skate fotografie

12 berichten - 1233 x bekeken

dag casper,

nene je bent helemaal niet te laat. hoe meer tips  ik krijg hoe beter :p dus alvast bedankt.

ik heb inmiddels al een paar foto's getrokken van skaters. als het niet teveel gevraagt is zou je eens willen kijken en eventueel je mening er over zeggen. de rest moet zich ook niet inhouden hoor om opbouwende commentaar te geven ;p ik zou het ten zeerste aprecieren.

alvast bedankt

groetjes danteee

Zoals Casper ook al zei, zal die functie op je toestel niet te vergelijken zijn met de combinatie van een degelijke spiegelreflex met fisheye objectief. In jous toestel gaat het om een softwarematige simulatie en dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Kikkerperspectief klopt ook, alhoewel ik ook al foto's heb gezien die van bovenuit genomen waren en dat is ook wel fraai, maar vraag me niet hoe ze daarboven geraakt zijn ;-p

Hey Dante, misschien ben ik wat laat om nog advies te geven, maar wat ik persoonlijk vind is dat de beste skate fotos steeds uit kikkerperspectief zijn. Zelf heb ik het al is geprobeerd, er staan twee fotos ergens op mijn profiel, misschien geeft het je wat inspiratie :) Vooral veel foto's bekijken!

Over de fisheye weet ik niet zoveel, maar ik vrees dat zo iets als functie op een camera niet echt zeer goed zal zijn in vergelijking met een echte fisheye :) Maar hier moet je dan weer al een spiegelreflex hebben + de lens, en das niet goedkoop :)

hey, bedankt voor je advies.

ik heb alleen nog een vraagje i.v.m die fisheye. ik heb op mijn fototoestel een functie die als ik een foto heb getrokken er een fisheye foto kan van maken. maar als ik die functie dan gebruik dan wordt het midden hard afgeboge waardoor je de foto niet goed kunt zien. ik heb al veel het resultaat gezien van de fisheye. en het is mij opgevalle dat niet het midden hard wordt afgebogen staat maar de zijkanten. dus moet ik eigenlijk op een bepaalde manier de foto trekken zodat ik het juiste effect van de fisheye krijg? moet ik de skater aan de zijkant van de foto plaatsen ,in het midden,... .

alvast bedankt groetjes danteee

Ok, om even terug naar de topic te komen (want het merendeel gaat over materiaal en niet skatefotografie zelf). Zal ik hier ook iets posten.  Al het onderstaande klopt als een bus.  Behalve dat over die mid zoom lens, daar ben ik het niet helemaal mee eens.  Je zal er wel degelijke foto's mee kunnen maken, maar de aktie moet er echt afspatten bij die sport, anders heb je maar gewoon een foto van een skater.

Heb zelf jaren geskate en massa's afbeeldingen van skaters gezien (heb er spijtig genoeg zelf nog geen gemaakt)  en de meeste die echt de actie eraf laten spatten, zijn eigenlijk die foto's die met een groothoek zijn gemaakt van heel kort bij.  Ok het beeld vervormd daardoor, maar op zich is dat niet zo erg, het komt zelf de actie tengoede in dit geval.  Het is een sport die spectaculair is en de foto's moeten dat ook uitstralen.  Je moet echt kort (een paar meter hooguit, soms minder dan een meter) op de actie kunnen zitten. Voordeel is ook dat de scherptediepte vrij ruim is bij zo'n objectief.

Je moet een korte sluitertijd kunnen bereiken om de actie te bevriezen.  Dat betekent dus zo laag mogelijk diafragma. Doe dat met een 60mm of een 100mm bij een diafragma 4 terwijl je op een 6-tal meter zou zitten om de foto te maken, dan heb je ruim geschat ongeveer 1 meter dat als scherp ervaren wordt, das dus goed mikken.
Met een 20mm met diafragma 4 en op een 2 meter heb je ruim anderhalve meter.

