Tijdens deze 9 treinreizen zie je de mooiste landschappen ter wereld

Je reist door spectaculaire landschappen als de Australische outback en de nationale parken van Zimbabwe tijdens deze ultieme treinreizen, en de reis is minstens zo belangrijk als de bestemming.

Door Everett Potter
Gepubliceerd 1 sep. 2022 11:16 CEST
Glacier Express

De Glacier Express boemelt over het Landwasserviadukt in de Zwitserse Alpen, een van de vele hoogtepunten tijdens een fantastische treinreis door Zwitserland.

Foto door Olaf Protze, Getty Images

Na drie decennia van treinreizen over de hele wereld (over het platteland van China, door de Zwitserse Alpen en Latijns-Amerikaanse jungles) vind ik het nog steeds geweldig om een klassieke treinreis te maken. Neem nou The Canadian, waarin passagiers een paar dagen lang van de omgeving tussen Toronto en Vancouver kunnen genieten in wagons met glazen wanden en daken. De route, die onder meer langs graanvelden, de pieken van de Rocky Mountains en de dichtbeboste Coast Mountains voert, is een van de mooiste ter wereld.

Treinreizen zijn vaak een aantrekkelijk alternatief om te ontkomen aan het gedoe van vlieg- en autoreizen. Het rijden door oogverblindende landschappen, soms met het comfort van een hotel op wielen, maakt de reis al evenzeer de moeite waard als je bestemming zelf. Ook voor gezinnen is reizen over het spoor ideaal: je hebt uitgebreid de tijd om ontspannen samen te zijn, zonder te worden afgeleid.

Over de hele wereld zijn schitterende treinritten te vinden, van Australië tot Zimbabwe. Dit zijn negen treinreizen die je niet mag missen.

The Canadian

In The Canadian kunnen passagiers vier dagen lang genieten van een van de fraaiste treinritten van Canada. De bijna 4.500 kilometer lange route loopt langs het Canadees Schild, met de schitterende uitzichten van het oosten naar het westen, van Toronto tot Vancouver.

De glazen ramen en daken van The Canadian bieden een panoramisch uitzicht op het oogverblindend mooie Canadese landschap.

Foto door Via Rail Canada

Passagiers bewonderen het steeds veranderende landschap vanuit roestvrijstalen wagons uit de jaren vijftig. Van de meren van Ontario belanden ze in de prairies van Saskatchewan en Alberta, die langzaam overgaan in de hoge bergen van de Canadese Rocky Mountains, om uiteindelijk bij de westkust in Vancouver aan te komen.

Tijdens de pandemie rijdt The Canadian eenmaal per week heen en weer tussen zijn eindbestemmingen. Reserveringen voor een slaapwagon zijn inclusief maaltijden in de restauratiewagon, en Prestige Class biedt een accommodatie in hotelstijl, met eigen badkamer.

The TranzAlpine

De TranzAlpine gaat dwars door het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland en loopt ruim 220 kilometer langs de rivier Waimakariri en door de Nieuw-Zeelandse Alpen tussen Christchurch en Greymouth.

De Nieuw-Zeelandse TranzAlpine rijdt door Springfield, een spoorwegstation dat dateert uit circa 1870.

Al sinds het eerste vertrek van de passagierstrein in 1987 is de negen uur durende rit populair. Inmiddels zijn er diverse klassen om op verschillende manieren van het landschap te kunnen genieten. De Scenic Class doet zijn naam eer aan en heeft panorama- en dakramen, plus meer ruimte rond de zitplaatsen voor een nog beter uitzicht.

De openluchtwagon is een zeldzaamheid voor passagierstreinen. Hierin kunnen de reizigers de frisse Alpenlucht inademen of in de diepe valleien de mist op hun huid voelen. Dankzij een audiotour kun je bovendien meer te weten komen over onder meer de geschiedenis van de voorbijrazende landschappen.

California Zephyr

De California Zephyr rijdt van Windy City Chicago naar San Francisco en doorkruist tijdens de bijna vierduizend kilometer lange rit door Amerika zowel de Rocky Mountains als de Sierra Nevada alvorens naar de kust van de Grote Oceaan te rijden.

De naar het oosten rijdende California Zephyr rijdt richting de Rocky Mountains, tussen Denver en Winter Park, en voert vervolgens door de Moffat Tunnel bij Rollinsville in de staat Colorado.

Foto door Marc Glucksman, Amtrak

De California Zephyr reed tussen 1949 en 1970. In 1983 blies spoorwegmaatschappij Amtrak de treindienst weer nieuw leven in en de fraaie route, waarmee populaire badplaatsen worden verbonden met de Amerikaanse spoorweg- en goudkoortshistorie, heeft sinds die tijd nooit aan populariteit ingeboet.

