Iedere mountainbiker herinnert zich de komst van de eerste E-MTB’s. Dan was je met het zweet op je rug en de kramp in je benen bezig met een steile klim en werd je ingehaald door een fietser die ogenschijnlijk moeiteloos omhoog trapte. Ego aan diggelen. Tot je bij de almhut de fiets van die atleet zag staan: ‘Huh, die ziet er gek uit met dat dikke stuk in het frame... Ah, een elektrische fiets. Een valsspeler!’
De kritiek van de mountainbike-extremisten is een echo uit het verleden, de opkomst van de E-MTB een voldongen feit. In Tirol zijn de digitale mountainbikes in bijna elke grotere toeristenplaats te huur en steeds meer hotels en almhutten hebben oplaadpunten. Dan hang je de accu aan het stroom en geniet je zelf van het uitzicht en de lokale keuken.
Tot voor kort waren de tracks in de bergen voorbehouden aan hyper sportieve fietsers met gespierde kuiten en massieve bovenbenen. Maar dankzij de E-MTB trapt nu iedereen met een goede gezondheid naar boven. Elke aanzet van de pedalen wordt door de motor versterkt, waardoor naar boven rijden net zo leuk is als naar beneden.
De digitale mountainbike vergroot de mogelijkheden om samen te fietsen met wie je maar wil. Vroeger was het door een niveauverschil in kracht of conditie soms geen feest om met je vriend, vriendin, man of vrouw op de mountainbike te stappen. Zat je net lekker in je ritme, moest je wachten op je reisgenoot. Of andersom. Dan reed je maatje een te hoog tempo, blies jij jezelf op en moest je afhaken. Nu maken die verschillen veel minder uit. Het is zelf mogelijk om grote tochten met het gezin te maken.
Sneller, hoger, steiler, verder
Fanatieke fietsers op traditionele of analoge mountainbikes vreesden aanvankelijk dat hun sport een massaproduct voor oudere dagjesmensen zou worden. Maar dat is niet gebeurd. Steker nog, ook de jonge sportieve generatie omarmt de elektrische ondersteuning. Die zorgt ervoor dat je sneller, hoger, steiler en verder kunt.
Zeker de zogenaamde fullys hebben ondertussen een hoog coolgehalte. Deze volledig geveerde fietsen zijn vooral bedoeld om mee te downhillen, maar dan moet je wel eerst naar boven. Dat gaat op de accu een stuk vlugger, waardoor er meer tijd overblijft voor extra afdalingen. Bovendien komen er plekken binnen bereik waar je vroeger een dag voor nodig had om er te komen.
Er schuilt wel een klein gevaar in de opmars van de E-MTB. Onervaren recreanten komen in terrein dat ze niet gewend zijn. Naar boven trappen gaat relatief makkelijk, zelfs wanneer het steil wordt. Maar de afdaling is een ander verhaal. Die kan onverwacht zo lastig zijn dat je ervaring en techniek nodig hebt. Bovendien is een digitale mountainbike met een gewicht van gemiddeld 20 kilogram, aanzienlijk zwaarder dan een analoge variant. Ook dat heeft gevolgen. Zo moet je de bochten een beetje anders aansnijden dan je gewend bent.
In een toenemend aantal plaatsen worden daarom lessen gegeven door speciale fietsacademies. Daar leer je bijvoorbeeld dat je tijdens het klimmen moet blijven zitten en bij het remmen moet gaan staan. Precies andersom dan je bij het fietsen met een normale mountainbike gewend bent. Ook de bochtentechniek krijgt aandacht.
Met een netwerk van 5600 kilometer aan mountainbikeroutes heb je in Tirol keuze genoeg om met de E-MTB tochten te maken. In een aantal regio’s zijn zelfs speciale routes voor de elektrische variant bedacht met alm- en berghutten die over een oplaadpunt voor de accu en soms ook reserveonderdelen beschikken. Ook zijn er Bike & Hike-routes samengesteld waarbij je een fietstocht kunt combineren met een wandeling naar bijvoorbeeld een bergmeer.
In de begintijd was de actieradius van de E-MTB’s – zowel in afstand als in hoogtemeters – een beperkende factor. Maar de nieuwe generatie bedwingt met één volle accu gemakkelijk 1000 tot 1400 hoogtemeters. En dankzij het toenemend aantal oplaadpunten bij alm- en berghutten, worden de mogelijkheden nog veel groter. Denk aan meerdaagse tochten door het hooggebergte, waarbij je ook jezelf helemaal kunt opladen.
Voor meer informatie over E-Mountainbiken, klik hier.