De meest spectaculaire foto's worden zelfs met een fisheye gemaakt, dan kan je echt wel superdichtbij gaan.  Wel uitkijken want zo'n plankje vliegt al eens in 't rond.

Wat je vermoedelijk voor sommige foto's, zeker bij half-pipe skaten , nodig zal hebben is een degelijke flitser.  Als zo'n skater met z'n bord in de lucht boven je hangt, heb je al snel met tegenlicht te maken en dan heb je die flitser nodig om geen donker silhouet te krijgen.

Ik kan je maar een goede raad geven. Verslindt massa's tijdschriften over het onderwerp en bekijk goed die foto's, beslis dan welke je zelf zou willen maken en beslis dan pas welk materiaal je nodig zal hebben.  Maar nog iets dat nuttig is, is contact leggen met die skaters.  Het wordt niet altijd geapprecieerd dat je zomaar foto's van hen komt maken.  Skaters hebben vaak hun eigen taaltje en het helpt dan wel als je dat een beetje spreekt..  Je zal maar suf overkomen als je daar tegen die jongens zegt "hey kan je dat gekke sprongetje nog eens doen?", in plaats daarvan klinkt " hey, kan je die 360 kickflip nogmaals doen?" al een stuk beter.

Bekijk op youtube filmpjes, kan ook helpen om je in de sport te verdiepen(en de tricks te leren kennen), leer hun muziek kennen.  Skaters waren, en zijn nog steeds, een hip volkje en zijn vaak trendsetters.  Het zal een stuk makkelijker zijn om contacten te leggen als je daarover kan meepraten.

(Als je zelf skate, dan wist je dat bovenstaande vermoedelijk al)

Die contacten heb je volgens mij zeker nodig als je echt goeie foto's wil maken.  Heb ooit een artikel gelezen van een fotograaf die voor "trasher magazine" werkte.  Die man nam niet in 't wilde weg foto's.  Die besprak vooraf met de skater in kwestie van welke trick hij een foto wou en waar hij graag zou hebben dat die trick uitgevoerd werd.  Dan ging hij zich klaarzetten, maakte z'n toestel volledig klaar, instellingen e.d., en pas dan kwam die skater eraan en die wist dan waar hij naartoe moest. Veel meer kans op slagen.

Als je integendeel op geluk moet rekenen, dan zal het wel vaker voorkomen dat jij recht gaat zitten wachten en dat de actie links plaatsvindt.

Iets wat ook vaak gebruikt wordt bij skatefotografie (en ook voor downhill mountainbiking) is foto's snel in serie achter elkaar maken (Kaycee had het er ook al over).  Die voeg je dan samen in een software programma zodat je 1 foto hebt waar het verloop van de trick op staat. Ook daar is een groothoek best handig aangezien je voor zoiets je camera stil dient te houden (bij voorkeur op statief denk ik, anders heb je nadien problemen met het samenvoegen), als dan de skater net met z'n hoofd buiten beeld valt, is dat zonde.  Met die groothoek heb je een ruimer beeld en kan je eventueel bijsnijden waar nodig.

Groetjes

Hallo Danteee,

De reacties die je al gekregen hebt zijn natuurlijk al heel goed. Snelheid van de camera is natuurlijk belangrijk bij dat type fotografie wat je wilt doen. Een camera die 5 beeldjes per seconde kan vastleggen is natuurlijk sneller dan een camera die slechts 3 beeldjes per seconde kan vastleggen. Van belang is, lijkt me, ook of de camera dat dan kan voor zowel RAW-bestanden als voor JPG-bestanden. Op RAW-bestanden is geen compressie toegepast door de camera en bevat dus meer informatie om in de nabewerking een goed resultaat te krijgen. Bij JPG-bestanden is wèl compressie toegepast door de camera en daardoor ben je al een deel van de pixels voorgoed kwijt. Weet dus wat je wilt als het om kwaliteit gaat.

