits je die niet laat vallen. Ik heb een 16GB en twee 4GB SD kaartjes wat ook met fotograferen in RAW voor een vakantie van een paar weken ruim voldoende is en ik gebruik een netbook van 1.2 Kg als backup medium. Mocht ik een keer ruimte tekort komen dan koop ik onderweg wel een SD kaartje bij. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Groeten, Joop 

Nee, ik maak geen extra back-ups. Net als een laptop gestolen kan worden, een camera kapot kan gaan of een kaartje het op eén of andere reden begeeft of noem het maar op. Dat noem ik maar pech hebben. Ik heb wel een 30 gig mobiele harddisk. Maar ook die ging eens stuk door een val. Pech is het en zo vat ik het op. Mij lijkt het dat een 16 gig-sd kaartje het minst kwetsbaar is.  Ja ok, je camera waar het in zit is meer kwetsbaar. Ik vergelijk het met dat jezelf ook kan vallen, geblesseerd kan raken of ziek kan worden. Ook pech.

@Dick,

Maak jij dan helemaal geen kopieen van je foto's tijdens een reis?? Daar kun je ooit een keer heel erg spijt van krijgen. Ik vind een laptop geen last maar een lust om mee te nemen. Bv wireless internetten en ik koop bv een Lonely Planet digitaal voor op de laptop. Dan heb je qua gewicht de helft al weer terug gewonnen. Ik zet mijne trouwens bijna nooit uit dus die staat altijd gelijk klaar als ik hem open doe. Hij is al 30 reizen mee geweest en nog steeds niet gejat. En ik zet alles nog een keer extra op 16GB usb-sticks die ik bij me draag. Een bijna waterdichte verzekering van je files.

groet Andre 

simpel uitgelegd heb je met alleen een grote memorycard een single point of failure: geheugenkaart kapot dan is er worst case 16 gig aan foto's foetsie. Met meerdere kleine kaartjes doe ik dat risico al spreiden (meerdere kleine kaartjes betekend meer kans dat er ene kapot gaat, maar minder kans om veel of alles kwijt te raken).

Als je vervolgens netjes de foto's doet backuppen op je laptop en nog een kopie op een aparte harde schijf (die niets kost dat laatste) en die netjes apart doet bewaren, zit je aardig safe en heb je een betere oplossing dan dat je je volledig afhankelijk maakt van 1 medium / cq. 1 memorykaartje.

Hou er daarbij rekening mee dat die memorykaartjes ook niet het eeuwige leven hebben. Hoe vaker je er iets op wegschrijft, hoe meer het ding aan het verslijten is, waaruit volgt dat een 16gig kaartje meer kans heeft om te versluiten dan een 8gig of een 4 gig (1 stukje hoeft maar kapot te zijn, al de rest is dan onbruikbaar van het kaartje, 16 gig kaartje zijn meer sectoren op dus meer kans dat het kapot gaat).

Slimste keuze blijft dus gewoon ervoor te zorgen dat je op meerdere plaatsen / mediums je foto's hebt staan.

En dat een laptop gestolen kan worden: feit, maar je camera is een nog geliefder doelwit, dat gaat je er toch niet van weerhouden om je camera thuis te laten mag ik hopen ? Het zijn maar verbruiksvoorwerpen, erg sneu als je ze kwijt zou raken, maar daarom hebben we een verzekering, ervoor zorgen dat je foto's deugdelijk zijn opgeslagen is belangrijker, die kan een verzekering namelijk niet vervangen.

als ik eens weg ga kom ik s'avonds altijd naar huis om mijn kaart leeg te maken....nadeel is dan wel dat je niet ver op reis kan...haha..groet ben
Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....