A few hours’ drive north of the Kenyan capital of Nairobi in a remote area on the Samburu Reserve, Kiltamany Primary School was bare-bones: a handful of long wooden desks and a stretch of blackboard struggling to serve hundreds of students from the surrounding villages. Now, Kiltamany Primary School has become a shining example of a wireless, tech-enabled classroom, thanks to the budding minds of Kenya’s booming tech community.
Using Kio Tablets designed by Nairobi-based software company BRCK, Samburu children—boys and girls—are learning how to read and do basic math skills, among other educational goals, emphasizing the idea that knowledge is power and widening their future growth. What’s more, Samburu women, whose traditions and customs often keep them at home, are also going to school, setting an example for their children by doing something they’d never been able to do before.
“Ze willen hun kinderen laten zien dat ze onderwijs serieus moeten nemen,” vertelt de Sloveense fotograaf Ciril Jazbec, Zijn laatste verhaal “How Africa's Tech Generation Is Changing the Continent” verscheen in het National Geographic magazine van december 2017.
Voordat hij fotograaf werd, studeerde Jazbec economie. Die achtergrond komt hem van pas bij zijn doel: het in beeld brengen van de ondernemersgeest in Afrika. Daarbij legt hij de nadruk op bijzondere uitingen van creativiteit, ontwikkeling en progressiviteit die vaak niet overeenkomen met de stereotype beelden van het continent.
Elke reis begint met een eerste stap. Voor Kenia en veel van zijn buurlanden begon de reis met breedbandinternet. Zo’n tien jaar geleden lag Oost-Afrika, en Afrika als geheel, flink achter bij de rest van de wereld. Het gebied had geen toegang tot het snelle internet dat oceanen overstak en landen en continenten verenigde in een wereldwijde onlinegemeenschap. Rond 2010 werden in het gebied de eerste glasvezelkabels aangelegd. Hiermee werd de basis gelegd voor een bloeiende techgemeenschap.
Enkele jaren later kreeg Kenia een grotere rol op internet, dankzij de ‘National Broadband Strategy’. Dit overheidsinitiatief heeft als doel de hele bevolking van hoogwaardig internet te voorzien.
Dankzij de technologische ontwikkelingen konden de Samburuvrouwen met behulp van tablets meer kennis en vaardigheden opdoen. Hierdoor werd het belang van onderwijs ook groter voor dit traditioneel nomadische volk.
Jazbec vertelt dat hij interessante tegenstellingen tegenkwam tijdens zijn verblijf bij de Samburu. Het ene moment stond hij te fotograferen in een klaslokaal waar tabletonderwijs werd gegeven, het volgende moment was hij weer terug in het traditionele dagelijks leven in het Samburudorp.
“Het was fascinerend om de botsing te zien tussen cultuur, technologie en verlangen,” vertelt hij. Hij doelt daarmee op de inherente spanning tussen moderniteit en culturele identiteit. Aan de ene kant nemen schermen ons leven over. Maar aan de andere kant kan technologie een oplossing bieden, waardoor de aankomende generatie in Kenia wordt uitgedaagd en voorbereid om deel te nemen aan de wereldwijde beroepsbevolking.