Het belangrijkste mag je natuurlijk ook niet vergeten. Alles staat of valt met het budget dat je  wilt/kunt besteden. Karin spreekt van een lichtsterke lens. Dat is natuurlijk een goed advies, maar een lichtsterke lens van bijvoorbeeld f2.8 is stukken duurder dan bijvoorbeeld een met een lichtsterkte van f4. Om nog maar te zwijgen over lenzen met een lichtsterkte van f1.2, die zijn nóg duurder. Een lichtsterke lens heb je nodig als je veel binnen wilt fotograferen en dan ook nog eens zonder gebruik van een flitser. Wil je bij skate fotografie ook een flitser gebruiken, dan heb je ook een snelle flitser nodig die net zo snel achter elkaar kan flitsen als de camera beelden kan maken.

Je zult dus moeten afwegen waar jouw prioriteiten liggen. Je moet je in een winkel ook niet meteen de 'top of the bill' laten aanpraten. Kijk bijvoorbeeld op internet naar reviews/testen van verschillende merken camera's en lenzen. Houdt daarbij in het oog wat jij in hoofdzaak met de camera/lens wilt doen.

Succes met het onderzoek. Ik neem aan dat we vanzelf wel een keer vernemen wat het geworden is. Ik ben al benieuwd naar de eerste skatefoto :-).

Groetjes,

Donald

dank jullie voor jullie advies. ik ben er echt mee vooruit gekomen

gr. danteee

Ik ben het met Karin eens als je jezelf serieus wil toeleggen op de fotografie kan je voor dat je aankopen doet je goed verdiepen in de materie ik zelf zou dat met een boek doen. dit kost wel wat maar behoed je waarschijnlijk van een terleurstellende aankoop.

Een aanrader is maar erg prijzig maar legt alles picobello uit is

Handboek digitale fotgrafie en beeld bewerking Frans Bartens

ISBN 978-90-78811-08-4

goedkoper en zeker goed genoeg voor een beginnede fotgraaf is Digitale fotografieboek

Scot kelby's ISBN 978-90-430-1893-7

of ook een echte aanrader is fotograferen met een digitale spiegelreflex camera van

Peter Dheaze ISBN 978-90-5940-341- 3

Natuurlijk kan je ook googelen er zijn best een aantal goede sites waar je goede inlichtingen kan vinden zelfs wikipedia geeft al een aardig beeld .maar persoonlijk gaat mij voorkeur naar een boek uit . het verteld je veel over snelle lenzen buffers en multishots etc als je dat een beetje eigen maakt kan je een bewustere aankoop doen jezal echt niet eerste zijn die terug komt en een tijdje later denkt shit is niet wat ik echt wil en vervolgens iets anders aanschaft en dat is natuurlijk weggegooid geld

Veel succes en wie weet komen hiereens mooie plaaten van je voorbij

gr ron

AF =autofocus

Buffer is eigenlijk een soort intern geheugen waar je foto's zolang wordt weggeschreven voordat het of een CF-kaartje of soort gelijk geheugenkaartje wordt geschreven.

Tevens is het ook wel handig als een hoge aantal frames per seconde kunt vast leggen om de actie helemaal te kunnen volgen en vast te leggen.

Misschien niet onverstandig om via internet of boeken wat meer te weet te komen over diverse thermen maar ook om info over sportfotografie en diverse benodigdheden.

alvast bedankt voor het helpen

maar ik ben nog niet zo goed weg met al die technische aspecten van de fotografie.
wat is eigenlijk een buffer en wat bedoel je met  AF?

gr. danteee

Top 3 van de week
zeven Annemaaike 1 2 3
Twitter
Laatste tweet Bekijk hier de video's van #EditieNL en #EenVandaag met red. Pancras Dijk over de #Mayakalender: http://t.co/BRTWZb5b http://t.co/gPkhISjW NatGeoNL 11-05-12 22:33
Facebook
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geselecteerd voor het Magazine
Freedom at Geyser Sunrise Alexangfc
Meest bekeken

field-of-clover info_arrow
LoulouBeavers
Field of clover
verlangend-1 info_arrow
Anmalume
Verlangend....