In de zomer van 2021 herintroduceerde Amtrak de mogelijkheid om traditioneel te dineren in zes van de slaaptreinen. Zo kunnen passagiers die een slaapwagon hebben geboekt in de California Zephyr een driegangendiner geserveerd krijgen aan keurig gedekte tafels terwijl ze door het westen van Amerika reizen. Voor een nog indrukwekkender ervaring kunnen reizigers een Superliner-wagon boeken, waarin het uitzicht op de rivier Colorado en de hoge valleiwanden goed tot zijn recht komt door de glazen koepels.

Tren a las Nubes

Neem medicijnen tegen hoogteziekte mee als je een ritje gaat maken op de Tren al las Nubes in het noorden van Argentinië. De op twee na hoogste spoorlijn ter wereld bereikt een hoogte van ruim vierduizend meter in het ruige Andesgebergte, en biedt een adembenemend uitzicht over de valleien.

De Tren a las Nubes in Argentinië neemt reizigers mee op een ritje door de Andes, en is daarmee een van de hoogste spoorlijnen ter wereld.

Foto door Marco Guoli

Het toeristentreintje legt nog geen twintig kilometer af tijdens de rit tussen het dorp San Antonio de Los Cobres en het Polvorilla Viaduct. Maar veel reizigers maken er een dagtripje van door in de provincie Salta met zijn vele wijngaarden een bus te nemen richting San Antonio de Los Cobres. Daarvandaan gaat de tocht over 13 viaducten, 29 bruggen en door 21 tunnels, allemaal tegen de achtergrond van een prachtig Andes-landschap.

Glacier Express

Ondanks zijn naam boemelt de Zwitserse Glacier Express voort met een snelheid van zo'n veertig kilometer per uur. Door dat rustige tempo kunnen reizigers acht uur lang genieten van een Alpenervaring met besneeuwde toppen, bergweitjes en idyllische dorpjes tussen de chique plaatsen Zermatt en St. Moritz.

Tijdens de rit van zo'n driehonderd kilometer slingert de trein door drie bergpassen en passeert 291 bruggen en 91 tunnels. Fraaie punten die je niet mag missen zijn de Oberalppass bij Andermatt, waar de trein het hoogste punt tussen de bergtoppen bereikt, het Landwasserviadukt tussen indrukwekkende kalkstenen kliffen en het Oberes Mittellrheintal, ook wel de Grand Canyon van Zwitserland genoemd, waar je een glimp kunt opvangen van de blauwgroene Rijn.

Alle zitplaatsen zijn de moeite waard, maar wie bereid is een toeslag te betalen kan plaatsnemen in de Excellence Class, met enkele zitplaatsen aan het raam. Hier geniet je tijdens de reis van het uitzicht en van de bediening door medewerkers met witte handschoenen.

De Orient Express

Dankzij boeken en films werd de Orient Express misschien wel de beroemdste luxetrein ter wereld. Maar na veel economische ups en downs werd de lijn in de jaren negentig opgeheven. De trein zelf (toen bekend als de Nostalgie-Instanbul Orient Express) eindigde op een station in Polen. Inmiddels is het plan om de iconische locomotief 141 jaar na zijn eerste rit in 1883 weer tot leven te wekken voor de Zomerspelen in Parijs in 2024.

In een gerestaureerde restauratiewagen van de Orient Express zijn art-decodetails te zien die na de Eerste Wereldoorlog werden aangebracht, zoals glaspanelen van Lalique en ingelegd mahoniehout.

Foto door John Frumm, Gtres

De herrezen Orient Express telt zeventien wagons, de meeste afkomstig van de originele Nostalgie-Instanbul-trein. Ze zijn gerestaureerd in de art-decostijl uit hun hoogtijdagen, compleet met ingelegd mahoniehout, glaspanelen van Lalique en slaapplaatsen die niet zouden misstaan in een hotel. Van buiten zijn de wagons uitgevoerd in het nachtblauw met goud waar de trein bekend om stond.

De route waarover de trein gaat rijden moet nog bekend worden gemaakt, maar deze zal hoogstwaarschijnlijk in ieder geval delen bevatten van de originele route van Parijs naar Istanboel. Tot die tijd kunnen passagiers al een voorproefje krijgen van al het fraais in La Dolce Vita, een trein met elf wagons die in het bezit is van dezelfde eigenaar, Accor, en die vanaf begin 2023 in jaren-60-stijl door Italië rijdt.

