
PICASSO ONTLEED
GENIAAL PENSEEL
Van zijn vroegste jeugd tot aan zijn laatste
uren als 91-jarige was Pablo Picasso volledig
toegewijd aan zijn zo persoonlijke schilderkunst.
Hij geldt als een van de invloedrijkste
kunstenaars van de twintigste eeuw;
zijn werk wordt nog voortdurend bestudeerd,
bewonderd en nagevolgd. Zijn onderwerpkeuze
en schilderstijl bleven steeds veranderen,
onder invloed van muzen en collega-kunstenaars.
Hier hebben we Picasso’s oeuvre onderverdeeld
in veertien fasen, geïllustreerd met
zijn eigen woorden.
MEESTER VAN VELE VORMEN
Picasso is het beroemdst om zijn duizenden
schilderijen, maar hij maakte veel meer,
tot en met kostuums en decors.
28.743 KUNSTWERKEN GECATALOGISEERD
Tekeningen
Schilderijen
Etsen
Keramiek
Overig
Aquarellen
Litho’s
Gouaches
Sculpturen
Pastels
Collages
Foto’s
12.916
4530
3194
1685
1660
1039
992
864
843
363
333
324
"Mijn moeder zei: ‘Als jij soldaat
wordt, word je generaal. Als je
een monnik wordt, dan eindig je
als paus. Maar ik ging schilderen
en werd Picasso."
SCIENCE ET CHARITÉ (1897)
"Ik wil niet graag een specifieke
school navolgen, want dat levert
onder degenen die ertoe behoren
enkel vergelijkbaar werk op."
LE MOULIN DE LA GALETTE (1900)
"Ik schilderde de
beelden die ik zag. Het
is aan anderen om er
betekenissen in te zien."
LA VIE (1903)
"Als een werk klaar is, dan blijft hetl
veranderen, al naar gelang de gemoeds
toestand van degene die het bekijkt.
Een schilderij is als een levend wezen: het
ondervindt de gevolgen van wat wij in
ons dagelijks leven meemaken. Dat is
normaal: een schilderij bestaat enkel bij
de gratie van degene die het bekijkt."
LA FAMILLE DE SALTIMBANQUES
(LES BATELEURS) (1905)
"Al mijn werken zijn studies. Ik
ben onophoudelijk op zoek en
in al dat onderzoek gaat een
logische volgorde verscholen."
AUTOPORTRAIT À LA
PALETTE (1906)
"Schilderen is geen oefening in esthetiek;
het is een vorm van magie, ontworpen
om te bemiddelen tussen de vreemde
vijandige wereld en onszelf. Een manier
om vorm te geven aan onze grootste
angsten enonze verlangens."
LES DEMOISELLES
D’AVIGNON (1907)
"Een beeld was altijd de som van
toevoegingen. Bij mij is een beeld
de somvan verwijderingen."
PORTRAIT D’AMBROISE
VOLLARD (1910)
Ik heb nooit geëxperimenteerd.
Steeds als ik iets te zeggen had,
heb ik het gezegd op de manier
waarop ik het moest zeggen. Elk
motief vereist zijn eigen manier
van expressie.”
NATURE MORTE À LA CHAISE CANNÉE (1912)
"Een zoektocht zegt mij hele-
maal niets in de schilderkunst.
Het gaat om het vinden."
LA FLÛTE DE PAN (1923)
"Ik heb een punt bereikt waarop
de beweging van mijn gedachten
me meer interesseert dan
die gedachte zelf."
LES TROIS DANSEUSES
(LA DANSE) (1925)
"Kunstenaars met zeker besef van spirituele waarden
kunnen en mogen niet onverschillig blijven als
er een conflict heerst waarin de hoogste menselijke
waarden op het spel staan."
GUERNICA (1937)
"Een kunstwerk moet de kijker niet
onberoerd laten. Hij moet erop
reageren, het moet een sterke
reactie oproepen, het moet hem
inspireren om zelf ook iets te scheppen,
al is het maar in de verbeelding."
NATURE MORTE AU
CRÂNE DE BOEUF (1942)
"Ikzelf zie altijd een gelijkenis. Een
schilder moet de natuur observeren,
maar verwar dat niet met schilderen.
Natuur kan alleen maar via
symbolen naar kunst worden vertaald."
PAYSAGE MÉDITERRANÉEN (1952)
Gevraagd naar zijn geliefdste
fase als kunstenaar, antwoordde
Picasso: “De volgende.”
TÊTE (AUTOPORTRAIT)
(1972)
RYAN MORRIS, EVE CONANT, EN SOREN WALLJAS-
NGM; ENRIQUE MALLÉN; ONLINE PICASSO PROJECT;
PATRICIA HEALY. BRON: ONLINE PICASSO PROJECT

PICASSO ONTLEED
GENIAAL PENSEEL
Van zijn vroegste jeugd tot aan zijn laatste uren als 91-jarige was Pablo Picasso volledig
toegewijd aan zijn zo persoonlijke schilderkunst. Hij geldt als een van de invloedrijkste
kunstenaars van de twintigste eeuw; zijn werk wordt nog voortdurend bestudeerd,
bewonderd en nagevolgd. Zijn onderwerpkeuze en schilderstijl bleven steeds veranderen,
onder invloed van muzen en collega-kunstenaars. Hier hebben we Picasso’s oeuvre onderverdeeld
in veertien fasen, geïllustreerd met zijn eigen woorden.
MEESTER VAN VELE VORMEN
28.743 KUNSTWERKEN GECATALOGISEERD
Tekeningen
Schilderijen
Etsen
Keramiek
Overig
Aquarellen
Litho’s
Gouaches
Sculpturen
Pastels
Collages
Foto’s
12.916
4530
3194
1685
1660
Picasso is het beroemdst om
zijn duizenden schilderijen, maar
hij maakte veel meer, tot en met
kostuums en decors.
