Meer dan recycling: De zes fasen van de ecologische levenscyclus van een beautyproduct

De producten die we dagelijks gebruiken, hebben een impact op het milieu die veel verder gaat dan recyclen. Grote merken worden zich bewust van hun verantwoordelijkheid om duurzamer hun producten te ontwikkelen.

Door jon heggie
Gepubliceerd 19 jan. 2023 16:44 CET
National Geographic Explorer Lillygol Sedaghat onderzoekt hoe en waarom we beautyproducten duurzamer kunnen maken in elke fase van hun zesdelige levenscyclus.

Wanneer je plichtsgetrouw een gebruikte plastic fles in de recyclingbak gooit, stel je je misschien voor dat de fles op het punt staat een geweldig milieuavontuur aan te gaan waarin hij wordt gerecycled tot iets nieuws: een kledingstuk, een auto-onderdeel, een tas of zelfs een andere fles. Maar hoewel de fles wellicht kan rekenen op een nieuwe start, is recycling niet het begin van zijn ecologische reis. Integendeel: Elk moment van het bestaan van een product heeft gevolgen voor het milieu; gevolgen die verantwoordelijke merken willen kwantificeren, minimaliseren en beperken. Een veelgebruikte manier om deze doelen te bereiken is door middel van een levenscyclusbeoordeling (LCA), een onafhankelijke analyse van de gevolgen voor het milieu gedurende de gehele levenscyclus van een product, vaak verdeeld in deze zes kernfasen.  

Grondstoffen 

Elk product, van zeep tot zitbanken, begint zijn leven in de vorm van grondstoffen. Dit kunnen mineralen zijn die uit de grond worden gewonnen, gewassen die op het land worden verbouwd, bomen die in het bos worden gekapt, gassen die uit de lucht worden gewonnen of dieren die voor een specifiek doel worden gevangen, gekweekt of gejaagd. Het verkrijgen van deze grondstoffen brengt milieukosten met zich mee: eindige hulpbronnen, zoals ertsen of olie, kunnen worden opgebruikt, leefgebieden kunnen worden vernietigd, watersystemen kunnen worden aangetast en de bodem kan onherstelbaar worden beschadigd. Daarnaast kan de winning van grondstoffen vervuiling veroorzaken en bijdragen aan klimaatverandering. Omdat de landbouw een van de grootste bronnen van grondstoffen is, werken veel wereldwijde merken samen met leveranciers om ervoor te zorgen dat ze duurzame werkwijzen gebruiken die kostbare bovengrond beschermen en lokale ecosystemen in stand houden. In Mexico leert internationale beautymerk Garnier boeren die aloë-olie produceren voor het bedrijf om biologische methoden te gebruiken die bijdragen aan de bodemgezondheid en om druppelirrigatie in te zetten om watertekorten terug te dringen. Garnier helpt ook om het bewustzijn in deze gemeenschappen te vergroten over de bossen die helpen bij het reguleren van lokale en wereldwijde klimaten en de bedreigingen waarmee deze bossen worden geconfronteerd.    

Druppelirrigatie zorgt ervoor dat water de wortels van aloëplanten kan bereiken op een manier die verdamping minimaliseert. 

Foto door Shutterstock

Grondstoffen verwerken 

Bijna alle grondstoffen worden verwerkt voordat ze tot een product worden vervaardigd. Dit gebeurt vaak in molens of fabrieken dicht bij de plek waar de grondstoffen worden gewonnen, maar de gevolgen voor het milieu kunnen zich veel verder uitspreiden. Bij de verwerking van metalen en mineralen komen deeltjes vrij, microscopische vaste stoffen of vloeistoffen die klein genoeg zijn om door de lucht te worden vervoerd en te worden ingeademd, wat gezondheidsproblemen veroorzaakt. Industriële natte wassers die de deeltjes uitfilteren, bieden echter een kosteneffectieve oplossing, vooral wanneer bedrijven te maken krijgen met hoge boetes voor vervuiling. Het creëren van nieuw plastic voor productie heeft ook ernstige gevolgen voor het milieu: vier procent van de wereldwijde olieproductie wordt gebruikt als grondstoffen voor productie en nog eens ongeveer vier procent voor energieverwerking. Garnier zet zich in om nieuw plastic te vervangen door gerecycled plastic en andere materialen die de noodzaak om jaarlijks bijna 40.000 ton nieuw plastic te maken teniet zouden kunnen doen.  

Productie van het product 

Een enkel product combineert vaak diverse grondstoffen afkomstig van over de hele wereld, waardoor het al een aanzienlijke ecologische voetafdruk heeft voordat het wordt gemaakt. Productie wordt regelmatig in verband gebracht met afval dat per ongeluk (of soms opzettelijk) in rivieren of in de lucht terechtkomt, inclusief koolstofdioxide en methaan dat rechtstreeks bijdraagt aan klimaatverandering. Verantwoordelijke wereldwijde merken implementeren strikte procedures om vervuiling te beperken of zelfs te elimineren, waaronder het filteren, extraheren en, waar mogelijk, recyclen van afvalproducten. Zo kan afvalkooldioxide worden gebruikt om brandstof of zelfs voedsel te maken. En omdat productie vaak grote hoeveelheden energie en water vereist, willen merken zoals Garnier duurzamere systemen gebruiken. Garnier's industriële locaties streven er niet alleen naar om uiterlijk in 2025 100 procent CO2-neutraal te zijn, maar gebruiken ook hernieuwbare energie. Hun “water-loop”-fabrieken behandelen en recyclen bovendien elke druppel water die wordt gebruikt voor reiniging en koeling, waardoor de druk op toch al overbelaste hulpbronnen in landen zoals Mexico wordt verminderd.  

