PICASSO ONTLEED

GENIAAL PENSEEL

Van zijn vroegste jeugd tot aan zijn laatste

uren als 91-jarige was Pablo Picasso volledig

toegewijd aan zijn zo persoonlijke schilderkunst.

Hij geldt als een van de invloedrijkste

kunstenaars van de twintigste eeuw;

zijn werk wordt nog voortdurend bestudeerd,

bewonderd en nagevolgd. Zijn onderwerpkeuze

en schilderstijl bleven steeds veranderen,

onder invloed van muzen en collega-kunstenaars.

Hier hebben we Picasso’s oeuvre onderverdeeld

in veertien fasen, geïllustreerd met

zijn eigen woorden.

MEESTER VAN VELE VORMEN

Picasso is het beroemdst om zijn duizenden

schilderijen, maar hij maakte veel meer,

tot en met kostuums en decors.

28.743 KUNSTWERKEN GECATALOGISEERD

Tekeningen

Schilderijen

Etsen

Keramiek

Overig

Aquarellen

Litho’s

Gouaches

Sculpturen

Pastels

Collages

Foto’s

12.916

4530

3194

1685

1660

1039

992

864

843

363

333

324

"Mijn moeder zei: ‘Als jij soldaat

wordt, word je generaal. Als je

een monnik wordt, dan eindig je

als paus. Maar ik ging schilderen

en werd Picasso."

SCIENCE ET CHARITÉ (1897)

"Ik wil niet graag een specifieke

school navolgen, want dat levert

onder degenen die ertoe behoren

enkel vergelijkbaar werk op."

LE MOULIN DE LA GALETTE (1900)

"Ik schilderde de

beelden die ik zag. Het

is aan anderen om er

betekenissen in te zien."

LA VIE (1903)

"Als een werk klaar is, dan blijft hetl

veranderen, al naar gelang de gemoeds

toestand van degene die het bekijkt.

Een schilderij is als een levend wezen: het

ondervindt de gevolgen van wat wij in

ons dagelijks leven meemaken. Dat is

normaal: een schilderij bestaat enkel bij

de gratie van degene die het bekijkt."

LA FAMILLE DE SALTIMBANQUES

(LES BATELEURS) (1905)

"Al mijn werken zijn studies. Ik

ben onophoudelijk op zoek en

in al dat onderzoek gaat een

logische volgorde verscholen."

AUTOPORTRAIT À LA

PALETTE (1906)

"Schilderen is geen oefening in esthetiek;

het is een vorm van magie, ontworpen

om te bemiddelen tussen de vreemde

vijandige wereld en onszelf. Een manier

om vorm te geven aan onze grootste

angsten enonze verlangens."

LES DEMOISELLES

D’AVIGNON (1907)

"Een beeld was altijd de som van

toevoegingen. Bij mij is een beeld

de somvan verwijderingen."

PORTRAIT D’AMBROISE

VOLLARD (1910)

Ik heb nooit geëxperimenteerd.

Steeds als ik iets te zeggen had,

heb ik het gezegd op de manier

waarop ik het moest zeggen. Elk

motief vereist zijn eigen manier

van expressie.”

NATURE MORTE À LA CHAISE CANNÉE (1912)

"Een zoektocht zegt mij hele-

maal niets in de schilderkunst.

Het gaat om het vinden."

LA FLÛTE DE PAN (1923)

"Ik heb een punt bereikt waarop

de beweging van mijn gedachten

me meer interesseert dan

die gedachte zelf."

LES TROIS DANSEUSES

(LA DANSE) (1925)

"Kunstenaars met zeker besef van spirituele waarden

kunnen en mogen niet onverschillig blijven als

er een conflict heerst waarin de hoogste menselijke

waarden op het spel staan."

GUERNICA (1937)

"Een kunstwerk moet de kijker niet

onberoerd laten. Hij moet erop

reageren, het moet een sterke

reactie oproepen, het moet hem

inspireren om zelf ook iets te scheppen,

al is het maar in de verbeelding."

NATURE MORTE AU

CRÂNE DE BOEUF (1942)

"Ikzelf zie altijd een gelijkenis. Een

schilder moet de natuur observeren,

maar verwar dat niet met schilderen.

Natuur kan alleen maar via

symbolen naar kunst worden vertaald."

PAYSAGE MÉDITERRANÉEN (1952)

Gevraagd naar zijn geliefdste

fase als kunstenaar, antwoordde

Picasso: “De volgende.”

TÊTE (AUTO­PORTRAIT)

(1972)

RYAN MORRIS, EVE CONANT, EN SOREN WALLJAS-

NGM; ENRIQUE MALLÉN; ONLINE PICASSO PROJECT;

PATRICIA HEALY. BRON: ONLINE PICASSO PROJECT

PICASSO ONTLEED

GENIAAL PENSEEL

Van zijn vroegste jeugd tot aan zijn laatste uren als 91-jarige was Pablo Picasso volledig

toegewijd aan zijn zo persoonlijke schilderkunst. Hij geldt als een van de invloedrijkste

kunstenaars van de twintigste eeuw; zijn werk wordt nog voortdurend bestudeerd,

bewonderd en nagevolgd. Zijn onderwerpkeuze en schilderstijl bleven steeds veranderen,

onder invloed van muzen en collega-kunstenaars. Hier hebben we Picasso’s oeuvre onderverdeeld

in veertien fasen, geïllustreerd met zijn eigen woorden.

MEESTER VAN VELE VORMEN

28.743 KUNSTWERKEN GECATALOGISEERD

Tekeningen

Schilderijen

Etsen

Keramiek

Overig

Aquarellen

Litho’s

Gouaches

Sculpturen

Pastels

Collages

Foto’s

12.916

4530

3194

1685

1660

Picasso is het beroemdst om

zijn duizenden schilderijen, maar

hij maakte veel meer, tot en met

kostuums en decors.

