Fotogalerij: Tips voor weerfoto's
Gepubliceerd 10 mrt. 2022 09:55 CET

Cotton Coulson werkt als fotograaf voor National Geographic Traveler en nationalgeographic.com. Hij woont in Denemarken.
Ik houd nergens meer van dan van het fotograferen van ‘écht weer’. Ik lijk altijd de enige die op een schip naar buiten rent of in de regen, ijzel en wind over straat holt wanneer iedereen een goed heenkomen zoekt. Waarom? Omdat jarenlange ervaring me heeft geleerd dat het licht dan echt dramatisch wordt en de luchten mogelijk strepen zonlicht en dramatische wolkenpartijen laten zien - een kans om foto's met emotie en energie te maken. Wind, sneeuw, regen, mist - ik houd van alle weersoorten. Ze voegen structuur en dimensies toe aan foto's. Om praktische redenen houd ik mijn materialen zo simpel mogelijk om niet te veel te hoeven rommelen.
Wees geduld, schakel de handmatige modus in en pak een statief. Deze foto, die ik maakte in Kansas, zocht ik al maanden voor een artikel het magazine. Uiteindelijk werd het de hoofdfoto. Wanneer je foto's van stormen en bliksem maakt, weet je nooit wanneer en waar de volgende zich voordoet. Je moet dus geduld en geluk hebben.
Om een geslaagde foto van een bliksemschicht te maken, moet je de foto op een statief zetten en de handmatige modus inschakelen. Je kunt er voor kiezen om de spiegel op te klappen en een afstandsbediening te gebruiken om trillingen in de camera te voorkomen. Zet de f-stop op 8 of 11 om een sluitertijd van 5 tot 30 seconden in te stellen; je wilt de sluiter immers openen en wachten tot de bliksemschichten in de lucht zichtbaar zijn. Omdat ik nooit weet waar ze precies op de foto komen, adviseer ik om handmatig oneindig scherp te stellen en veel lucht in de compositie te gebruiken.
Het was in dit geval een zegen dat het al laat op de dag was toen de storm eraan kwam. Daardoor viel de bliksemflits goed op tegen de donkere, zware lucht. En ten slotte: ga nooit onder bomen of in de buurt van metalen palen staan. Dat is veiliger. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonTijdens een reportage over de democratie in Zwitserland bezocht ik het stadje Appenzell om vast te leggen hoe de burgers hun stemrecht uitoefenen. Ze komen 's morgens samen om de voorgestelde wetswijzigingen aan te horen en stemmen buiten met de hand in het stadscentrum.
Zoek een donkere achtergrond voor contrast. Je kunt de sneeuwvlokken veel gemakkelijker zien wanneer je een donkere achtergrond kunt vinden die het contrast met de witte sneeuw vergroot. Dit is een van de gedenkwaardige momenten waarop de natuur in mijn voordeel werkte. Toen ik die morgen begon, had ik geen idee dat het zou gaan sneeuwen. Toen ik begon zag ik gelukkig direct hoe de sneeuwval in mijn voordeel werkte. Ik rende wat trappen op om het beeld van bovenaf te zien. Paraplu's voegen vaak een sterk visueel element aan de foto toe. Vergeet die dus niet wanneer je de volgende keer foto's in de sneeuw gaat maken. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonOnlangs wilde ik tijdens een opdracht in St. Petersburg de drukke en levendige energie van de jonge generatie vastleggen. Ik liep door de nevel over de straten langs de Fontankarivier toen deze jonge vrouw in heldere kleuren langs me liep.
Gebruik één lens. Tijdens foto-opnames in de regen draag ik altijd te grote, beschermende, kleren en heb ik mijn camera in mijn jas. Daar is hij fijn droog opgeborgen en kan ik hem snel pakken en gebruiken wanneer de kans zich voordoet. Verwissel de lens niet. Gebruik in plaats daarvan een beschermend uv-filter van hoge kwaliteit en een lensfilter. Neem een schone zachte doek mee om de lens droog te maken wanneer er wat druppels op vallen. Het kan nooit kwaad om een grote plastic tas in je zak te hebben voor het geval je in een stortbui terechtkomt. Een overdekte plaats op straat, zoals een viaduct of een scherm, biedt goede bescherming zodat je ongehinderd foto's kunt maken. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonZelfs midden op de dag kun je meeslepende foto's maken - mits de juiste foto-elementen bij elkaar komen. Hier in Spitsbergen, Noorwegen, gaat de wind soms liggen en worden de fjorden een grote spiegel van de lucht. Normaal gesproken maak ik graag foto's in de vroege en late uurtjes, wanneer de zon lager boven de horizon hangt en het licht warmer is. Hier werkt het beeld echter ook met helder zonlicht boven je hoofd, vooral wanneer de wolken en hun reflectie in het water contrast toevoegen en het beeld vullen.
