Een onzinkbaar schip

Aart Aarsbergen 23-03-2012 14:08

Het verhaal is vele malen verteld. Op 14 april 1912 liep de RMS Titanic, tot dan het grootste passagiersschip ooit gebouwd, op zijn maiden voyage van Southampton naar New York op een ijsberg midden in de Atlantische Oceaan. Het schip raakte aan stuurboordzijde ernstig beschadigd en zonk in nog geen drie uur tijd. Zo’n 1500 van de vermoedelijk 2224 opvarenden vonden de dood.

In 1985 lokaliseerden oceanograaf Bob Ballard en zijn Franse collega Jean-Louis Michel het wrak. De spectaculaire vondst, die in december 1985 in het Magazine werd gepresenteerd, vergrootte de belangstelling voor deze scheepsramp aanzienlijk. Sinds de gelijknamige Hollywood-succesfilm van James Cameron uit 1997 is de ramp met de Titanic voorgoed in ons collectieve geheugen gegrift. Toen in januari het luxe cruiseschip Costa Concordia voor de kust van Italië verging, werd er overal in de media verwezen naar het lot van de Titanic. Net zoals de Titanic zou de Costa Concordia met zijn moderne techniek nooit ten onder kunnen gaan…

Deze maand is het honderd jaar geleden dat de Titanic verging. Nog steeds heeft het schip niet al zijn geheimen prijsgegeven. Nieuwe technieken maken het echter mogelijk meer over de ramp te weten te komen, zoals blijkt uit de computersimulaties waarmee de ondergang van het schip minutieus is gereconstrueerd, en uit de bijzondere foto’s die Explorer-in-Residence James Cameron met zijn camerarobots in het wrak heeft gemaakt. De ondergang van de Titanic, de moeder aller scheepsrampen, blijft boeien, zoals u in het aprilnummer van National Geographic kunt lezen.

loading ...
Meer van deze redacteur
Aart Aarsbergen
 
Geselecteerd voor het Magazine
berend carlakogelman
Geselecteerd voor het Magazine
Through a hole meneerlex


Social Media
NatGeoNL 22-07-14 17:00 Op pad met de #winnaars van de Marius van der Sandt beurs! Dat ziet er zo uit: nationalgeographic.nl/magazine/actue…
Nieuwsbrief ›
Blijf op de hoogte van National Geographic.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief.