Fotogalerij: Onderwaterfoto's maken
Gepubliceerd 10 mrt. 2022 09:55 CET

Fotograaf Raul Touzon geeft advies over hoe je het beste uit onderwaterfotografie haalt.
Zorg dat je je gemakkelijk voelt onder water
Een van de belangrijkste aspecten van onderwaterfotografie is dat je je gemakkelijk voelt in de omgeving. De fotograaf wordt immers een drijvend platform waar de camera op rust. De kunst om goed - en in sommige gevallen snel, om het onderwerp bij te houden - te zwemmen is onmisbaar.
Een van de voordelen van fotograferen terwijl je scubaduikt in plaats van snorkelt, is dat je langer in dieper water kunt bivakkeren en dichter op het waterleven zit. Om succesvol te fotograferen tijdens scubaduiken, moet je de flotatie onder de knie hebben en altijd controle hebben over de omgeving waarin je je bevindt. Dat gezegd hebbende, kunnen we concluderen dat veel van de meest geslaagde foto's aan het oppervlak werden gemaakt. Daar is overvloedig licht en vind je de meeste grote jongens, zoals walvissen en haaien. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonZorg dat je het onderwaterleven kent
Om een goede foto te maken, moet je je onderwerp zo goed kennen dat je de essentie ervan kunt vangen. Dit concept is van het grootste belang wanneer je het onderwaterkoninkrijk fotografeert. Welke schepselen moet je benaderen? Zijn ze gevaarlijk of niet? Door het gedrag van vissen te kennen, kun je prachtige foto's maken. Bestudeer zwempatronen en andere details. Hoe beweegt de school vissen en kun je in de buurt komen? Hoe staan de borstvinnen van de haai? En is hij agressief of niet? Hoe lang duurt het voordat de zeekoe weer naar boven komt om adem te halen?
Naarmate je dieper duikt, zie je minder kleuren (rode kleuren verdwijnen bijvoorbeeld als eerste). Wanneer je de ware kleuren van sponsen en andere waterdieren kent, kun je betere composities en dus interessantere foto's maken. Vandaag de dag vind je de meeste informatie op het internet, waar voldoende foto's van zeedieren zijn. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonKies de juiste apparatuur
Onthoud tijdens het kiezen van de apparatuur die je wilt gebruiken dat er twee basissystemen zijn die enorm van elkaar verschillen: een huis-tuin-en-keukencamera in een waterdichte behuizing en een digitale spiegelreflexcamera in een onderwaterbehuizing met externe verlichting, zoals op deze foto.
Het eerste systeem heeft wat voordelen, zoals gebruiksgemak (geen complexe instellingen) en een geschikt prijskaartje. Huis-tuin-en-keukencamera's zijn ook handig voor foto's aan het oppervlak, waar veel licht is. Een van de grote nadelen van deze optie is het feit dat de fotograaf in de meeste gevallen het licht niet kan bepalen, omdat de flitser in deze camera's in de body zit. Ook is het moeilijk om de belichting handmatig in te stellen.
De meeste professionele fotografen gebruiken digitale spiegelreflexcamera's, omdat we dan totale controle over het systeem hebben. Met een digitale spiegelreflexcamera kun je het diafragma en de sluitertijd instellen per situatie en gewenst effect, zoals bij bewegingen. Ook kun je de flitsers richten op het gewenste punt. Het systeem heeft echter ook nadelen: het kan log, moeilijk te onderhouden en duur zijn. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonZorg dat je de basisinstellingen uit je hoofd kent
Hier zijn wat basale camera-instellingen die je onderwaterfoto's beter maken. Onthoud dat je bij sommige huis-tuin-en-keukencamera's deze instellingen mogelijk niet snel en efficiënt onder water kunt aanpassen.
Witbalans: in de meeste gevallen kun je je witbalans op daglicht laten staan - vooral wanneer je een flitser gebruikt.
ISO: zorg voor een lage ISO-instelling (100 of 200). Hogere ISO-waarden leiden in de meeste gevallen tot ‘digitaal ruis’ op je foto's.
Diafragma: afhankelijk van de diepte waarop je werkt, zul je het meest fotograferen tussen f8 en f16. Dit biedt je een grotere scherptediepte.
Snelheid: in de handmatige modus levert de juiste combinatie van diafragma en snelheid de juiste belichting op. Ik ben geneigd om snelheid te gebruiken als creatief hulpmiddel. Als ik wil dat mijn onderwerp scherp en bewegingsloos wordt vastgelegd, kies ik voor een kortere sluitertijd: 1/125 of 1/250. Als ik bewegingen wil overbrengen of vastleggen, zoals van zwemmende vissen, moet ik kiezen voor een langere sluitertijd, zoals 1/15 of nog langer.
