Wielrennen in Bern: niemand heeft hier haast

Historische steden, panoramabruggen en duizenden meters hoge bergen. Wielrenster Puck Moonen ontdekt het beste van de regio Bern.

Door Puck Moonen
Foto's Van Wouter Roosenboom
Grindewald, Jungfrau Regio.
Foto van Wouter Roosenboom

Al meteen in het vliegtuig van SWISS voel ik: dit zit wel goed! Vriendelijk personeel en gratis Zwitserse chocolade. Voor ik het weet, kom ik aan in Zürich en reis ik, Puck Moonen, met fotograaf Wouter Roosenboom verder naar Hotel Bellevue au Lac twee uur verderop aan het Thunermeer in Hilterfingen. Het is donker als we aankomen, dus we moeten tot de volgende dag wachten om te zien welk panorama ons te wachten staat.

De koeien komen op je af als je stopt. Grindewald, Jungfrau Regio.

Als ik de volgende morgen naar buiten kijk, moet ik twee keer knipperen met mijn ogen: het uitzicht vanuit mijn kamer op het Thunermeer en de achterliggende bergen lijkt wel een ansichtkaart. Ongelofelijk mooi, dat belooft wat voor de rest van mijn reis! Na het ontbijt is het tijd om op de fiets te stappen. Er is heel wat regen voorspeld, maar uiteindelijk zijn er regelmatig opklaringen. Onderweg verandert het uitzicht na elke bocht of helling: van indrukwekkende ruwe rotswanden tot uitgestrekte groene weides en een vredig hemelsblauw meer. De eerste paar uur van onze tocht stoppen we bijna overal, alles is immers uitermate geschikt voor een prachtige foto. Ondanks onze vele stops is gids Ryan onvermoeibaar. Hij vertelt veel over de verschillende dorpen, de omgeving en de mensen. Zo leren we bijvoorbeeld dat Zwitsers naar alles en iedereen zwaaien, al van kinds af aan leer je hier dat je iedereen die je tegenkomt beleefd moet grüssen. Daarnaast heft niemand haast en dat straalt het land ook uit: totale rust.

Een gesprekje met een lokale bewoner.
Foto van Wouter Roosenboom

De Niederhorn van bijna 2000 meter hoog is ons volgende doel. Je kunt de klim naar de top te voet doen, maar wij kiezen de gondel vanwege onze bagage. We stappen in met een stralend zonnetje om twintig minuten later boven aan te komen in een dikke laag sneeuw. Door de hevige sneeuwbui zien we helaas weinig van het uitzicht. En hoewel je van de berg af kunt fietsen op een trotti-bike, een soort stepfiets met dikke banden, nemen wij – na even te hebben rondgekeken – weer de gondel naar beneden. ’s Middags verkennen we Interlaken, een stadje dat, zoals de naam al zegt, tussen twee meren in ligt. We wandelen wat door de straten met winkels, restaurants en hotels en genieten van het uitzicht op de Berner Alpen die de stad omringen.

Lees ook: ‘Oog in oog met de bok

Rosenlaui, Jungfrau Regio.

Gigantische kaasplank

We vervolgen onze reis naar Thun, een prachtig stadje waar veel te beleven is. Boven de stad uit torent een gigantisch, oud kasteel en door het centrum stroomt de rivier de Aare. De bijzondere, overdekte bruggen over de rivier zijn versierd met vrolijke, kleurrijke bloembakken. De Zwitsers hangen overigens overal bloembakken aan; je vindt weinig huizen zonder zulk kleurrijk bestek onder de  houten kozijnen. Vanuit Thun koersen we richting de panoramische hangbrug van Sigriswil, een 340 meter lange verbinding tussen Sigriswil en Aeschlen met uitzicht op de Gummikloof. De brug maakt deel uit van de 56 kilometer lange panoramawandelroute rond de Thunermeer. Gelukkig laat de brugwachter mij met fiets en al op de loopbrug. Eenmaal op het midden van de brug blijkt pas hoe diep het hier werkelijk is; je kijkt een slordige 200 meter naar beneden de kloof in. Het stroompje water op de bodem moet in werkelijkheid een grote rivier zijn, want ik hoor hem vanaf hier razen. Ik heb absoluut geen hoogtevrees, maar op deze brug staan is toch behoorlijk spannend!

Zwitserse kazen.
Foto van Wouter Roosenboom

De brugwachter vertelt dat de brug een onderdeel is van de schoolroute van veel kinderen; die moeten hier dus dagelijks twee keer overheen. Maar, als je hier woont kijk je vast niet meer op van het geweldige panorama en een ravijn van 200 meter diep. We keren terug naar een plek waar we gisteren zijn langsgekomen en besluiten nu dat ene mooie, smalle weggetje in te rijden om te zien wat het verborgen houdt. In de haarspeldbocht, op weg naar het dorpje Schwanden bei Sigriswil, slaan we rechtsaf. Op de hoek staat een boerderij met daartegenaan een wandelroutebordje. Na een paar afschuwelijk steile bochten omhoog komen we in een prachtig uitgestrekt dal waar overall koeienbellen klinken. We volgen de weg door het dal tot die weer overgaat in een steile, bochtige klim. Dan staan we ineens voor een houten schuurtje, dat een rijpkamer voor kaas blijkt te zijn. De boeren halen de kazen er net uit en zijn bezig met het tellen voor het jaarlijkse traditionele kaasfestival. Een van de boeren wenkt ons en schotelt ons een gigantische kaasplank voor, met boerenbrood en braadworst van zijn eigen varkens. Wat een geluk dat wij net op deze dag langskomen!

Koeienbellen aan een Zwitsers huis.

