Vijf manieren waarop beautyproducten groener kunnen worden

Kunnen de beautyproducten die we dagelijks gebruiken duurzamere verpakkingen gebruiken? Als we out-of-the-box beginnen te denken, kunnen ze dat.

Gepubliceerd 12 apr. 2022 16:44 CEST
Kunnen beautyingrediënten waterbewuster worden?
Natuurbeschermingsfotograaf en National Geographic Explorer Jenny Adler verkent de complexe relatie tussen water en schoonheid.

Een albatros baant zich een weg over een strand bezaaid met plastic afval, pikkend naar een verbleekte flessendop die hij voor voedsel heeft aangezien. Verpakkingen, van zakken tot flessen, vormen een groot deel van de twaalf miljoen ton plastic die elk jaar in onze oceanen stromen. Maar verantwoordelijke merken, waaronder beautymerken, ondernemen actie om het verpakkingsprobleem aan te pakken. Zij verkennen, innoveren en investeren in manieren om hun verpakkingen duurzamer te maken. Hier zijn vijf manieren waarop de beautyindustrie aan duurzamere verpakkingen werkt.

Minder is meer

Verpakking heeft vele functies, waaronder het bevatten en bewaren van een product. Het probleem is dat afval van plastic wegwerpverpakkingen op stortplaatsen terechtkomt en het milieu vervuilt. Een manier om dit afval te verminderen is door milieubewust te ontwerpen om onnodige verpakkingen te verminderen. Stel je een oversized plastic verpakking voor met daarin een kleine tube lippenbalsem. De tube lippenbalsem doet al het echte werk, de rest van de plastic verpakking is er waarschijnlijk alleen maar om het product in het schap te laten opvallen en wordt meteen weggegooid als overbodig. Verantwoordelijke beautymerken kijken actief naar de manier waarop ze verpakkingen gebruiken. In een poging om het gebruik van plastic te verminderen, heeft Garnier onnodige verpakkingen verwijderd en shampoo opnieuw uitgevonden als een vaste droge reep, de ‘solid shampoo’, die kleine kartonnen verpakkingen kan gebruiken in plaats van plastic flessen.

Zero Virgin Plastics

Verpakkingen van voedsel en drank tot geneesmiddelen en cosmetica, zijn verantwoordelijk voor ongeveer de helft van het plastic afval in de wereld. Maar niet alle kunststoffen zijn gelijk en dit heeft een aanzienlijke invloed op de milieu-impact van de zakken, flessen, potten en buizen die we gebruiken. Virgin plastic is nieuw plastic dat rechtstreeks uit fossiele brandstoffen wordt gemaakt: met meer dan acht miljard ton plastic dat al bestaat en met plastic dat ongeveer 400 jaar nodig heeft om te ontbinden, is het niet maken van nieuw plastic een prioriteit. Hier komt recycling in beeld. Hoewel niet alle plastics recyclebaar zijn en niet alle recyclebare plastics worden gerecycled, streven verantwoordelijke merken zoals Garnier ernaar het gebruik van nieuw plastic te elimineren en alleen gerecycled plastic te gebruiken dat na gebruik opnieuw kan worden gerecycled, waardoor een duurzaam, cirkelvormig model voor hun verpakking wordt gecreëerd.

Elk jaar wordt acht miljard ton nieuw plastic geproduceerd en slechts een klein deel wordt gerecycled. Alleen het gebruik van gerecycled plastic geeft bestaand plastic afval een doel - het buiten het milieu houden en binnen een gesloten kringloop.

Foto door Shutterstock

Overschakelen naar karton

Als plastic afval het probleem is, kan karton deel uitmaken van de oplossing. Het is sterk, veelzijdig en gemaakt van houtpulp, een populair verpakkingsmateriaal met goede referenties: het kan duurzaam verkregen worden, heeft een lage koolstofvoetafdruk, kan makkelijk en effectief gerecycleerd worden. Daardoor is het een interessant alternatief voor plastic. Toch kan overvloedig in karton verpakken nog steeds een probleem vormen doordat het druk uitoefent op de bosbestanden, dus is het van cruciaal belang dat het materiaal duurzaam wordt verkregen met behulp van verantwoorde bosbouwtechnieken. Garnier heeft onlangs de mogelijkheden om karton door plastic te vervangen nog verder opgevoerd door een manier te ontwikkelen om bijna de helft van het plastic in plastic tubes te vervangen door duurzaam gewonnen karton.

