Abonneren
TV-Gids
Disney+
National Geographic
National Geographic
National Geographic
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Fotograaf pagina
John van Helvert
‘Daar sta je dan voor je treinreportage, op een prachtige locatie bij een spoorviaduct in Goa inmiddels al twee uur wachtend op het ene ontbrekende belangrijke element: een passerende trein. Onze gids had al een paar keer nerveus op zijn horloge gekeken en zei: “We can only wait ten minutes longer Mr. John, then we have to hurry because you have to catch your train yourself.” Opeens hoorden we een naderende trein, althans dat dachten we, want er verscheen alleen maar dit kleine deel van een trein. Wat wel een aardige tegenstelling opleverde in dit weidse tafereel.’
‘Twee vriendinnen onderweg in de trein zaten met prachtig licht dicht bij elkaar. Het zag er zo mooi, puur en sereen uit dat ik er wel een foto van moest maken.’
‘Hier in Hampi, een ruïnestad en een van India’s topattracties, leverden de geweldige rotsformaties, de monumenten/tempels en de prachtige luchten een mooi driedimensionaal beeld op.’
‘Tijdens één van de trajecten met de trein passeerden wij dit kleurrijke stationnetje. We stopten niet, dus ik heb dit beeld hangend uit de rijdende trein geschoten.’
‘Mahabalipuram, ten zuiden van Chennai. We kwamen hier pas laat aan, de zon was al onder en we stopten bij deze muur van olifanten. Hij staat precies op een T-splitsing en er kwamen steeds auto’s aanrijden die met hun koplampen de muur aanstraalden. Ik had mijn camera op statief gezet en een paar proefjes gemaakt voor de belichting. Zo kon ik met behulp van de koplampen van de passerende auto’s dit beeld maken.’
‘Rond 5 uur in de ochtend kwam ik een groot abattoir binnen in Mumbai en trof daar een voor mij bijna middeleeuws tafereel aan. De warme stank was bijna niet te harden. Overal op de grond lagen vleesresten in plassen met bloed. Er werken hier wel 50 à 60 slagers en er worden hier lange dagen met het slachten gemaakt. Tussen de werkende slagers lagen op de slachtbanken andere slagers tussen de geslachte dieren te slapen. Bijna iedereen zie je hier op blote voeten door de plassen bloed lopen. Voor mij als fotograaf leverde dit een kleurrijk schouwspel op en tegelijkertijd geloof je bijna niet wat je om je heen ziet. Het heeft iets van een cultuurschok.’