Distributie van het product 

Zodra een product is gemaakt, dient het de consument te bereiken. Dit omvat doorgaans het verbranden van fossiele brandstoffen die bijdragen aan klimaatverandering en verontreinigende stoffen in de atmosfeer vrijgeven. De enorme vrachtschepen die bijna alle internationale vrachten ter wereld vervoeren, verbranden een laagwaardige brandstof die 2000 keer meer zwavel bevat dan gewone diesel. In de VS vormen zware vrachtwagens (opleggers) en bussen slechts ongeveer één procent van de voertuigen, maar deze produceren meer dan 20 procent van de totale broeikasgasemissies van het land. Gelukkig wordt de distributie steeds groener, vooral door de combinatie van zuinige goederentreinen voor afstandsdistributie en hybride voertuigen voor de laatste kilometers. Producten en verpakkingen kunnen ook worden ontworpen voor duurzamer transport. Garnier heeft shampoo opnieuw uitgedacht van een vloeistof naar een vaste reep, die niet alleen plastic verpakkingen overbodig maakt, maar ook lichter en compacter is en daardoor milieuvriendelijker om te vervoeren.  

Door zeep van een vloeibare in een vaste vorm te transformeren, kunnen verantwoordelijke merken hun ecologische voetafdruk terugdringen. Vaste repen zijn lichter om te vervoeren en gebruiken minder verpakkingsmateriaal dan vloeistoffen. 

Foto door Garnier

Gebruik van het product 

Zelfs nadat een product is gekocht, blijft het een impact op het milieu hebben die verantwoordelijke wereldwijde merken al in de ontwerpfase proberen te minimaliseren. Een auto gebruikt olie en brandstof gedurende zijn levensduur, maar een beter ontwerp, van aerodynamica tot motoren, kan zowel het brandstofverbruik als de vervuiling verminderen. Evenzo kunnen inspanningen worden gedaan om de milieugevolgen van reparaties te minimaliseren, bijvoorbeeld door producten te vervaardigen die langer meegaan. Zelfs zoiets alledaags als wassen heeft een impact op het milieu die verantwoorde merken graag willen verminderen. De producten van Garnier zijn niet alleen zo samengesteld dat ze beter biologisch afbreekbaar en beter voor het milieu zijn; het bedrijf ontwikkelde ook een snelspoeltechnologie die de tijd die nodig is om het product weg te spoelen vermindert. Niet alleen vermindert dit de hoeveelheid water die nodig is, maar ook de energie die wordt gebruikt om dat water op te warmen.  

Wegdoen van het product 

We denken vaak pas als we klaar zijn met een product na over de impact ervan op het milieu: hoe zorgen we ervoor dat het op een positieve manier wordt afgedankt? Meestal betekent dit recycling, waarbij een product wordt afgebroken tot grondstoffen die opnieuw kunnen worden gebruikt om een nieuw product te maken. Maar steeds vaker worden producten ontworpen om gemakkelijker te kunnen worden gerecycled, van voedselverpakkingen tot meubels en elektronica. Dit is meestal een betere “end-of-life”-optie dan verbranding of afvoer naar een stortplaats, die beide verspillend en schadelijk voor het milieu kunnen zijn. Maar recycling is niet de enige optie. De levensduur van een product kan worden verlengd door het simpelweg te hergebruiken: Dit kan bestaan uit het repareren van kapotte technologie, het upcyclen van oud meubilair of het simpelweg bijvullen van een gebruikte plastic fles. Naast de overstap naar meer biologisch afbreekbare verpakkingen en het streven naar een circulaire economie voor plastic, stelt Garnier steeds meer van zijn producten beschikbaar als eco-efficiënte navullingen voor herbruikbare flessen, waardoor de ecologische voetafdruk van het product aanzienlijk wordt teruggedrongen. 

LCA's kunnen tijdrovend en duur zijn, maar verantwoordelijke merken investeren erin om hun producten duurzamer te maken. Door hun verantwoordelijkheid te nemen voor elke fase van de levenscyclus van een product, werken verantwoordelijke internationale merken zoals Garnier aan een duurzamere toekomst waarin we allemaal minder druk leggen op het milieu.  

Lees meer

Dit vindt u misschien ook interessant

Milieu
Kunnen beautyproducten een groenere levenscyclus hebben?
Milieu
4 eenvoudige manieren om je feestdagen milieuvriendelijker te maken
Milieu
Bahrein heeft te weinig grond, dus wordt er nieuw land aangelegd
Milieu
Vijf manieren waarop grote merken duurzamer materialen kunnen inkopen
Milieu
Kunnen beautyingrediënten waterbewuster worden?

Ontdek Nat Geo

  • Dieren
  • Milieu
  • Geschiedenis en Cultuur
  • Wetenschap
  • Reizen
  • Fotografie
  • Ruimte
  • Video

Over ons

Abonnement

  • Abonneren
  • Shop
  • Disney+

Volg ons

Copyright © 1996-2015 National Geographic Society. Copyright © 2015-2021 National Geographic Partners, LLC. Alle rechten voorbehouden.