Walhalla voor fietsers

Als laatste voor vandaag staat er nog één beklimming op het programma: de 1962 meter hoge Grosse Scheidegg. De bergpas verbindt Grindelwald met Meiringen en is met tien kilometer en 9 procent als gemiddeld stijgingspercentage een behoorlijk steile klim. Vanaf de andere kant is hij iets langer en gaat het geleidelijk omhoog, maar je overbrugt alsnog bijna 1300 hoogtemeters in zestien kilometer – wat goed is voor een dikke 8 procent gemiddeld. Eén groot pluspunt: de gehele berg is nagenoeg vrij van verkeer, alleen lokale boeren en shuttlebussen zijn toegelaten. Een walhalla dus voor de serieuze klimmer! We zijn halverwege de berg vanaf Grindelwald als er ineens allemaal koeien op de weg lopen. Schuw of agressief zijn ze niet, ze komen zelfs op je af zodra je stopt. Buiten het geluid van de koeienbellen die weerkaatsen tegen de bergen en de stukken gletsjer die zo nu en dan onder luid gekraak afbreken, is het hier zó immens vredig dat ik me afvraag of dit niet allemaal in scène is gezet. Waar ik ook kijk, alles lijkt op de plaatjes die je ziet wanneer je ‘Zwitserland’ googelt. Bij de top van de berg staat – hoe kan het ook anders – een restaurant. We bestellen ijs en koffie en bekijken nog eens de immer verschuivende lichtplekken op de naastgelegen bergtoppen. Zodra de zon iets lager staat, trekken we er weer op uit. De zonsondergang moet hier spectaculair zijn en we zijn vastberaden haar te volgen totdat de laatste straaltjes licht achter de bergen zijn verdwenen. Zodra we de perfecte plek gevonden hebben, zetten we ons in het gras op de helling, klaar voor het schouwspel: fantastisch!

Kasteel Thun, Interlaken Regio.
Foto van Wouter Roosenboom

De afdaling langs de andere kant is bijna even mooi en we besluiten om ooit nog een keer terug te keren in de lente, als alle alpenweiden in bloei staan en de gehele zijkanten van de Grosse Scheidegg dan dieppaars, geel en rood kleuren naast het frisse groen van jonge grassprieten en bladeren. Zo’n 600 meter onder de top van de Grosse Scheidegg ligt Hotel Rosenlaui, een statig gebouw met een interieur in de belle-époquestijl. Afgezonderd van de bewoonde wereld en zonder enige vorm van moderne apparaten waan je jezelf hier ook echt een eeuw of twee geleden. Er zou hier zó een horrorfilm kunnen worden opgenomen, maar het is hier zo mooi dat ik eerder zou kiezen voor een romantische film. Ook het restaurant is een chique bedoening: in een soort kleine feestzaal genieten Wouter en ik van een vijfgangendiner inclusief kaarslicht. Slapen is geen probleem: de bedden zijn heerlijk en behalve het constante, zachte geruis van de rivier heerst hier totale rust.

Grosse Scheidegg, Jungfrau Regio.

Waterkracht

Het ontbijt staat al om 07.00 uur stipt klaar. En wat voor een ontbijt! Naast de ruime keuze aan versgebakken brood liggen er Zwitserse kazen, vleeswaren, yoghurt en alle verschillende fruitsoorten die je maar kunt bedenken. Ik leef me dan ook flink uit. Niet veel later haalt gids Ilsi me op bij het station en bezoeken we eerst de Reichenbachwaterval, de beruchte plek waar het personage Sherlock Holmes samen met de professor te pletter viel. Via een steile kabelbaan bereiken we het uitkijkpunt onder aan de imposante, 120 meter hoge waterval. Omdat het al najaar is, is hij nu bijna op zijn kleinst, maar alsnog zeer indrukwekkend. We wandelen verder omhoog over steile trappen met gladde, natte stenen. Ik denk dat ik de wandeling even mooi vind als de waterval zelf, met zo nu en dan prachtig zicht op het Haslital, de waterval of simpelweg een prachtig sprookjesachtig bos.

Rosenlaui, Jungfrau Regio.
Foto van Wouter Roosenboom

Eenmaal boven aangekomen ben ik behoorlijk onder de indruk van het enorme watergeweld. Niet gek dat er beneden door middel van een kleine stuwdam elektriciteit wordt opgewekt. De allerlaatste activiteit van de reis is een bezoek aan de Aarekloof, waar de rivier de Aare zichzelf een weg dwars door een berg heen heeft gebaand. Met een lengte van 1400 meter lang en een smalste punt van slechts één meter breed is het een bijzonder fenomeen. Helder, groenblauw water raast woest door de nauwe spleten, op de bredere stukken is het een stuk kalmer. Af en toe valt er een strook zonlicht de kloof in die alles doet glinsteren. Een magische afsluiting van deze paar dagen. Wat hebben we veel gezien van dit prachtige land!

Zelf op pad in Bern? Lees alles over deze regio of download gratis de unieke bikeguide vol tips en prachtige routes!

Dit vindt u misschien ook interessant

Fietsen
Off the beaten track Zwitserland: zelfs voor Zwitsers
Fietstochten door Zwitserland gecombineerd met boot en trein
Hotspots in Zwitserland: van het beste bikehotel tot de mooiste treinrit
Fietsen
Fietsevents in Zwitserland: 13 niet te missen rondes en wielerklassiekers
Bikeguide voor Zwitserland: insider tips voor elke regio

Ontdek Nat Geo

• Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
Copyright © 1996-2015 National Geographic Society. Copyright © 2015-2017 National Geographic Partners, LLC. Alle rechten voorbehouden.