Foto beoordelingen

54 berichten - 2635 x bekeken
Ik geniet vaak van de vele moie foto's (technisch goed of minder goed) en probeer te kijken naar de beelden die worden voorgeschoteld. Commentaar geven is echter een minder vaak voorkomende actieviteit omdat ik naast het posten op een aantal sites ook een eigen site en een publieke site host en als moderator voorzie van commentaren. De reden van het plaasten van eigen foto's op een site als deze is om mijn zienswijze op mijn type fotografie te willen laten zien zonder dat daar een verwachtingspatroon aan te grondslag ligt. Als een foto van mij ineens veel waardering krijgt zal dat zo zijn vanwege de foto zelf. Immers, ik geef niet vaak commentaren en zal derhalve ook niet veel krijgen:)  dus als er wat komt is het puur vanwege het beeld zelf en niet vanwege het persoon er achter.....toch? Als mijn beelden iemand kunnen helpen met het vormen van ideeen hoe zelf te komen tot een bepaalde soort van fotografie heb ik een extra doel bereikt. Als ik kritiek op een beeld krijg leer ik er weer wat van en dan spijt het mij soms dat ik zo'n druk levendje heb. 

@ Dick, je hebt overschot van gelijk in mijn ogen, maar we zijn hier allemaal verschillend hé (nog een geluk anders stonden hier overal dezelfde foto's ;-p ). Iedereen reageert anders op de comments die hij of zij krijgt.  Ik laat negatieve comments gewoon even bezinken om er dan uit te leren en wat er echt zou over zijn, dat negeer ik.

@ Jan, iedereen is inderdaad niet zo taalvaardig en dingen worden soms anders bedoeld, daar heb je dus gelijk in.  Maar de manier hoe een comment overkomt, is een persoonsgebonden zaak.  Ik lees m'n comments altijd meerdere malen na alvorens op bevestigen te klikken en stel me steeds de vraag of ik dit juist geformuleerd heb. En meestal verander ik dan nog de tekst.  Denk dat als iedereen dat doet, even nadenken hoe het bij de ander over zou kunnen komen, dat er dan geen vuiltje aan de lucht is.
In het geval van Donald was het ronduit beledigend en grof vond ik en het had niks met taalvaardigheid of streekgebonden uitspraken te maken. Maar ik denk wel dat dat een heeeeeeeel uitzonderlijk geval was.

Raf,

Niet iedereen in de community heeft hogere studies letterkunde gedaan. Misschien bedoelt die tweede persoon net hetzelfde als de eerste persoon, maar zegt hij/zij het wat onhandiger, of is hij/zij minder taalvaardig, of heeft de uitdrukking in zijn/haar regio een (licht) andere betekenis of ...

Als iemand dan toch zoiets op zijn boterham krijgt, wat belet hem/haar om verduidelijking te vragen via een mailtje? Bij echte escalatie (en niet te pas of te onpas) kan je er dan altijd de webmaster bij betrekken.

Mvg, Jan

PS: Door mijn grote gestalte kijk ik meestal echt wel neer op kinderen. Of hoe moet ik zoiets anders zeggen in correct taalgebruik?

Kom op mensen, Gewoon een foto beoordelen of technisch even de fotograaf verbeteren. Of tips geven. Dit gaat echt nergens meer over. Dit gaat de verkeerde kant uit. Appels met peren vergelijken wordt dit. Wees nu eens gezond in de gedachtengang van deze community. Niks "man op man spelen" of "vrouw op vrouw" Gewoon gezond reageren of becommentariëren van iemands foto. Je weet toch wel dat het zo werkt, waar de grenzen liggen, wat buiten proporties is kwa commentaar en dat dit toch een leuke community is. Kom op hoor. Gebruik de discipline van een fotograaf. 

Jan,

Ik begrijp Donald wel als hij zegt "op de man spelen".  Dat is namelijk in een andere "blokkeren-forumbijdrage al eens uitgelegd.

Hij bedoeld dat er niet langer kritiek wordt gegeven op de foto, maar kritiek op de fotograaf.

Stel, je hebt een fotograaf die graag kinderen fotografeert en hij doet dat steeds op dezelfde manier, steeds van bovenaf, hij gaat nooit eens zoeken naar en andere invalshoek die het kind beter doet overkomen.