Sterk, duurzaam, recyclebaar karton maakt deel uit van de oplossing voor de uitdaging van plastic verpakkingen.

Foto door Shutterstock

Meer voor minder

Als we het hebben over bulkaankopen en schaalvoordelen, is groter absoluut beter als het gaat om verpakkingen. Sommige beautyproducten, zoals shampoo, douchegel en huidcrèmes worden bijna elke dag gebruikt, wat betekent dat de consument grote hoeveelheden gebruikt: we gebruiken in ons leven ieder tot wel 800 flessen shampoo. Omdat er zo veel en zo vaak gebruikt wordt, is het efficiënter om het product in gezins- of economy-formaten te leveren, want dat levert per dosis een aanzienlijke besparing in verpakking op. Wiskundige formules voor de verhouding tussen oppervlakte en volume tonen aan dat als je de hoeveelheid product verdubbelt, je niet de hoeveelheid verpakking hoeft te verdubbelen - sommige van Garnier’s Loving Blends* eco-verpakkingen van 500 ml gebruiken 80 procent minder verpakking dan twee flessen van 250 ml voor eenmalig gebruik, dankzij het grotere volume, maar ook de mogelijkheid om ze milieuvriendelijk bij te vullen. Dit maakt grotere verpakkingen veel milieuvriendelijker. 

Grotere flessen zijn veel economischer als het gaat om de hoeveelheid gebruikt plastic - voor een dubbele hoeveelheid product is geen dubbele hoeveelheid verpakking nodig. De Loving Blends eco-packs van Garnier gebruiken 80 procent minder verpakking dan twee standaard flessen voor eenmalig gebruik.

Foto door Shutterstock

Bijvullen en hergebruiken

Een van de grote problemen met verpakkingen is dat plastic flessen in korte tijd worden gebruikt en vervolgens worden weggegooid, zelfs als dat de recyclingbak in gaat. De oplossing kan zijn om manieren te vinden om een fles meerdere keren te vullen en te hergebruiken, wat kan helpen de druk op het milieu te verminderen. Dit heeft ertoe geleid dat sommige beautymerken hun klanten aanmoedigen om een “fles voor het leven” te kopen die ze kunnen bijvullen met een product in een winkel of door het aan het merk te retourneren. Het is een andere manier om beautyproducten te kopen die tijd nodig kan hebben om aan te slaan: consumenten hebben zich aanvankelijk ook tegen herbruikbare koffiebekers verzet. Om de verandering te stimuleren lanceert Garnier een aluminium fles voor navullingen met een aantrekkelijk ontwerp dat de fles zelf aantrekkelijk maakt - een artikel dat mensen willen bewaren en hergebruiken.

Beautyproducten hebben noodgedwongen verpakkingen in al hun vormen nodig. Dit plaatst de beautyindustrie in een unieke en krachtige positie om positieve veranderingen in verpakkingen te stimuleren, te innoveren, te investeren en het goede voorbeeld te geven. Met milieubewuste beautymerken die zich inzetten voor duurzamere verpakkingen (en duurzamere producten), zijn we steeds meer in staat om in onze dagelijkse routines groene keuzes te maken, waardoor de gezondheid en natuurlijke hulpbronnen van onze planeet behouden blijven. 

Klik hier voor meer informatie over de transformerende reis van de wereld van de beauty.

 

*De namen van het assortiment kunnen variëren per land; In Nederland bekend als Loving Blends, in Belgie en Frankrijk bekend als Ultra Doux.

Lees meer

Dit vindt u misschien ook interessant

Milieu
Kunnen beautyingrediënten waterbewuster worden?
Milieu
Kunnen beautyingrediënten waterbewuster worden?
Milieu
Vijf manieren om water te besparen in je beautyroutine
Milieu
Bedrijf belooft banen in ruil voor zwijgen over Afrikaanse proefboringen
Milieu
COP26 uitgelicht: hoe Glasgow van zich liet horen tijdens de klimaattop

Ontdek Nat Geo

  • Dieren
  • Milieu
  • Geschiedenis en Cultuur
  • Wetenschap
  • Reizen
  • Fotografie
  • Ruimte
  • Video

Over ons

Abonnement

  • Abonneren
  • Schrijf je in
  • Shop
  • Disney+

Volg ons

Copyright © 1996-2015 National Geographic Society. Copyright © 2015-2021 National Geographic Partners, LLC. Alle rechten voorbehouden.