Hoe dit bedrijf met een plastic plan de textielindustrie verandert

De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Maar wat nu als die ingezet kan worden om iets goeds te doen? Monique Maissan, oprichter en eigenaar van Waste2Wear, deelt haar plastic plan. donderdag 6 juni 2019

Door Jorinde Vroonhof
Waste2Wear maakt producten die gedeeltelijk worden gemaakt met plastic uit de oceaan, dat wordt opgepikt van kustlijnen en stranden.

Hoe ben jij op het idee gekomen om met Waste2Wear innovatieve stoffen van gerecycled plastic te maken?

“De textielindustrie is de op twee naar grootste vervuilende industrie ter wereld. Ik heb mij daar altijd enorm aan geërgerd en was dan ook zeer geïnspireerd toen rond 2006 bekend werd dat je van gerecycled plastic textielgarens kon maken. Dat waren eerst alleen nog maar hele dikke garens, met een stugge grip voor producten zoals tapijten. Toen dacht ik: als ik me hier nou op zou kunnen gooien en hier heel veel meer verbeteringen in aan zou kunnen brengen – dan zou eindelijk eens een keer die textielindustrie goed voor de wereld kunnen zijn in plaats van alleen maar slecht.

Ik heb me vanaf dat moment volledig ingezet om een heleboel mooie, zachte, dunne en breed inzetbare stoffen te ontwikkelen en uiteindelijk daar producten van te maken. Niet alleen voor kleding, maar ook voor interieur of accessoires en zogenaamde non-woven textiel voor bijvoorbeeld geluidswerende wanden en ondervloeren van pakketten; textiel is heel breed.”

Waar komt jouw passie voor textiel vandaan?

“Ik ben textielingenieur en echt heel erg gek van textiel. Je kunt er zoveel moois mee doen: garens maken, spinnen, weven, printen. Ik ben ook een beetje nerdy daarin en word bijvoorbeeld heel blij als ik in een fabriek samen met een techneut naar die machines kan kijken om te bedenken hoe het beter kan. Mijn passie is echt om de industrie waar ik van hou te transformeren. Doordat producten die daar gebruikt worden gerecycled worden, en er dus geen nieuwe grondstoffen nodig zijn."

Het oceaanplastic wordt gedeeltelijk opgepikt langs de kustlijnen van China.

Wat voor gerecycled plastic wordt gebruikt in jullie producten?

“Een gedeelte van onze producten maken wij met plastic uit de oceaan, dat wordt opgepikt van kustlijnen en stranden. De rest maken we van plastic afval van de stortplaats. Het oceaanplastic pikken wij op dit moment langs de kustlijnen in China, maar we zijn ook bezig met mogelijkheden in bijvoorbeeld Indonesië. De mensen die de stranden en kustlijnen opruimen, betalen we voor hun afval en zo bieden we ze ook een inkomen en een beter leven.”

Werk je daarbij met veel verschillende organisaties samen?

“We zijn heel veel samenwerkingsverbanden aangegaan, want dat kan je allemaal niet alleen. Wij verrichten sowieso doorlopend onderzoek met verschillende universiteiten in China op het gebied van bijvoorbeeld microplastics. En met verschillende stakeholders hebben we mooie garens en stoffen ontwikkeld. Je kan je voorstellen dat je voor een mix met katoen bijvoorbeeld weer bij een heel andere weverij en printer moet zijn dan voor een mix met polyester.

Het plastic probleem is zo groot, dat kan niet opgelost worden door alleen een regering, of het bedrijfsleven, of ngo’s, of universiteiten. Dat moet je samen doen. Een heel goed voorbeeld daarvan is ons project dat we vorig jaar augustus hebben gelanceerd: het Waste2Wear Ocean Plastic Project, waarbij we onder andere samenwerkten met Chinese universiteiten, de TU Delft, een aantal regeringsinstanties en verschillende Nederlandse bedrijven.

Wat zijn de grootste uitdagingen die je daarbij tegenkomt?

Monique Maissan, oprichter en eigenaar van Waste2Wear. "“Ik ben echt heel erg gek van textiel."

“Communicatie is een grote uitdaging. Bij een grootschalig project als dit moet je op een totaal andere manier met mensen praten in totaal verschillende organisaties. Als je op de gebruikelijke manier kleding maakt, zou een inkoper spreken met een designer: ‘Wat moet het zijn? Nou, dat gaan we inkopen.’ Maar dit is anders, want je begint met een andere vraag: Wat is het afval dat je weg wilt hebben en wat zou je daarmee kunnen maken? Daarna ga je kijken hoe je dat zo milieubewust mogelijk van de ene naar de andere plek krijgt, dus komt er ook logistiek bij kijken.