Als je dan op de foto zelf reageert, kan je zeggen "ik zou door de knieën zijn gegaan om op ooghoogte van het kind de foto te maken.  Dan zeg je dus iets over de foto, dan speel je "op de bal"

Zeg je daarentegen: "Amaai, die foto is niet mooi, jij kijkt echt wel neer op dat kind", dan zeg je niet veel meer over de foto, maar wel over de fotograaf, je speelt dus "op de man"

Dit is dan misschien ironisch bedoelt, maar het kan erger en dus echt beledigend zijn. In dat geval vind ik een blokkering misschien nog steeds niet de juiste keuze, maar ik kan het wel begrijpen.  Maar dat kan dan via NG-mensen geregeld worden, geen behoefte aan een button.
Ik kan Donald echter ook wel begrijpen als hij zegt dat hij daarvoor niet afhankelijk wil zijn van derden. Diegenen die hem wat beter kennen (kennen is misschien niet de juiste term), zullen hem wel begrijpen.

Donald,

In een van jouw vorige bijdragen, schrijf je: "Maar goed, duizend mensen, duizend meningen en dat moet kunnen. Zolang we 'on speaking terms' zijn en blijven gaat het goed en kan er naar elkaar geluisterd worden."

Door een blokkeringsfunctie blokkeert iemand, arbitrair, unilateraal het on-speaking-terms zijn en weigert hij/zij nog verder te luisteren.

Ik versta trouwens niet wat 'op-de-man-spelen' is. Heb ik nog niet gezien op deze site. Kan je daar voorbeelden van geven?

Mvg, Jan

Soms, heel soms Loulou, wordt er 'op de man gespeeld' en niet op de bal. In zo'n geval zou ik niet afhankelijk willen zijn van derden. Kritische commentaren op de foto zijn, wat mij betreft, altijd welkom.

Lieve mensen, komt het nou echt zo vaak voor dat er vervelend commentaar wordt geleverd, of zelfs 'op de man wordt gespeeld'? Ik heb zelf anderhalf jaar geleden één keertje forse botte kritiek gekregen maar dat is het dan ook wel. Ik lees minimaal alle commentaren bij de foto's waarop ik zelf ook een reactie plaats. Maar ook nog tal van andere. Ik heb daar nog nooit grove reacties tussen gezien, hooguit 'direct' (maar dat ben ik zelf ook).  De blokkeerfunctie mag er van mij uit, maar last heb ik er niet van.

Ik heb ook geen behoefte om via een knop kenbaar te maken dat ik opbouwende feedback op prijs stel. Dat spreekt voor mij vanzelf bij deze publieke community. Als dat meer zou kunnen zijn dan prachtig en wow, juich ik dat toe. Ik probeer zoveel mogelijk te leren van wat ik lees. Maar ook met slechts lovende woorden ben ik al blij. En mensen die geen prijs stellen op reacties kunnen dat nu toch ook al aangeven? Ik zie tenminste wel eens een foto voorbijkomen, waarop niet gereageerd kan worden. Jammer, maar mij best.

Groet, Louise

Loulou, ik wil niet afhankelijk zijn van derden in dit geval. Ik ben al genoeg afhankelijk (geweest) van derden. Als er 'op de man gespeeld' moet betrokkene meteen kunnen ingrijpen zonder daarbij afhankelijk te moeten zijn van support NGFC, die al of niet maatregelen neemt. Zo'n knopje is dus goed en dan komt de cooldown daarna vanzelf wel. Niemand binnen NGFC hoeft daar verder last van te hebben.

Maar goed, duizend mensen, duizend meningen en dat moet kunnen. Zolang we 'on speaking terms' zijn en blijven gaat het goed en kan er naar elkaar geluisterd worden.

Dat is juist het punt, ik denk dat als niet in een opwelling van emotie de knop zomaar ingedrukt wordt, maar men moet nadenken of en hoe men dit aan NG verzoekt, dit ten goede komt. Ik denk dat het aantal verzoeken wel zal meevallen. Cooling off periode, zou je het kunnen noemen.

Maar dan nog, het mag van mij helemaal weg hoor, dit is een publiekelijk domein waar je foto’s kan plaatsen en waar je allerlei reacties op mag verwachten. Het gaat tegen het principe van de site in, als je gaat blokkeren  vanwege reacties.

Het is net als het echte buiten leven, je hebt om te gaan met iedereen, dat kan toch niet erg zijn?

Groetjes

Loulou

Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....