Slecht slapen bij volle maan

Heb je soms het idee dat je slechter slaapt tijdens een volle maan? Uit onderzoek aan de Universiteit van Basel blijkt dat je niet de enige bent.

Door Antje Veld
Foto's Van VABphotography/ Getty Images

Dit artikel werd gepubliceerd op 20 augustus 2013.

Het was lange tijd een mythe: volle maan beïnvloedt ons slaapgedrag. Hoeveel invloed de maan precies heeft, is nog niet duidelijk. Maar een groep Zwitserse biologen ontdekte toch opvallende veranderingen in het slaapgedrag van 33 proefpersonen.

De vrijwilligers werden een aantal dagen in een kamer zonder ramen al slapend bestudeerd. De onderzoekers hielden de hersenactiviteit, oogbewegingen en hormoonschommelingen van de proefpersonen in de gaten. Rond volle maan duurde het gemiddeld vijf minuten langer voordat de proefpersonen in slaap vielen. Ook hadden ze lagere melatonine waarden (een hormoon dat het slaapritme regelt) en sliepen ze korter dan bij andere maanstanden. De hersenactiviteit die bij een diepe slaap hoort, verminderde tijdens volle maan met dertig procent. Daarnaast gaven de proefpersonen zelf aan minder goed geslapen te hebben na een volle maan.

Het onderzoek was met 33 personen te kleinschalig opgezet om harde conclusies te trekken over de invloed van de maan op ons slaapgedrag. Wel is het opvallend dat het onderzoek oorspronkelijk niet bedoeld was om de invloed van volle maan te bestuderen. De onderzoekers bedachten pas later dat ze uit de gegevens ook informatie konden halen over ons slaapgedrag tijdens volle maan. Zowel de proefpersonen als de onderzoekers waren dus vooraf niet beïnvloed door deze insteek.

Eerder werd al aangetoond dat sommige insecten en reptielen een biologische ‘maanklok’ hebben. Maar bij mensen was hier nog nooit bewijs voor gevonden. Hoe en waarom de maan ons slaapgedrag bevordert, weten de onderzoekers nog niet. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat we eeuwen geleden bij veel maanlicht meer op onze hoede zouden moeten zijn voor eventuele roofdieren en dat licht slapen daarom veiliger zou zijn geweest. Maar hoe dat dan precies werkt, is nog slechts gissen. Een vervolgonderzoek kan hopelijk meer duidelijkheid brengen.