Skip to Content

De strijd om het Amerikaanse Westen: bedreigd cultureel erfgoed

Rotskunst laat zien dat er in Bears Ears eeuwenlang inheemsAmerikaanse volken hebben geleefd Deze kunst is gemaakt door Nomadische jagerverzamelaars uit de archasche periode tot de komst van de landbouw rond 1500 vChr Basketmakers de eerste sedentaire boeren tussen 500 vChr en 750 nChr Pueblovolken die rotswandwoningen bouwden maar de regio eind 13de eeuw verlieten en Ute en Navajo die later vanuit het noorden kwamen en nooit meer zijn weggegaanHet eerste paneel dat een menselijke figuur lijkt voor te stellen stamt vermoedelijk uit de archasche periode tussen 6000 en 2000 vChr
1
Rotskunst laat zien dat er in Bears Ears eeuwenlang inheemsAmerikaanse volken hebben geleefd Deze kunst is gemaakt door Nomadische jagerverzamelaars uit de archasche periode tot de komst van de landbouw rond 1500 vChr Basketmakers de eerste sedentaire boeren tussen 500 vChr en 750 nChr Pueblovolken die rotswandwoningen bouwden maar de regio eind 13de eeuw verlieten en Ute en Navajo die later vanuit het noorden kwamen en nooit meer zijn weggegaanHet eerste paneel dat een menselijke figuur lijkt voor te stellen stamt vermoedelijk uit de archasche periode tussen 6000 en 2000 vChr
Rotskunst laat zien dat er in Bears Ears eeuwenlang inheems-Amerikaanse volken hebben geleefd. Deze kunst is gemaakt door: Nomadische jager-verzamelaars uit de archaïsche periode (tot de komst van de landbouw rond 1500 v.Chr.); Basket-makers, de eerste sedentaire boeren (tussen 500 v.Chr. en 750 n.Chr.); Pueblovolken die rotswandwoningen bouwden maar de regio eind 13de eeuw verlieten; en Ute en Navajo die later vanuit het noorden kwamen en nooit meer zijn weggegaan. Het eerste paneel, dat een menselijke figuur lijkt voor te stellen, stamt vermoedelijk uit de archaïsche periode (tussen 6000 en 2000 v.Chr.).
2
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel zijn het werk van de Basketmakers  de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel, zijn het werk van de Basketmakers – de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten.
Advertentie - Lees hieronder verder
3
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel zijn het werk van de Basketmakers  de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel, zijn het werk van de Basketmakers – de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten.
4
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel zijn het werk van de Basketmakers  de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel, zijn het werk van de Basketmakers – de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten.
Advertentie - Lees hieronder verder
5
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel zijn het werk van de Basketmakers  de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten
De vier panelen van het kleurige masker tot de vogel, zijn het werk van de Basketmakers – de archeologische benaming voor volken die ook fraaie manden maakten.
6
Dit paneel is waarschijnlijk vr 1300 gemaakt door het Pueblovolk
Dit paneel is waarschijnlijk vóór 1300 gemaakt door het Pueblovolk.
Advertentie - Lees hieronder verder
7
Dit paneel heet in de Navajotaal Tse Hone rots die een verhaal vertelt
Dit paneel heet in de Navajo-taal Tse’ Hone, ‘rots die een verhaal vertelt’.
8
Dit paneel is waarschijnlijk vr 1300 gemaakt door het Pueblovolk
Dit paneel is waarschijnlijk vóór 1300 gemaakt door het Pueblovolk.
Advertentie - Lees hieronder verder
9
Het paard met ruiter is van het Utevolk
Het paard met ruiter is van het Ute-volk.
10
Dit paneel laat een zeldzame gemaskerde bovennatuurlijke danser zien van de NavajoYeibichai
Dit paneel laat een zeldzame gemaskerde, bovennatuurlijke danser zien van de Navajo-Yeibichai.