Shongololo Express

De Shongololo Express (die werd vernoemd naar een Afrikaans woord voor duizendpoot) kronkelt door enkele van de beroemdste Afrikaanse nationale parken, wetlands en historische plaatsen.

De Shongololo Express werd in 2016 opgeknapt en biedt passagiers de mogelijkheid om op safari te gaan in het zuiden van Afrika.

Foto door Rovos Rail

Op station Pretoria van de Zuid-Afrikaanse spoorwegmaatschappij Rovos Rail starten drie routes van meerdere dagen. Ze rijden naar bestemmingen in Namibië, Zuid-Afrika, Mozambique, Eswatini en Zimbabwe.

De passagiers kunnen plaatsnemen in elegante wagons met hardhout, die in 2016 werden voorzien van nieuwe gordijnen, vloerbedekking en schilderingen. In de uitkijkwagon achteraan de trein lopen de ramen aan drie kanten van de vloer tot aan het plafond, en is er een balkon buiten.

Palace on Wheels

Palace on Wheels biedt met zijn zijden versieringen en luxueuze aankleding een kijkje in het leven van vroegere heersers tijdens een rit door Rajasthan, een van de beroemdste deelstaten van India.

Een medewerker dekt een tafel voor het diner in de restauratiewagen aan boord van Palace on Wheels, een luxueuze trein die ooit bekendstond als de Royal Rajasthan on Wheels.

Foto door Vijay Mathur, Reuters

De reis van een week begint en eindigt in New Delhi en brengt je langs negen steden, waaronder Jodhpur, Udaipur en Agra. Tijdens de vele stops onderweg kunnen reizigers van boord om een uitstapje te maken naar historische tempels, forten, nationale parken en Werelderfgoederen als de Taj Mahal.

De 14 comfortabele wagons zijn vernoemd naar enkele van de 23 door prinsen geregeerde staten waar de regio ooit uit bestond, die toen de Rajputana werden genoemd. Passagiers kunnen kiezen tussen luxe en superluxe slaapplaatsen, met respectievelijk een lits-jumeaux of een tweepersoonsbed.

The Ghan

Er is waarschijnlijk geen betere manier om de Australische outback te verkennen dan via een reis met The Ghan. Deze trein kent al een lange geschiedenis en hij werd vernoemd naar de Afghaanse kamelendrijvers die aan het eind van de negentiende eeuw hielpen met de verkenning van het uitgestrekte binnenland. Hij rijdt dwars door het ‘Red Centre’ van Australië, van Darwin in het Noordelijk Territorium met zijn halfwoestijnklimaat naar het grootstedelijke Adelaide in het zuiden. Al met al legt The Ghan per rit zo’n drieduizend kilometer af in ongeveer 54 uur, en stopt in onder meer Katherine, Alice Springs en Cooper Pedy.

The Ghan train takes travelers through Australia’s Outback, with optional side trips for hiking and sightseeing.
Foto door The Ghan

Hoewel het aantrekkelijk is om binnen te blijven in de luxe van The Ghan kun je de uitstapjes, zoals wandelingen door woestijnparken in Katherine, eigenlijk ook niet aan je neus voorbij laten gaan. Reizigers kunnen tegen extra betaling ook privé-begeleiding krijgen. Wil je iets heel bijzonders beleven? Maak een helikoptervlucht over de roestkleurige zandstenen rots Uluru in Alice Springs.

Op pad met National Geographic: lees meer over de door experts begeleide treinreizen van National Geographic door oogverblindend mooie en interessante landschappen.

Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op 18 juli 2017. National Geographic Travel senior editor Anne Kim-Dannibale vulde het aan met extra informatie.

Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op nationalgeographic.com

Lees meer

Dit vindt u misschien ook interessant

Reizen
De verrassende wedergeboorte van een Londens icoon
Reizen
Op reis in 2020? Laat je inspireren door deze foto’s
Reizen
Vijf rolstoelvriendelijke avonturen waar je adrenaline van gaat stromen
Reizen
De 10 beste spooksteden ter wereld zullen je verrassen
Reizen
Stap op Europa’s leukste treinreizen voor het gezin

Ontdek Nat Geo

  • Dieren
  • Milieu
  • Geschiedenis en Cultuur
  • Wetenschap
  • Reizen
  • Fotografie
  • Ruimte
  • Video

Over ons

Abonnement

  • Abonneren
  • Schrijf je in
  • Shop
  • Disney+

Volg ons

Copyright © 1996-2015 National Geographic Society. Copyright © 2015-2021 National Geographic Partners, LLC. Alle rechten voorbehouden.