Abonneren
TV-Gids
Disney+
National Geographic
National Geographic
National Geographic
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Wetenschap
Dieren
Geschiedenis en cultuur
Reizen
Milieu
Fotograaf pagina
Simon Norfolk
Monumentale poorten zijn vrijwel het enige dat nog rest van het paleis van Darius I.
Israëlische militairen luisteren naar een gids onder de Cardo maximus, een Romeinse straat, waar een muurschildering laat zien hoe de door zuilen omzoomde hoofdweg er in de Byzantijnse tijd in de 6de eeuw kan hebben uitgezien (maar dan zonder het jongetje met de pet, rechtsonder).
Om een weg bloot te leggen die tweeduizend jaar geleden toegang bood tot de joodse tempel, heb- ben Israëlische archeologen en ingenieurs onder een Palestijnse woonwijk een gang gemaakt. Volgens de bewoners veroorzaken de werkzaamheden schade aan hun huizen.
Onder de Heilig Grafkerk in de christelijke wijk van Jeruzalem inspecteert pater Samuel Aghoyan een kelder die in de tijd van Jezus dienstdeed als joodse begraafplaats.
Arafat Hamad zit tussen het puin van zijn keuken, die naar zijn zeggen is ingestort toen Israëlische archeologen onder zijn huis een tunnel groeven. Hamad en zijn Palestijnse buren klagen over schade die hun handenvol geld kost; de tunnelbouwers houden vol dat ze veilig te werk gaan.
Fans genieten van een concert in de Grot van Zedekia, een steengroeve die millennialang kalksteen leverde voor gebouwen. Volgens oude legenden vluchtte de Judese koning Zedekia in de 6de eeuw v.Chr. via deze grot en liet koning Salomo met stenen die hier zijn gedolven de eerste joodse tempel bouwen.
De Rotskoepel, een islamitische gedenkplaats uit de 7de eeuw, valt onmogelijk over het hoofd te zien vanaf dit uitkijkpunt boven de Klaagmuur. Met behulp van een VR-bril krijgen toeristen het Joodse Jeruzalem te zien zoals het er in de 1ste eeuw mogelijk uitzag, dus zonder de koepel en andere gebouwen.
Voor het opgraven van een oude trapvormige weg in Jeruzalem leggen Israëlische archeologen en ingenieurs een metro-achtige tunnel aan onder een Palestijnse wijk.
Dit met edelstenen bezette enkolpion, gedragen door Theophilos III, Grieksorthodox patriarch van Jeruzalem, bevat een afbeelding van Maria en Jezus.
Met Pasen lopen Samaritaanse mannen naar de top van de Gerizim – volgens hun geloof bevond Gods ware tempel zich dáár, en niet in Jeruzalem. In Jezus’ tijd werden de Samaritanen geminacht. Toch noemde hij in een van zijn bekendste gelijkenissen een “goede Samaritaan” als toonbeeld van naastenliefde.