Nieuwe fietsroute zal acht Europese landen doorkruisen

Fietsend over de Trans Dinarica ontdek je steden, afgelegen dorpen en oeroude tradities.

Gepubliceerd 22 jan. 2019 14:03 CET, Geüpdatet 5 nov. 2020 06:20 CET
Op de Trans Dinarica nemen fietsers het uitzicht over het Kroatische eiland Krk in zich op.
Op de Trans Dinarica nemen fietsers het uitzicht over het Kroatische eiland Krk in zich op.
Foto van Matej Hartman, transdinarica.com

De nieuwe internationale fietsroute Trans Dinarica loopt momenteel door Slovenië, Kroatië en Bosnië-Herzegovina. Het begin van de route ligt in de Sloveense Soča-vallei, nabij de grens met Italië, waarna het pad zuidwaarts langs de Adriatische kust van Kroatië loopt, om dan naar het oosten af te buigen en in de Bosnische hoofdstad Sarajevo te eindigen. Maar de initiatiefnemers van het fietsnetwerk wijzen er meteen op dat het de bedoeling is dat de route alle acht de landen van de westelijke Balkan zal doorkruisen en uiteindelijk ook door Montenegro, Albanië, Kosovo, Servië en Macedonië zal lopen.

De Trans Dinarica biedt veel bezoekers voor het eerst de kans om langs Werelderfgoed-plekken en door dorpen en nationale parken te fietsen. Hier komen fietsers door het dorp Vrboska, op het Kroatische eiland Hvar.
Foto van Matej Hartman, transdinarica.com

Met zijn netwerk van afwisselend verharde en onverharde weggetjes is de route samengesteld uit mountainbike-paden, gravelwegen en geasfalteerde stukken, en benadrukt het scala aan woeste landschappen in deze regio: hoge kammen met uitzicht op zee, bergpassen, -meren en -rivieren, en stadjes in het hart van de Dinarische Alpen (vandaar de naam) en de aangrenzende bergketens. De Trans Dinarica biedt een mix van natuur en cultuur en daarmee een zeldzame kennismaking met deze uithoek van Zuidoost-Europa, waar nog een ongerepte authenticiteit op basis van eeuwenoude tradities heerst. Tot die tradities behoort ook de eer om vreemdelingen met voedsel, wijn en verhalen over de plaatselijke folklore te onthalen.

Het idee van de Trans Dinarica werd geboren in 2016, toen drie touroperators uit Slovenië, Kroatië en Bosnië-Herzegovina de koppen bij elkaar staken om een corridor door de westelijke Balkan te creëren, een gebied dat toeristen vaak links laten liggen. Hun missie was het combineren van mooie fietsroutes (van vooral mountainbike-paden) met een landschap dat druipt van de oud-Europese geschiedenis en cultuur. Daarmee probeerden ze ook tekortkomingen in de infrastructuur en de toegankelijkheid van het gebied aan te pakken, terwijl ze tegelijkertijd een duurzaam, regionaal en plaatselijk toerisme wilden stimuleren. De fietsroute is geïnspireerd op de wandelroute Via Dinarica, die parallel loopt aan het fietsnetwerk en over een afstand van bijna tweeduizend kilometer dezelfde acht landen aandoet. De Trans Dinarica biedt reizigers voor het eerst de kans om al fietsend de Werelderfgoed-plekken, dorpen en nationale parken op de route te bezoeken.

Fietsers steken een hangbrug in de Sloveense Soča-vallei over.
Foto van Uroš Švigelj, transdinarica.com

Onlangs vertrok een groep fietsers vanuit Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië-Herzegovina, voor een driedaagse verkenningstour over 320 kilometer om de zuidwaartse uitbreiding van de Trans Dinarica richting Podgorica, de hoofdstad van Montenegro, te onderzoeken. Enkele minuten buiten de grootste stad van Bosnië-Herzegovina werd het stadsverkeer over een wirwar van keienweggetjes langs houten huizen en wijken uit de Ottomaanse tijd gevoerd. Daarna liep de route door open velden en langs afgelegen dorpjes met gemeenschappelijke watertroggen en maakten auto’s plaats voor tractoren. Urenlang wisselden boerenhoeves elkaar af terwijl de fietsers door een weids landschap tussen hoge bergen naar de Bosnisch-Montenegrijnse grens fietsten.