1039
"Mijn moeder zei: ‘Als jij soldaat
wordt, word je generaal. Als je
een monnik wordt, dan eindig je
als paus. Maar ik ging schilderen
en werd Picasso."
992
864
843
363
333
324
"Ik wil niet graag een specifieke
school navolgen, want dat levert
onder degenen die ertoe behoren
enkel vergelijkbaar werk op."
AANTAL WERKEN,
PER KWARTAAL
PICASSO’S LEVEN,
GELIEFDEN EN MUZEN
1890
Huwelijk
Minnares
Kind
Relatie
CREATIEVE
PERIODE
LEEFTIJD
8
Rabbits, bullfights,
and a full-length fig-
ure of Hercules are
shown in his earliest
drawings.
"Ik schilderde de
beelden die ik zag. Het
is aan anderen om er
betekenissen in te zien."
Picasso dompelt zich onder in de
wereld van de bohemiens van Barcelona.
In het café Els Quatre Gats ontmoet
hij enkele van zijn beste vrienden.
1895
13
"Als een werk klaar is, dan blijft het
veranderen, al naar gelang de gemoeds
toestand van degene die het bekijkt.
Een schilderij is als een levend wezen: het
ondervindt de gevolgen van wat wij in
ons dagelijks leven meemaken. Dat is
normaal: een schilderij bestaat enkel bij
de gratie van degene die het bekijkt."
314
1900
Odette
18
Fernande
Olivier
Madeleine
1905
398
23
"Al mijn werken zijn studies. Ik
ben onophoudelijk op zoek en
in al dat onderzoek gaat een
logische volgorde verscholen."
1910
28
Eva Gouel
Geliefde Eva Gouel
wordt ziek en sterft.
"Schilderen is geen oefening in esthetiek;
het is een vorm van magie, ontworpen om
te bemiddelen tussen de vreemde, vijandige
wereld en onszelf. Een manier om vorm
te geven aan onze grootste angsten en
onze verlangens."
Gaby
Depeyre
1915
33
Olga
Khokhlova
Irène
Lagut
1920
38
Paulo
"Een beeld was altijd de som van
toevoegingen. Bij mij is een
beeld de som van verwijderingen."
Picasso maakt tientallen
etsen voor het boek Les
Métamorphoses van Ovidius en
de beroemde Suite Vollard, in
opdracht van kunsthandelaar
Ambroise Vollard.
1925
43
Marie-
Thérèse
Walter
"Ik heb nooit geëxperimenteerd.
Steeds als ik iets te zeggen had,
heb ik het gezegd op de manier
waarop ik het moest zeggen. Elk
motief vereist zijn eigen manier
van expressie."
Khokhlova
en Picasso
gingen in
1935 uit
elkaar
maar bleven
gehuwd tot
haar dood
in 1955.
1930
48
294
“Een zoektocht zegt mij hele-
maal niets in de schilderkunst.
Het gaat om het vinden."
1935
Maya
53
Dora Maar
1940
58
"Ik heb een punt bereikt waarop
de beweging van mijn gedachten
me meer interesseert dan
die gedachte zelf."
Françoise
Gilot
1945
63
Claude
Paloma
1950
Picasso begint een reeks
rond het thema ‘de schilder
en zijn model’. In februari
1954 heeft hij 180
werken voltooid.
68
Geneviève
Laporte
"Kunstenaars met zeker besef van spirituele
waarden kunnen en mogen niet onverschillig
blijven als er een conflict heerst waarin
de hoogste menselijke waarden op het spel staan."
1955
73
De jeugdige Sylvette David
had nooit een verhouding
met Picasso, maar ze
inspireerde hem tot
ongekende productiviteit:
65 werken.
"Een kunstwerk moet de kijker
niet onberoerd laten. Hij moet erop
reageren, het moet een sterke
reactie oproepen, het moet hem
inspireren om zelf ook iets te
scheppen, al is het maar in de verbeelding."
1960
78
Jacqueline
Roque
266
1965
83
"Ikzelf zie altijd een gelijkenis.
Een schilder moet de natuur observeren,
maar verwar dat niet met schilderen.
Natuur kan alleen maar via symbolen
naar kunst worden vertaald."
1970
88
Gevraagd naar zijn geliefdste
fase als kunstenaar, antwoordde
Picasso: “De volgende.”
Picasso besteedt veel tijd aan
het maken van gravures voor
twee bekendeseries, Suite 347
aen Suite 156.
1973
91
KUNSTWERKEN:
1. SCIENCE ET CHARITÉ (1897)
2. LE MOULIN DE LA GALETTE (1900)
3. LA VIE (1903)
4. LA FAMILLE DE SALTIMBANQUES (LES BATELEURS)
(1905)
5. AUTOPORTRAIT À LA PALETTE (1906)
6. LES DEMOISELLES D’AVIGNON (1907)
7. PORTRAIT D’AMBROISE VOLLARD (1910)
8. NATURE MORTE À LA CHAISE CANNÉE (1912)
9. LA FLÛTE DE PAN (1923)
10. LES TROIS DANSEUSES (LA DANSE) (1925)
11. GUERNICA (1937)
12. NATURE MORTE AU CRÂNE DE BOEUF (1942)
13. PAYSAGE MÉDITERRANÉEN (1952)
14. TÊTE (AUTOPORTRAIT) (1972)
RYAN MORRIS, EVE CONANT, EN SOREN WALLJAS
NGM; ENRIQUE MALLÉN; ONLINE PICASSO PROJECT;
PATRICIA HEALY. BRON: ONLINE PICASSO PROJECT