#STOPMETPLASTIC

De ambassadeurs van #STOPMETPLASTIC

Maak kennis met onze drie ambassadeurs, die het goede voorbeeld geven en minderen of stoppen met wegwerpplastic. woensdag, 30 mei 2018

Door Redactie

Hanna Verboom
“Ik ben zelf altijd meer bezig geweest met humanitaire projecten en was enigszins op de hoogte van de plasticproblematiek, maar het had niet mijn focus. Tot ik een tijd terug in Kenia kwam, waar de plastic ban is ingevoerd. Ik had het land nog nooit zo schoon gezien en realiseerde me hoe absurd het is dat in Nederland wegwerpplastic nog zo normaal is.

De cijfers liegen er niet om: 20% van de zee bestaat uit plastic. Per minuut gaat er een volle vrachtwagen met plastic de zee in en daardoor krijgen we steeds meer microplastics binnen via ons voedsel. De impact op mensen is inmiddels niet te ontkennen.

De oplossing is zo simpel: gewoon minderen of stoppen met wegwerpplastic. Daarom is het belangrijk dat erover gepraat wordt, zodat meer mensen ervan weten en er alternatieven beschikbaar komen. Het bedrijfsleven volgt vanzelf en dan zetten we echt zoden aan de dijk. Daarom doe ik hieraan mee!”

Merijn Tinga
Merijn voert al sinds 2013 actie om het plasticprobleem onder de aandacht te krijgen van publiek, politiek en het bedrijfsleven. Hij voert als de plastic soup surfer positieve, impactvolle campagnes uit. Voorbeelden? Op een surfplank gemaakt van plastic flesjes van Scheveningen naar Engeland surfen en het aanbieden van kant-en-klare moties aan de politiek om statiegeld op petflesjes te krijgen.

Tegelijk met #STOPMETPLASTIC lanceert Merijn ook zijn nieuwe actie ‘Pick Up 10’, een app waarmee je heel simpel foto’s van zwerfafval kunt maken. Zo worden de producenten van zwerfafval in kaart gebracht en kunnen ze op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken.

Wouter van der Vaart (Dodo)

De bekende YouTuber Wouter van der Vaart (Dodo) is voor de campagne ambassadeur namens het magazine National Geographic Junior. In zijn video’s zal hij zijn fans tips geven hoe ze in actie kunnen komen. Ook zal hij meedoen aan de National Geographic Beach Cleanup. De video’s van Wouter zijn razendpopulair en worden op zijn verschillende kanalen door meer dan 500.000 fans bekeken.