Andere gelijkenissen trokken de aandacht van de onderzoekers die de origine van het werk willen achterhalen, voordat de geplande tentoonstelling in 2019 plaatsvindt in het Condé. Dat jaar is het 500 jaar geleden sinds de Italiaanse Renaissance artiest overleed. De tekening is gemaakt in dezelfde periode als de Mona Lisa, tijdens da Vinci’s leven en het papier waar het op geschetst is, komt uit Italië, vertelt Condé’s plaatsvervangende curator Mathieu Deldicque aan Reuters.
De Monna Vanna staat sinds de 20e-eeuw op Andrea Salai’s naam, een van da Vinci’s studenten. Sommigen beweren dat Salai’s versie maar een kopie was van een verloren origineel van de meester.
Nieuwe technologieën en analyses door een team van experts hebben een dieper onderzoek in de geschiedenis van de tekening in gang gezet, van wat inderdaad het werk van een student kan zijn, maar versterkt door da Vinci zelf.
“We vragen ons af of da Vinci’s ‘hand’ aanwezig is in de tekening,” zegt Deldicque tegen artnet News. “Het kan, maar we hebben daar nog geen duidelijk bewijs van.”
Onderzoekers plannen nog een maand van analyses voordat ze het schilderij teruggeven aan het Condé Museum. Ongeacht wat de conclusies zijn, lijkt het erop dat het mysterie van de raadselachtige glimlach voort zal duren.