Fotografie

Vogelkunst – gevederde schoonheid in kunstige fotografie

Op het eerste gezicht verbluften deze vogels me. En meteen daarna vroeg ik me af of ze wel echt waren. Ja... en nee.

Door Becky Harlan

30 juni 2015

Voordat ik zal proberen uit te leggen wat er in deze foto’s aan de hand is, is het misschien goed dezelfde benadering te kiezen als de kunstenaar die ze heeft gemaakt, Cheryl Medow: “Ik denk niet na over mijn foto’s,” zegt zij, “Ik voel ze.”

Ze vertelde me over het volgende voorval: enkele bezoekers aan haar galerie vroegen haar naar de manier waarop zij te werk ging, en ze beantwoordde de vragen. Maar toen kwam er iemand naar haar toe en zei: “Nee, nee, vertel me maar helemaal niets. Ik wil gewoon van deze foto’s genieten.” Dat was het moment waarop ze zich realiseerde dat ze op zoek was naar een emotionele respons, dat ze wilde dat mensen zonder allerlei antwoorden van haar werk konden genieten.

Dus ga je gang: Kijk. Geniet. Voel.

Maar als je net als ik bent, wil je natuurlijk wel weten wat er achter deze beelden steekt. Dus bij dezen.

Dit zijn echte vogels, gefotografeerd in het wild. Ze zijn ook opgenomen in werkelijke landschappen. En beide elementen in deze foto’s zijn gefotografeerd door Medow. Maar ze zijn niet op hetzelfde moment en soms zelfs niet op dezelfde plek vastgelegd.

Waarom moeite doen om deze schitterende vogels in het wild te fotograferen en ze dan naar een andere plek te toveren?

Het begon allemaal toen ze bezig was vogels met een 600-mm-lens vast te leggen. Als je vogels met zo’n teleobjectief fotografeert, wordt de achtergrond erg onscherp en zijn het alleen de vogels die scherp in focus komen. De hele context gaat verloren. Medow wilde de vogels weer in hun omgeving plaatsen, dus begon ze compositiebeelden te creëren.

Aanvankelijk plaatste ze de vogels in foto’s van de landschappen waarin ze de dieren oorspronkelijk had vastgelegd. Maar daarna realiseerde ze zich dat ze iets geheel nieuws kon doen: ze kon de vogels in elk gewenst landschap op elke gewenste schaal opnemen.

“Ik ben in de eerste plaats kunstenaar, en fotografie is voor mij een instrument waarmee ik creatief kan zijn,” zegt ze. “Toen ik met de camera en de computer begon te werken, opende dat geheel nieuwe mogelijkheden voor mij. Ik kan de vogels veel groter maken, waardoor alle aandacht op deze jongens valt. Als je ze gewoon met het blote oog in de natuur zou zien, zouden dit soort dingen je niet opvallen.”

Ze voelt zich geïnspireerd door de schilders van de Hudson River School. “Zij trokken er met hun schetsboeken op uit, zoals ik met de camera op pad ga, en ze maakten schetsen van alle mogelijke dingen. Dan gingen ze terug naar hun atelier en maakten hun schilderijen, waarbij ze verschillende elementen combineerden die ze in de vrije natuur hadden gezien. Dus als iemand langs de rivier de Hudson zou lopen en op zoek zou gaan naar de gezichten die zij schilderden, zou hij of zij ze niet kunnen vinden. Daarom schilderden ze niet in de vrije natuur. Zelfs deze schilders manipuleerden wat ze hadden gezien, combineerden verschillende elementen om hun schilderijen te creëren,” zegt ze. “Ze herscheppen de natuur in hun verbeelding en ik denk dat ik hetzelfde doe.”

Ze vindt haar onderwerpen overal ter wereld: Kenia, Tanzania, Botswana, Zuid-Afrika, Los Angeles, Nieuw Mexico, de Galápagoseilanden, Costa Rica en Brazilië behoren tot de plekken waar ze vogels heeft gefotografeerd. Ze legt vaak bepaalde plekken in een bepaald seizoen vast, om te kijken of bijvoorbeeld een reiger zijn verenkleed voor de paartijd draagt. “Ik kies april en mei om naar Florida te gaan, omdat ze dan hun paarkleuren tonen,” zegt ze.

Omdat deze foto’s in hun definitieve versie onder meer bewerkt worden met Photoshop, denken sommigen dat het zorgvuldig vastleggen van vogels in het wild daardoor eenvoudig is. Maar Medow verzekert me ervan dat het fotograferen van deze dieren in het wild niet voor haastige mensen is weggelegd. “Wanneer ik erop uit ga en de vogels fotografeert, ben ik helemaal ‘zen’ en verkeer ik in een meditatieve staat. Als je geduld hebt, is dat een geweldige gave. In m’n normale leven gebruik ik dat meestal niet, maar als ik het veld in ga, kom ik bijna in een andere wereld terecht. Ik kan daar urenlang zitten wachten, op vogels die komen en gaan,” zegt ze. “Het zijn wilde dieren. Volledig wild. Ze kunnen gewoon wegvliegen. Dat is iets wat me erg intrigeert.”

Lees meer