Toen de verkenners op weg naar het Montenegrijnse gedeelte de weg kwijtraakten, zetten ze hun fietsen – uitgerust met waterdichte fietsbepakking aan het frame en stuur – tegen een hek van spoorbielzen die met de hand waren gespleten. Iets verderop lagen oude boerenhoeves met rokende schoorstenen van opgestapelde keien. Mannen en vrouwen hielden op met werken op het veld of in de tuin en nodigden de fietsers uit voor koffie, vers brood, kaas en zelfgemaakte schnaps, en om te discussiëren over de accuraatheid van de kaarten van de fietsers en hun nieuwerwetse GPS-apparaten. Deze aangename vorm van verkenning en kennismaking zou telkens worden herhaald en toonde ook het eigenlijke bestaansrecht van de route door beide landen aan.

“Omdat de Trans Dinarica door zoveel dorpen komt, voelt het fietsen niet aan als een toeristisch uitstapje, want dat is het niet,” zegt Edo Vričić van VMD Adventure Travel, de Kroatische touroperator die de route heeft helpen opzetten. “Dit zijn authentieke dorpen, waar de mensen niet gewend zijn aan toeristen maar een cultuur van gastvrijheid hebben.”

Jan Klavora van Visit Good Place, de in Ljubljana gevestigde touroperator voor actief toerisme en de Sloveense partner van het netwerk, is het daarmee eens. Volgens hem is deze vorm van reizen op een “menselijk tempo” ideaal voor de Balkan. “Wij zeggen altijd dat fietsers langzaam en hongerig zijn,” zegt Klavora. “En omdat ze niet veel met zich mee kunnen nemen maar wel overal kunnen komen, zal deze trekroute de infrastructuur in het gebied helpen veranderen en een motor voor bedrijven in afgelegen gebieden zijn, waar behalve hikers geen andere toeristen komen.”

De fietsroute Trans Dinarica loopt momenteel door Slovenië, Kroatië, en Bosnië-Herzegovina, maar zal de komende tijd worden uitgebreid naar Montenegro, Albanië, Kosovo, Servië en Macedonië.
Foto van Uroš Švigelj, transdinarica.com

Bij de grens met Montenegro stak de groep verkenners de rivier de Tara over. De rivier stroomt door de gelijknamige kloof, de op één na diepste op aarde. Vóór hen vormden de besneeuwde pieken van het Nationale Park Durmitor het imposante decor voor hun fietstocht, terwijl ze veehoeders hun dieren naar bergdorpen zagen dirigeren.

“Het oogmerk van de Trans Dinarica is natuurlijk het creëren van een uitdagende en inspirerende fietsroute door een relatief ongerept gedeelte van Europa,” zegt Thierry Joubert van het in Sarajevo gevestigde Green Visions, een touroperator voor avontuurlijk toerisme en de Bosnische partner van het netwerk. Volgens hem bestaat het Sloveense gedeelte vooral uit smalle mountainbike-paden, maar met de verdere uitbreiding van de route worden nu meer van deze technische gedeelten (naast alternatieve routes voor alle ervaringsniveaus en fietsvoorkeuren) ook in Kroatië, Bosnië-Herzegovina en elders uitgezet. “Maar de werkelijke reden waarom de route het goed zal doen, is de westelijke Balkan zelf. Deze regio is een eindeloze schatkamer van prachtige uitzichten die je letterlijk de adem benemen, en van gelegenheden om met de plaatselijke bevolking te praten, te eten en te drinken. De mensen hier willen hun cultuur graag delen en zijn er trots op dat jij het belang ervan erkent.”

Ontdek meer op natgeo.nl/werelderfgoed

Lees ook: Nieuwe fietsroute tussen Kroatië en Bosnië is openluchtmuseum

Lees ook: 9x de beste fietssteden ter wereld

Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op NationalGeographic.com

Lees meer