Een nieuw, kilometerslang fietspad midden door Berlijn moet van de Duitse hoofdstad een echte fietsstad gaan maken. Als het aan de architecten en ontwerpers van Radbahn ligt, tenministe. Zijn ontwierpen een plan om een overdekt fietspad van negen kilometer lang aan te leggen dat je van het westen van de stad naar het centrum brengt en een praktische verbinding vormt met het openbaar vervoer.
Het nieuwe fietspad zou voor een groot deel onder de 120-jaar oude metrolijn van de U1-bahn komen te liggen en door het park bij metrostation Gleisdreieck in de wijk Kreuzberg lopen. Het negen kilometer lange pad zou beginnen bij Zoologischer Garden in West-Berlijn en de wijken Charlottenburg, Schöneberg, Kreuzberg en Friedrischain doorkruisen.
In de ruimte onder de U1-bahn staan nu vooral auto's geparkeerd. Het ontwerpbureau geeft aan dat zij tachtig procent van de mogelijke route al uitgestippeld hebben. Op de rest van het stuk liggen nog een aantal obstakels, zoals treinstations en drukke verkeersknooppunten, waarvoor nog geen oplossing is bedacht.
Langs de route stop je bij een drive-in café voor een bakje koffie en een snack, ga je een biertje halen bij een Biergarten of pomp je een lekke fietsband op bij een van de servicestations. Ook heel fijn: fietsers krijgen voorrang bij stoplichten in de zogenaamde Green Wave. Daar bepaalt de snelheid van de fietsers wanneer het stoplicht op groen springt, wat er voor zorgt dat je zelden stil staat en lekker door kunt fietsen.
De weg gaat daarnaast ook energie opwekken dankzij een drukgevoelige ondergrond die de trillingen die de fietsen veroorzaken, omzet in elektriciteit. Voorlopig is Radbahn alleen nog een idee, maar het concept werd wel al opgemerkt door het Duitse ministerie van Milieu. Het ministerie kende het plan een German Federal Ecodesign Award toe, een prijs voor innovatieve ideeën en concepten die het dagelijks leven een stukje milieuvriendelijker maken.