Je begint dus aan de andere kant, met andere stappen en nieuwe manieren van samenwerken. Met bedrijven voer je ook een ander gesprek, die moeten vaak een strategische beslissing nemen voor de richting van het bedrijf, in plaats van een inkoopbeslissing. Vervolgens moet je anders communiceren met je klanten. Normaal zou je zeggen: ‘Kijk eens wat een mooi T-shirt’. Maar nu vraag je: ‘Wilt u meehelpen om de wereld beter te maken?’. Daar krijg je een heel ander gevoel bij.”

Stuit je daarbij op veel weerstand?

“Nou, ik moet zeggen dat het momentum wel echt aanwezig is. Veel mensen zijn zich bewust dat er een groot probleem is en dat er iets gedaan moet worden. De generatie millennials is er helemaal klaar voor. Alleen gaat het in mijn persoonlijke opinie nog veel te langzaam, met name bij grote bedrijven. We moeten echt gaan kijken naar de urgentie van het probleem en van daaruit stappen gaan zetten.”

Wat voor verandering zie jij voor je?

“Als we niet met zijn allen anders gaan denken over de producten die er zijn en over onze manieren van consumeren, dan gaat het helemaal mis. Ik geloof echt dat we moeten beginnen te denken vanuit het einde van een levenscyclus van een product. Waarom zou je als bedrijf constant nieuwe producten aanbieden, als je al zoveel afval hebt? Als je begint bij het einde van een product, en ervoor zorgt dat het niet in het milieu belandt, komt er altijd iets uit dat niet schadelijk is. Als je dat niet doet, dan zal je voor altijd doorgaan met het creëren van afval.

Vorig jaar augustus werd het Waste2Wear Ocean Plastic Project gelanceerd.

Ik zou graag zien dat mensen überhaupt meer gaan nadenken over hun consumptiepatroon en het reduceren van hun afvalstroom. En dan bedoel ik niet alleen afval in de plasticbak gooien. Ik bedoel dat je gaat nadenken: ‘Hoeveel kleding koop ik eigenlijk? Zou ik misschien niet wat minder moeten kopen?’ Fast fashion, ik geloof daar echt niet in. Dat is over, dat kan niet meer. Waarom zou je 20 T-shirts nodig hebben in je kast? We moeten echt zorgen dat we niet meer zoveel spullen maken.”

Kan je al wat vertellen over toekomstige projecten?

“Door samenwerking met een ander bedrijf zitten wij nu bijvoorbeeld in de licensemarkt voor kinderen. Denk aan sokjes met gerecycled plastic erin. Als je dat kinderen op vroege tijd leert, met een tekenfilm met een cool verhaal erbij over waarom je plastic in je T-shirt hebt en waar dat vandaan komt, kun je natuurlijk een hele generatie leren dat er alternatieven zijn.

In 2020 komen onze stofkwaliteiten ook in de collectie van O’Neill terecht en het mooie daaraan is dat dat een segment van jonge, sportieve mensen aanspreekt die bezig zijn met de zee. Er zijn natuurlijk meerdere bedrijven die gerecyclede spullen aanbieden, maar wij doen de hele keten met het hele verhaal erachter. Binnenkort zijn al die kledingstukken ‘traceable’: elk artikel krijgt een code. Als je die scant, kun je helemaal terugkijken waar het vandaan komt: welke mensen het beter hebben gekregen omdat ze plastic uit het milieu hebben gehaald; welke bedrijven dit op de juiste manier verwerkt hebben zonder vervuilend verwerkingsproces; en welke bedrijven dit op de juiste manier hebben geweven of geprint. Dus alles milieuvriendelijk, open en transparant. 

Dit vind ik mooie voorbeelden van nieuwe samenwerkingsverbanden. Ik ben echt enorm gepassioneerd om daar met mijn kennis en ervaring een steentje aan bij te dragen. En zo hoop ik dat we massaal gaan nadenken over hoe wij zelf actief kunnen bijdragen aan het oplossen van het plastic probleem.”

Negen miljard kilo plastic belandt jaarlijks in de oceaan. National Geographic zet zich in voor vermindering van wegwerpplastic. Jij ook? Maak jouw eigen Plastic Plan op stopmetplastic.nl

 

STOP MET PLASTIC

Maak jouw eigen Plastic Plan

Negen miljard kilo plastic belandt jaarlijks in de oceaan. National Geographic zet zich in voor vermindering van wegwerpplastic. Jij ook?
Stop met plastic

Hoe deze leerkracht met zijn plastic plan wereldwijd scholen inspireerde

Met zijn initiatief ‘Mei Plasticvrij’ voor het onderwijs inspireerde Vlaamse leerkracht Koen Timmers kinderen wereldwijd om iets te doen aan het plastic probleem.
Stop met plastic

Stop met Plastic

Lees meer over #STOPMETPLASTIC
Lees meer