Scherpstellen: ik ben geneigd om automatisch en op één onderwerp scherp te stellen, waardoor ik automatisch op het onderwerp kan scherpstellen. Mijn onderwerp blijft scherp in beeld zolang ik de ontspanknop in deze modus ingedrukt houd, ook al zou ik de compositie aanpassen. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonGebruik het beschikbare licht
Flitsen vormt niet altijd de oplossing: het levert geweldige beelden op, maar is absoluut niet de enige optie. Wanneer je de juiste keuzes maakt, kun je ongelooflijke beelden maken met beschikbaar licht. Het is erg belangrijk om te zorgen dat de belichtingsinstellingen kloppen: probeer het frame met minimaal 1 f-stop te onderbelichten wanneer je interessante silhouetten wilt. Wanneer je de lichtstralen in het water wilt ‘bevriezen’, moet je juist een sluitertijd van 1/250 of hoger gebruiken. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonVul beschikbaar licht aan door te flitsen
Door een flitser onder water te gebruiken, kun je alle creatieve mogelijkheden die onder de golven op je liggen te wachten verkennen. Hoe dieper je gaat, hoe minder licht er is en hoe belangrijker het wordt om te flitsen. Door te flitsen krijg je alle prachtige kleuren van de vissen en het rif te zien. Ook kun je de bewegingen van een onderwerp ‘bevriezen’ of juist in beeld brengen.
Vergeet nooit dat een flitser slechts een andere lichtbron is. Wil je die in je voordeel laten werken, dan moet je je best doen om ook het omgevingslicht voor je te laten werken. Wanneer je geen beschikbaar licht toelaat, verdwijnt het hele gevoel van plaats. We willen de blauwe kleur in het water en de omgeving waarin de schepselen gedijen zien.
Vergeet niet om de sterkte van je flitslicht aan het onderwerp aan te passen. Wanneer je vissen fotografeert die zich te dichtbij bevinden of die heel erg reflecteren, is 1/2 of 1/4 genoeg. Richt je apparaten niet recht op het onderwerp: daardoor wordt het water tussen je lens en het schepsel verlicht en krijg je last van weerkaatsing.
Foto door Foto: Raul TouzonExperimenteer in het zwembad
Oefen in een zwembad voordat je in de oceaan duikt. Een zwembad biedt een veilige, rustige en gecontroleerde omgeving waarin je je instellingen kunt leren, met nieuwe technieken kunt experimenteren en kunt controleren of je apparaten goed werken. Oefen met familieleden en vooral met kinderen omdat zij lijken op de vissen: snel en altijd in beweging.
Let tijdens het instellen van je apparaten goed op wat je doet en pas op voor afleiding: camera's houden niet van water. Niettemin kan er beter zoet water uit het zwembad in je camera lekken dan zout water uit een van de oceanen. Smeer de rubberen o-ringen in je camera goed in. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonLeer de compositieregels en pas ze toe
Onderwaterfotografie is een vorm van fotografie en kent dus dezelfde regels en concepten. Dat je in het water fotografeert, is geen garantie dat je geweldige foto's maakt. Goede foto's worden niet geschoten, maar gemaakt. Leer en oefen met de compositieregels, zoals de regel van derden, kaders in kaders, zichtlijnen en bewegingen - en gebruik je flitser weloverwogen. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonExperimenteer met macro
Ik houd van macrofotografie omdat ik daardoor op kleine details let en word gedwongen om me te concentreren op een klein deel van het rif in plaats van op het grote plaatje. Om macrofoto's te kunnen maken, heb je speciale uitrusting nodig, waaronder een macrolens. Je gewone lenzen zijn geen macrolenzen. Ook heb je in de meeste gevallen een speciale opening nodig voor je onderwaterbehuizing. Daarnaast wordt de flitser anders geplaatst; in dit geval moeten ze erg dichtbij worden geplaatst en direct op het onderwerp worden gericht. Schakel de automatische scherpstelling uit en probeer scherp te stellen door je lichaam of armen te bewegen in plaats van het scherpstelmechanisme op je lens te gebruiken. De beste tijd voor macrofotografie is 's nachts, wanneer de meeste dieren actief zijn. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonExperimenteer met groothoek
Wanneer je de echte majestueuze aard van de onderwaterwereld wilt vastleggen, is groothoekfotografie dé oplossing: hoe groter, hoe beter. Groothoeklenzen variëren van 10 tot 24 mm en er zijn zowel zoomlenzen als lenzen met een vaste brandpuntsafstand. Houd altijd rekening met de vergroting van camera's zonder full frame-sensor: daardoor is 24 mm in werkelijkheid bijna 40 mm - geen goede keus voor onder water. Met een groothoeklens moet je dicht op je onderwerp zitten - niet alleen om je beeld te vullen, maar ook om te zorgen dat je flitser toereikend is. Richt je licht goed om weerkaatsing te voorkomen. Je kunt het beste naar boven en naar buiten flitsen.
Groothoekfotografie biedt de beste manier om het organisme in zijn ecosysteem te fotograferen en om te laten zien hoe het voelt om te zwemmen tussen dolfijnen of haaien of om oog in oog te staan met die enorme Itajara in de Atlantische Oceaan. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul TouzonGeniet van de ervaring
Je gaat niet duiken om te fotograferen, maar je duikt omdat je graag wordt ondergedompeld in een andere wereld. Je duikt om deze wonderlijke wereld te delen en om ervan te genieten met zijn inwoners. Als dit je prioriteit is, komen de goede foto's wel. „Fotografie is een bijproduct van de ervaring.” Geniet van de ervaring, dan komen de foto's vanzelf. - Raul Touzon
Foto door Foto: Raul Touzon