Abonneren
TV-Gids
Disney+
National Geographic
National Geographic
National Geographic
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Fotograaf pagina
David Monteleone
Wetenschappers van de Technische Universität München doen samen met Airbus onderzoek naar de productie van bio-brandstof uit algen en de toepassing van koolstofvezel bij de bouw van lichtgewicht vliegtuigen. Algen nemen tijdens hun groei CO2 op, dus als ze als brandstof worden gebruikt, draagt dat bij tot een duurzame energiecyclus.
Het 33,5 meter lange bovenvleugelpaneel van de nieuwe 777X van Boeing hangt aan een portaalkraan in de fabriek in Everett, Washington. De 777X heeft een grotere spanwijdte dan elk ander tweemotorig vliegtuig, en omdat de 3,7 meter grote vleugelpunten inklapbaar zijn, kan het toestel aan een normale gate parkeren. Door de langere, lichtere vleugels heeft het minder brandstof nodig.
Van bovenaf zijn de vier voortstuwingseenheden, met elk twee motoren en twee propellers, goed zichtbaar. Het toestel is bedoeld voor onbemande vluchten van hooguit een kwartier met vier passagiers en een snelheid van 120 kilometer per uur. Volgens Airbus is het toestel ‘ideaal voor stedelijke deeltaxivluchten’.
Airbus heeft een proefvlucht gemaakt met een demonstratiemodel op ware grootte van zijn CityAirbus, een ‘multikopter’ aangedreven door vier vierkante accu’s.
De motoren worden verwerkt in vleugelkleppen die zijn te verstellen voor meer verticale liftkracht of horizontale stuwkracht.
Het Duitse bedrijf Lilium heeft een elektrische straalmotor ontwikkeld waarmee het zijn kleine vliegtuigen aandrijft.
De rotorschijf en de bladen van de compressor worden tot één onderdeel gemaakt. Eind dit jaar moet het demonstratiemodel van de motor worden opgeleverd.
Dankzij vernieuwende onderdelen is de UltraFan van Rolls-Royce, de grootste straalmotor ter wereld, extra licht en zuinig. Elk blad wordt gemaakt van koolstofvezelcomposiet.
Ingenieurs van Lilium werken in een hal bij München met een prototype van een verticaal opstijgend en landend vliegtuig dat wordt aangedreven door 36 elektrische straalmotoren. Het toestel biedt plaats aan een piloot en zes passagiers en kan vluchten tot 250 kilometer maken. Veel fabrikanten werken aan vergelijkbare elektrische vliegtuigen voor regionale vluchten en luchttaxidiensten.
Een turbofanmotor wordt nagekeken in een Rolls-Royce fabriek in het Engelse Derby. Hoewel straalmotoren door geavanceerde ontwerpen en materialen tegenwoordig zuiniger en schoner zijn dan ooit, is de luchtvaart nog lang niet groen. Rolls-Royce werkt aan een motor die op honderd procent duurzame brandstof kan vliegen: de UltraFan.