Zo selecteert de jury jouw foto

Heb jij jouw foto ingezonden voor de National Geographic fotowedstrijd? Oud-juryvoorzitter Aart Aarsbergen vertelt waar de jury op let. donderdag 27 september 2018

Als voormalig hoofdredacteur ben jij jaren betrokken geweest bij de selectie van de fotografie voor National Geographic Magazine. Hoe gaat die selectie meestal in zijn werk?

We kiezen een fotograaf waarvan wij denken dat hij of zij het best het onderwerp in beeld kan brengen dat we willen behandelen. Dan doen we op basis van zijn of haar eerdere werk en reputatie. We vragen een natuurfotograaf voor een dierenverhaal en een fotojournalist voor een maatschappelijk onderwerp. Elke fotograaf heeft zijn specialisatie en daar willen we optimaal gebruik van maken.

Zou je wat kunnen vertellen over je favoriete foto(serie) die je in National Geographic Magazine hebt mogen plaatsen?

Ik ben erg content met de reportages die we de afgelopen periode van jonge fotografen hebben gepubliceerd. Ik denk daarbij aan het verhaal over de grutto in ons augustusnummer, met beeld van David Peskens, en over de Millingerwaard in het septembernummer, met foto’s van Jacob Kaptein. Het zijn jonge fotografen met wie we via de Marius van der Sandt Academy in contact zijn gekomen. Ze hebben beiden eerder met hun winnende fotoreeks van de Marius van der Sandt Academy in ons blad gestaan. 

Een wat oudere reportage, uit juni 2014, waar ik nog altijd trots op ben is die van Jasper Doest over Rottumeroog. Jasper heeft daar zoveel tijd, energie en bezieling in gestoken en dat zie je aan het schitterende portret dat hij van dat onbewoonde Waddeneiland heeft gemaakt. 

Heb jij zelf een voorkeur voor de categorie landschap, dier of mens?

Ik heb geen voorkeur voor een categorie, in alle drie de categorieën worden mooie beelden ingezonden. Over het algemeen krijgen we in de categorie Mens de minste inzendingen. Het is toch lastig voor amateurfotografen – en dat zijn onze deelnemers meestal – om echt de tijd te nemen voor een uitgebalanceerd portret. Veel inzendingen zijn foto’s van er exotisch uitziende mensen die snel, in het loopje, genomen zijn. Inzendingen in de categorie dier zijn vaak van serieuze amateurfotografen die uitstekend werk insturen, landschappen worden door iedereen ingezonden.

Wat maakt volgens jou een goede foto?

Allereerst moet de foto technisch in orde zijn: scherp waar bedoeld, goed belicht, netjes uitgekaderd. Maar dat is de basis. Dan komt de compositie. Is de foto een eenheid, wordt je oog naar het belangrijkste onderdeel getrokken, is er sprake van een mooi lijnenspel? De camera legt de wereld in twee dimensies vast, terwijl wij er drie zien, daarom moet de fotograaf diepte en gelaagdheid in zijn beeld aanbrengen. En het derde en beslissende element: is de foto origineel, weet hij mij te frapperen omdat hij mooi is, mij verrast, amuseert, blij maakt, ontroert, schokt of aan het denken zet? Dat maakt van een gewone foto een bijzondere opname.

Hoe verloopt het jureren van de ingezonden foto's?

We beginnen bij de jurering meestal met een snelle diashow van alle inzendingen. De eerste selectie vindt plaats op basis van de vraag: is dit een origineel en pakkend beeld? Is het een foto die om de een of andere reden de aandacht trekt? Daarna worden de geselecteerde foto’s in detail bekeken. Is hij technisch goed, klopt alles, maakt hij de verwachting waar die bij de eerste indruk was gewekt? In de onderlinge discussie worden de sterke en zwakke kanten van een foto besproken, waardoor je soms van mening verandert. Er is in al die jaren dat ik juryvoorzitter was altijd een selectie van winnende beelden uitgekomen waar ik vierkant achter stond.

Ook deelnemen aan de National Geographic Fotowedstrijd? Ga naar www.nationalgeographicfotowedstrijd.nl

Lees meer