Houd je horizon recht en zorg dat de compositie in balans is. Let in het bijzonder op de compositie en horizontale uitlijning: nieuwe camera's hebben interne rasters in de zoeker, die je helpen zorgen dat je horizon recht blijft. In deze foto heb ik geen filters gebruikt om het contrast en de kleur van de lucht tegen de witte, onregelmatige wolken te verbeteren. Ik deed echter wel mijn best om de hoeveelheid ruimte tussen de lucht en het kalme water in de compositie in balans te brengen. Het beperkte deel met ijs dat in het water drijft, voegt een extra dimensie en laag aan de compositie toe. Zoek altijd naar dit soort onderwerpen en voorwerpen om die aan de voorgrond toe te voegen. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonSneeuwstormen en windstormen vormen een van de uitdagendste weersomstandigheden waarin je kunt werken. Toen ik Zuid-Georgia was, kwam de wind plotseling neer van de bergen. Daarbij werd ook verse sneeuw meegenomen. De sneeuw raasde zo snel langs me heen, dat het zeer deed aan mijn ogen.
Let op je belichting. Ik vond fotograferen met een zonnebril ondraaglijk, maar in deze situatie bood hij me de bescherming die ik nodig had. Naast dikke handschoenen om je handen warm en lenig te houden - en tegelijkertijd te ontdekken dat het bijna onmogelijk is om die vervelende kleine knopjes voor je diafragma en sluitertijden nog te bedienen - vind ik een paar dunne handschoenen onder die dikke handschoenen onmisbaar. Ik draag ook een dunne doek over mijn gezicht, zodat ik adem kan halen en tegelijkertijd mijn neus kan beschermen tegen de vrieskou van de camera en zoeker.
De belichting bij heldere sneeuw kan moeilijk zijn. De ingebouwde meters in de camera's zijn afgestemd op de helderheid van gemiddelde grijstinten (18 procent). Omdat de sneeuw in deze situatie helderder is, compenseerde ik mijn belichting naar boven, zodat de sneeuw er wit uitziet. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonDeze wolken in de Zuidelijke Oceaan legde ik vast toen de zon onderging, een moment op de dag met lange schaduwen en gouden licht. Soms is het gewoon goed om naar de lucht te kijken en te zien welke vormen de wolken hebben. Hier kun je zien hoe het weinige licht de schaduwen en contouren van de wolken helpt benadrukken en leer je zien hoe vormen samen een interessante compositie vormen. De zon valt niet langer direct op de onderste wolken, waardoor de foto meer diepte krijgt. Onthoud dat de kleuren het meest levendig zijn rond zonsondergang.
Stel scherp op oneindig. Zelfs bij weinig licht heb je geen statief voor dit soort opnamen nodig, omdat het onderwerp zich oneindig ver weg bevindt. Je kunt dus probleemloos fotograferen bij f/4.5 zonder dat je foto's onscherp worden. Wanneer je fotografeert met dit diafragma, kun je de camera gewoon in de hand houden. De sluitertijd is toch snel genoeg. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonEen van mijn favoriete weersomstandigheden is 's morgens voordat de zon opkomt. Ik ben bijzonder dol op ochtendmist en nevels in de lucht. Deze weerselementen zorgen voor sfeer en maken je foto's geheimzinnig.
Wees voorbereid. Als ik weet dat ik de volgende morgen vroeg op moet, probeer ik alles de avond van tevoren zo goed mogelijk voor te bereiden. Een paar dingen die je moet onthouden voordat je 's morgens vroeg op pad gaat: controleer of je accu's helemaal vol zijn en of je extra geheugenkaartjes bij je hebt. Controleer ook je ISO-instellingen om er zeker van te zijn dat ze kloppen voor de nieuwe dag. In deze situatie met uiterst weinig daglicht zette ik de ISO-waarde op 3200, zodat ik de omgeving vast kon leggen vanaf de bewegende vissersboot. Met de nieuwste camera's kun je de ISO-waarde gemakkelijk hoog zetten zonder dat er digitale ruis ontstaat. Omdat ik altijd foto's in RAW maak, laat ik de witbalans eigenlijk altijd op 'Auto' staan. Ik kan de kleuren altijd aanpassen tijdens de nabewerking in een goed programma, zoals Aperture van Apple, Adobe Lightroom of Picasa. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonIk heb het voorrecht om meerdere seizoenen op Antarctica door te brengen met National Geographic Expeditions en krijg soms de kans om prachtige ijsbergen te fotograferen tijdens het blauwe uurtje. Dit is het moment nadat de zon onder is gegaan en de lucht een prachtig verloopt van roze tot paars krijgt. Hier kwam de volle maan op boven een gevormde tafelvormige ijsberg, waardoor een interessant beeld voor de compositie ontstond.
