Abonneren
TV-Gids
Disney+
National Geographic
National Geographic
National Geographic
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Fotograaf pagina
ACI
One of almost two dozen buildings in the Imperial Garden, it is similar in structure to the Pavilion of One Thousand Autumns.
This gate opens onto the Imperial Garden, a large, calming space designed for relaxation, landscaped with trees and flowerbeds, rockeries and artificial hills, pavilions and terraces.
De Meridiaanpoort is de hoofdingang van de Verboden Stad, en bevindt zich op het meest zuidelijke punt van de Stad. Hier is de buitenmuur van het complex meer dan 13 meter hoog.
De Verboden Stad wordt volledig omringd door een muur van meer dan zeven en een halve meter hoog. Op elk van de vier hoeken staat een kunstig gebouwde toren, zoals deze, op de noordwestelijke hoek.
Specerijen - vooral kruidnagel, de aromatische knoppen van een mirteboom die op de Molukken voorkomt, Syzygium aromaticum - brachten Spanje en Portugal ertoe te vechten om de zogenaamde Specerij-eilanden. In 1521 kostte een Spaanse kwintaal (100 Castiliaans pond) kruidnagel op de Molukken iets meer dan een halve dukaat. In Sevilla was dezelfde kwintaal maar liefst 42 dukaten waard. Een illustratie uit 1843 toont de plant die kruidnagels produceert.
Een van de laatste toevoegingen aan de Mezquita was deze kapel, die eind zestiende eeuw werd gebouwd. Het bouwwerk omvat drie beuken die worden bekroond met een ribgewelf. Rond een centraal schilderij van het Laatste Avondmaal, naar een ontwerp van de humanist Ambrosio de Morales, zijn doeken van Cordobaanse heiligen aangebracht.
De bouw van de Capilla Real werd in 1371 voltooid en bekostigd door de Castiliaanse koning Enrique II, die er de stoffelijke resten van zijn voorgangers wilde bijzetten. De kapel wordt bekroond door een vierkant gewelf van elkaar kruisende ribben. Op de foto is een van de wanden met zijn centrale boog en schitterende decoratieve stucwerk te zien.
Tijdens zijn verblijf in Córdoba, in 1833, schreef de Britse schilder David Roberts: ‘De leeuw van Cordova is de Moskee, die alleen onderdoet voor die in Mekka. (...) Uit de plattegrond die ik heb getekend, kan ik afleiden dat zich hier 632 zuilen van gepolijst marmer bevinden (...), waarvan sommige zeer sierlijk in hun verhoudingen zijn.’ Op Roberts’ kleurrijke doek uit 1849 is de mihrab op de achtergrond te zien.
Op deze ingekleurde ets uit 1836 van Charles Joseph Hullmandel is te zien hoe mensen knielen om te bidden in de Capilla Real van de Mezquita in Córdoba, Spanje.
De grote moskee van Córdoba werd door de moslimheersers van Al-Andalus meerdere keren uitgebreid. De hypostyle zaal oogt groter dan hij eigenlijk is dankzij de zich herhalende zuilenrijen en decoraties, die de illusie van een oneindige ruimte creëren.