1039

"Mijn moeder zei: ‘Als jij soldaat

wordt, word je generaal. Als je

een monnik wordt, dan eindig je

als paus. Maar ik ging schilderen

en werd Picasso."

992

864

843

363

333

324

"Ik wil niet graag een specifieke

school navolgen, want dat levert

onder degenen die ertoe behoren

enkel vergelijkbaar werk op."

AANTAL WERKEN,

PER KWARTAAL

PICASSO’S LEVEN,

GELIEFDEN EN MUZEN

1890

Huwelijk

Minnares

Kind

Relatie

CREATIEVE

PERIODE

LEEFTIJD

8

Rabbits, bullfights,

and a full-length fig-

ure of Hercules are

shown in his earliest

drawings.

"Ik schilderde de

beelden die ik zag. Het

is aan anderen om er

betekenissen in te zien."

Picasso dompelt zich onder in de

wereld van de bohemiens van Barcelona.

In het café Els Quatre Gats ontmoet

hij enkele van zijn beste vrienden.

1895

13

"Als een werk klaar is, dan blijft het

veranderen, al naar gelang de gemoeds

toestand van degene die het bekijkt.

Een schilderij is als een levend wezen: het

ondervindt de gevolgen van wat wij in

ons dagelijks leven meemaken. Dat is

normaal: een schilderij bestaat enkel bij

de gratie van degene die het bekijkt."

314

1900

Odette

18

Fernande

Olivier

Madeleine

1905

398

23

"Al mijn werken zijn studies. Ik

ben onophoudelijk op zoek en

in al dat onderzoek gaat een

logische volgorde verscholen."

1910

28

Eva Gouel

Geliefde Eva Gouel

wordt ziek en sterft.

"Schilderen is geen oefening in esthetiek;

het is een vorm van magie, ontworpen om

te bemiddelen tussen de vreemde, vijandige

wereld en onszelf. Een manier om vorm

te geven aan onze grootste angsten en

onze verlangens."

Gaby

Depeyre

1915

33

Olga

Khokhlova

Irène

Lagut

1920

38

Paulo

"Een beeld was altijd de som van

toevoegingen. Bij mij is een

beeld de som van verwijderingen."

Picasso maakt tientallen

etsen voor het boek Les

Métamorphoses van Ovidius en

de beroemde Suite Vollard, in

opdracht van kunsthandelaar

Ambroise Vollard.

1925

43

Marie-

Thérèse

Walter

"Ik heb nooit geëxperimenteerd.

Steeds als ik iets te zeggen had,

heb ik het gezegd op de manier

waarop ik het moest zeggen. Elk

motief vereist zijn eigen manier

van expressie."

Khokhlova

en Picasso

gingen in

1935 uit

elkaar

maar bleven

gehuwd tot

haar dood

in 1955.

1930

48

294

“Een zoektocht zegt mij hele-

maal niets in de schilderkunst.

Het gaat om het vinden."

1935

Maya

53

Dora Maar

1940

58

"Ik heb een punt bereikt waarop

de beweging van mijn gedachten

me meer interesseert dan

die gedachte zelf."

Françoise

Gilot

1945

63

Claude

Paloma

1950

Picasso begint een reeks

rond het thema ‘de schilder

en zijn model’. In februari

1954 heeft hij 180

werken voltooid.

68

Geneviève

Laporte

"Kunstenaars met zeker besef van spirituele

waarden kunnen en mogen niet onverschillig

blijven als er een conflict heerst waarin

de hoogste menselijke waarden op het spel staan."

1955

73

De jeugdige Sylvette David

had nooit een verhouding

met Picasso, maar ze

inspireerde hem tot

ongekende productiviteit:

65 werken.

"Een kunstwerk moet de kijker

niet onberoerd laten. Hij moet erop

reageren, het moet een sterke

reactie oproepen, het moet hem

inspireren om zelf ook iets te

scheppen, al is het maar in de verbeelding."

1960

78

Jacqueline

Roque

266

1965

83

"Ikzelf zie altijd een gelijkenis.

Een schilder moet de natuur observeren,

maar verwar dat niet met schilderen.

Natuur kan alleen maar via symbolen

naar kunst worden vertaald."

1970

88

Gevraagd naar zijn geliefdste

fase als kunstenaar, antwoordde

Picasso: “De volgende.”

Picasso besteedt veel tijd aan

het maken van gravures voor

twee bekendeseries, Suite 347

aen Suite 156.

1973

91

KUNSTWERKEN:

1. SCIENCE ET CHARITÉ (1897)

2. LE MOULIN DE LA GALETTE (1900)

3. LA VIE (1903)

4. LA FAMILLE DE SALTIMBANQUES (LES BATELEURS)

(1905)

5. AUTOPORTRAIT À LA PALETTE (1906)

6. LES DEMOISELLES D’AVIGNON (1907)

7. PORTRAIT D’AMBROISE VOLLARD (1910)

8. NATURE MORTE À LA CHAISE CANNÉE (1912)

9. LA FLÛTE DE PAN (1923)

10. LES TROIS DANSEUSES (LA DANSE) (1925)

11. GUERNICA (1937)

12. NATURE MORTE AU CRÂNE DE BOEUF (1942)

13. PAYSAGE MÉDITERRANÉEN (1952)

14. TÊTE (AUTO­PORTRAIT) (1972)

RYAN MORRIS, EVE CONANT, EN SOREN WALLJAS

NGM; ENRIQUE MALLÉN; ONLINE PICASSO PROJECT;

PATRICIA HEALY. BRON: ONLINE PICASSO PROJECT