Leg het ‘blauwe uurtje’ vast. Wanneer je foto's tijdens het blauwe uurtje maakt, heb je het meeste aan een heldere, onbewolkte lucht. Bevestig je camera een halfuur na zonsondergang op een statief en fotografeer de maan wanneer hij net boven de horizon uit komt, zodat je de details in de hooglichten kunt vasthouden. Vaak pas ik de belichtingstijden aan omdat het juiste moment zich alleen voordoet wanneer het licht op de ijsberg, maan en lucht perfect op elkaar zijn afgestemd. Dit moment duurt niet zo lang. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonMeestal neem ik een polarisatiefilter van hoge kwaliteit mee wanneer ik aan het werk ben in het poolgebied, waarvan ik weet dat de lucht er continu verandert. Een polarisatiefilter breekt door de nevels, vermindert schitteringen van ijs, sneeuw en water en vergroot het contrast tussen de lucht en de wolken. Polarisatiefilters zijn te gebruiken voor zowel kleurenfoto's als zwart-witfotografie. Ik vind dat zwart-witfotografie vaak een gevoel van tijdloosheid creëert, terwijl kleurenfoto's moderner voelen. Met zwart-witfoto's word ik niet afgeleid door kleuren en kan ik me richten op details en gradaties.
Gebruik een polarisatiefilter. Wanneer je een polarisatiefilter gebruikt, ziet de foto er donkerder uit in de zoeker omdat het filter de totale hoeveelheid licht die in je lens valt vermindert. Het is belangrijk om te onthouden dat polarisatiefilters het best werken wanneer de zon 90 graden links of rechts van je staat. Ze werken helemaal niet wanneer de zon recht achter je staat. Kies voor een polarisatiefilter van het allerbeste glas wanneer je er een koopt en meeneemt. Wanneer je foto's met water maakt, wordt de oppervlakteschittering verminderd en kun je meer details onder water zien. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonEen van de moeilijkste vaardigheden die je kunt leren tijdens het fotograferen is geduld - vooral wanneer je weet dat je zojuist een geweldige foto hebt gemaakt. Je bent dan geneigd om camera en statief in te laden en naar de volgende plek te gaan. Dat geldt zowel voor het fotograferen van mensen als van landschappen. Probeer jezelf te dwingen om nog even te blijven, om mogelijke onverwachte momenten ook vast te leggen. In dit geval werd mijn geduld beloond toen ik bleef hangen om de weersverandering na een bliksemstorm vast te leggen.
Let op veranderende omstandigheden. Wanneer ik weer en landschappen fotografeer, dwing ik mezelf om het ervan te nemen en rustig de veranderingen in licht en sfeer te observeren. Dit is een van de hoogtepunten aan mijn werk als professioneel fotograaf.
Ik zorgde dat ik de wolken in het zonlicht goed had belicht, want zij vormden het interessante deel. Mijn ervaring leert me dat ik het beeld, afhankelijk van de camera die ik gebruik, mogelijk moet onderbelichten. Voor deze foto zorgde ik voor een onderbelichting van 1 stop om te zorgen dat de kleuren in de wolken er goed uitzagen. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonDe kwaliteit van licht verandert continu. Een van de beste momenten om dit te ervaren is tijdens een onweersbui, wanneer de zon door de wolken breekt en op de regen schijnt. Je ziet dan mogelijk een regenboog, die altijd een verrassend element aan een landschap kan toevoegen. Hier in Noord-Frankrijk trekt de regenboog bijvoorbeeld de aandacht naar het hoofdonderwerp, de moderne windmolen. Ik liep langs de weg, zodat ik precies kon zorgen dat de voet van de turbine daar in beeld kwam waar de regenboog eindigde.
Vertel een verhaal met je compositie. Het fotograferen van een regenboog is op zichzelf behoorlijk saai. De foto wordt altijd interessanter wanneer interessante geografische of redactionele elementen in de compositie een verhaal vertellen. Dan heeft de regenboog toegevoegde waarde. Zorg bij deze gelegenheden dat je je polarisatiefilter bij je hebt, want dat maakt de kleuren in een regenboog veel helderder. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton CoulsonWanneer je foto's in zwaar weer maakt, moet je extra aandacht besteden aan de bescherming van je uitrusting. Er is bijvoorbeeld altijd veel wind en er slaat zout over de boeg en het dek wanneer je je op een schip bevindt. Je wilt je camera en lenzen tegen elke prijs beschermen tegen zout water, want anders gaat je apparatuur naar de knoppen. Er zijn tal van producten beschikbaar die speciaal zijn ontworpen voor bepaalde cameramerken en -series. Ze bieden uitstekende bescherming voor je apparatuur.
Bescherm je apparatuur en zoek een veilige plek. Wanneer je camera per ongeluk een plas zeewater over zich heen krijgt, moet je hem zo snel mogelijk afvegen met een vochtige doek met kraanwater om zoutkristallen en spetters te verwijderen. Apparatuur die alleen nat wordt van de regen kun je afvegen en drogen met een föhn op lage stand - niet te dicht bij de camera - zodat vocht en condens worden verwijderd.Wanneer je weersomstandigheden vanaf een bewegend schip probeert te fotograferen, kun je het beste een veilige plek uit de wind en uit de buurt van opspattend water zoeken. Zorg tegelijkertijd voor extra steun, zodat je de camera goed kunt vasthouden. Laat je tijdens het fotograferen nooit hinderen door zwaar weer. —Cotton Coulson
Foto door Foto: Cotton Coulson