Guatemala

Sacha de Boer en Raymond Rutting in actie in Guatemala

Topfotografen Raymond Rutting en Sacha de Boer reisden voor National Geographic Traveler door Guatemala. Daar maakte ze foto's van onder meer Antigua, het ruïnecomplex Tikal en het Meer van Atitlán. Maar ook van elkaar! donderdag, 9 november

Door Paul Römer

De foto van het Meer van Atitlán in Guatemala, hieronder, maakte Sacha de Boer tijdens een reisreportage voor Traveler. Raymond Rutting en zij fotografeerden mens, natuur en cultuur van deze bijzondere bestemming in Midden-Amerika ieder in hun persoonlijke stijl. Anders dan de ander. Maar ze richten de camera ook op elkaar. Zo maakte Raymond de opname van Sacha in actie (boven dit artikel), terwijl zij de foto schoot bij het beroemde Meer van Atitlán.

Sacha: ‘We kwamen terecht in een indianendorpje aan het meer, genaamd Santa Catarina Palopo (Palopo betekent: aan het water). Raymond en ik liepen tegelijk naar het water op zoek naar activiteit. En dat was er: een aantal kerels was een steiger aan het verhogen. Het water van het meer stijgt, waardoor aanpassingen aan de oevers nodig zijn. Een prachtig beeld van werkmannen, water, boomstammen en gereedschap.  Raymond stond al snel op de steiger om die kerels te fotograferen en met zijn opvallende geel-zwarte kleding kon ik hem moeilijk buiten beeld houden. Dus heb ik mijn werkterrein verlegd naar verderop langs het meer. Daar zag ik een mooi sereen beeld met de twee vulkanen op de achtergrond, het kabbelende water en een steiger – maar dan mijn eigen steiger, zonder die fotograferende wesp steeds in beeld!’

En natuurlijk werd Raymond weer door Sacha vastgelegd, terwijl hij de foto hieronder schoot in wat wel wat wegheeft van een oorlogszone. In werkelijkheid liepen beide fotografen rond op een begraafplaats in Chichicastenango, in centraal-westelijk Guatemala, waar een Maya-ritueel plaatshad.

‘Wat je ziet, is een Maya-priester die ter bescherming van een overledene een aantal spullen ritueel verbrandt en daarbij spreuken uit,’ vertelt Raymond. ‘Ik lette vooral op de houding van de man, en hoe hij zich verhoudt tot de achtergrond. Want die is heel belangrijk: kleurrijke tombes, de blauwe lucht met witte wolken, en daardoorheen de zwarte rook. Ik sta iets gebukt vanwege het gebruik van een groothoeklens. Het middelpunt van het beeld is tevens het midden van de compositie, om de lijnen van de groothoeklens zo recht mogelijk te houden.’