Jan,
Ik begrijp Donald wel als hij zegt "op de man spelen". Dat is namelijk in een andere "blokkeren-forumbijdrage al eens uitgelegd.
Hij bedoeld dat er niet langer kritiek wordt gegeven op de foto, maar kritiek op de fotograaf.
Stel, je hebt een fotograaf die graag kinderen fotografeert en hij doet dat steeds op dezelfde manier, steeds van bovenaf, hij gaat nooit eens zoeken naar en andere invalshoek die het kind beter doet overkomen.
Als je dan op de foto zelf reageert, kan je zeggen "ik zou door de knieën zijn gegaan om op ooghoogte van het kind de foto te maken. Dan zeg je dus iets over de foto, dan speel je "op de bal"
Zeg je daarentegen: "Amaai, die foto is niet mooi, jij kijkt echt wel neer op dat kind", dan zeg je niet veel meer over de foto, maar wel over de fotograaf, je speelt dus "op de man"
Dit is dan misschien ironisch bedoelt, maar het kan erger en dus echt beledigend zijn. In dat geval vind ik een blokkering misschien nog steeds niet de juiste keuze, maar ik kan het wel begrijpen. Maar dat kan dan via NG-mensen geregeld worden, geen behoefte aan een button.
Ik kan Donald echter ook wel begrijpen als hij zegt dat hij daarvoor niet afhankelijk wil zijn van derden. Diegenen die hem wat beter kennen (kennen is misschien niet de juiste term), zullen hem wel begrijpen.