Hoe bereid je je voor op een bergtocht in de Oostenrijkse Alpen?

Balanceren op smalle paadjes door alpenweiden en sneeuwvelden of klauteren door rotsachtig terrein met uitzicht op de mooiste bergtoppen: bergwandelen in Oostenrijk is nooit hetzelfde. Zo bereid je je goed voor!Wednesday, March 27, 2019

Door Redactie
De Oostenrijkse Alpen zorgen voor vele mooie wandeltochten.

Een goede voorbereiding van een bergvakantie begint met het maken van een tochtenplanning. En dat doe je – afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en duur van de wandeling – zo!

Train je conditie

De zwaarte van de tocht moet in overeenstemming zijn met je conditie en ervaring. Ga je een meerdaagse tocht maken? Begin dan minimaal zes maanden van tevoren met conditietraining, volg cursussen en loop en/of klim zo veel mogelijk. Oefen ook het afdalen.

Stel een goed wandelteam samen

De tochtmogelijkheden worden bepaald door de vaardigheden van de zwakste deelnemer, dus met wie je op stap gaat, is van groot belang. Daarom is het fijn als alle wandelaars ongeveer even ervaren zijn. Spreek vóór vertrek goed af welke tocht je wil maken en op welk niveau.

Met wie je op stap gaat is van groot belang bij het maken van een wandeltocht.

Kies het juiste gebied en jaargetijde

Denk bij de gebiedskeuze aan de hoogte van het gebied. Hoe hoger, hoe ingewikkelder het terrein – zoals ijswanden en gletsjers – en hoe langer en zwaarder de tocht, hoe meer mogelijke complicaties met slecht weer. De West-Alpen zijn bijvoorbeeld zo’n 1000 meter hoger dan de Oost-Alpen, en hutten liggen er verder uit elkaar. Ook de aard van het gesteente is belangrijk: klimmen in kalk is heel anders dan in graniet. Tot slot kan de beste tijd om te wandelen per jaar verschillen. Veel gletsjers en ijswanden zijn tegenwoordig al vroeg in de zomer onbegaanbaar. Ook neemt de kans op steenslag sterk toe. Check daarom altijd de actuele condities.

Bepaal het type tocht dat je gaat maken

Kies je een uitstekend gemarkeerde tocht of een nauwelijks gemarkeerd pad? En hoe zit het met de sneeuw- en ijscondities op de route? Terrein dat deels uit rots en deels uit ijs en sneeuw bestaat, vereist meer alpiene vaardigheden dan puur rotsterrein van dezelfde moeilijkheidsgraad.

Kies je een uitstekend gemarkeerde tocht of een nauwelijks gemarkeerd pad?

Zorg voor een goede uitrusting

Bedenk thuis welke uitrusting je nodig hebt en controleer het materiaal. Sommige dingen heb je altijd bij je in de bergen, zelfs tijdens dagtochten vanuit het dal, namelijk: eten en drinken, fleecetrui, jas, lichte regenbroek, handschoenen, muts, oriëntatiemiddelen, EHBO-set en een noodset met een aluminium reddingsdeken, zaklamp, zakmes, fluitje, mobiele telefoon en reparatiemateriaal, zoals sporttape en een stuk touw. Verder zijn goede bergschoenen, functionele bergkleding, een lichtgewicht rugzak en een zonnebril onmisbaar tijdens een bergwandeling.

Stel een route- en tijdschema op

Stel met behulp van informatie uit gidsen en plaatselijke toeristenbureaus, en afhankelijk van het actuele weerbericht, een routeschema met bijbehorend tijdschema op. Hoe groter de groep, hoe trager je bent. Pas de tijden aan op je eigen kunnen, calculeer pauzes in en bereken de totaaltijd. Breng mogelijke uitwegen in kaart, vertel de huttenbaas welke tocht je maakt en wanneer je terug denkt te zijn.

Blijf kritisch tijdens de tocht

Hou jezelf, je tochtgenoten, het tijdschema en het weer tijdens de tocht nauwlettend in de gaten en kies een point of no return. Als het te lang duurt of een van de wandelaars te vermoeid raakt, keer je hier om.

Stel voor je tocht de route vast.

Zorg voor een goede evaluatie

Een goede tochtevaluatie is van groot belang bij het plannen van een volgende tocht. Kijk hoeveel tijd je hebt overschreden en trek daar je conclusies uit. Was je veel langer onderweg dan is dat meestal een indicatie dat je de technische, psychische of conditionele moeilijkheden hebt onderschat.

Extra tips voor Nederlanders

Hou er rekening mee dat training in eigen land, zoals wandelen, hardlopen en klimmen, geen garantie is voor soepel wandelen en klimmen in de Alpen. Zorg voor een goede acclimatisatie en het geleidelijk verhogen van het inspanningsniveau. Vooral de lengte van de tocht is voor veel Nederlanders een struikelblok. Onervaren alpinisten zijn niet zelden het dubbele of zelfs het driedubbele van de aangegeven tijd onderweg. Bij korte trainingstochten niet erg, maar bij lange tochten mogelijk problematisch: doe deze pas als je binnen de aangegeven tijd kan klimmen.

 

Ben je geïnspireerd geraakt? Ontdek de vele wandelmogelijkheden in Oostenrijk >

Lees meer