Vijf corona-innovaties die het reizen voorgoed zullen veranderen

Deze nieuwe digitale technologieën zullen jouw volgende reis veiliger en efficiënter maken. Maar zullen ze ook de privacy ondermijnen?

Gepubliceerd 5 nov. 2021 13:22 CET
Deze robot, die is bedoeld om passagiers op de Incheon International Airport van Seoul de weg ...

Deze robot, die is bedoeld om passagiers op de Incheon International Airport van Seoul de weg te wijzen, werd in 2018 in gebruik genomen. Ook nu de coronavirus-pandemie op haar retour is, zullen verrassende technologieën ons op onze reizen door de wereld blijven begeleiden.

Foto van Bruno ARBESU, REA/Redux

In het ruim anderhalf jaar sinds het begin van de coronavirus-pandemie hebben technologische innovaties zich ontwikkeld van het futuristische naar het alledaagse. Zo is het dezer dagen moeilijk om te reizen zonder QR-codes of een digitaal vaccinatiepaspoort.

Terwijl de toerismesector – die in 2020 één miljard minder internationale aankomsten verwerkte dan in 2019 – met horten en stoten weer op gang komt, lijkt het mondkapje geleidelijk aan te verdwijnen. Maar veel technologische foefjes uit de tijd van de pandemie zullen een rol in het reiswezen blijven spelen.

“De consumenten verwachten inmiddels technologieën die hen het gevoel geven dat reizen verantwoord is,” zegt Steve Shur, voorzitter van de Travel Technology Association. “Sommige van deze veranderingen zullen blijvend zijn.”

Uit een opiniepeiling die Pew Research in 2021 onder 915 beleidsmakers, wetenschappers en andere experts hield, kwam naar voren dat ons dagelijks leven tegen het jaar 2025 nog meer bepaald zou kunnen worden door algoritmen, thuiswerken en een ‘telewereld’ waarin vrijwel alles digitaal verloopt. 

Hoewel vernieuwende technologieën als realtime-vertaalmachines en paspoortcontroles met gezichtsherkenning het reizen veiliger en efficiënter maken, kleven er ook nadelen aan, zoals de zorg over privacy, de beveiliging van gegevens en vooringenomenheid. Hieronder bespreken we enkele van de innovaties waarmee reizigers in de nabije toekomst in aanraking zullen komen.

Virtuele en ‘aangevulde’ realiteit

Toen het reizen als gevolg van de pandemie werd stilgelegd, namen veel musea en toeristische bestemmingen hun toevlucht tot ‘augmented reality’ (‘aangevulde realiteit’; AR) en virtual reality (VR) om op het internet exposities en andere bezoekerservaringen te verzorgen. En terwijl sommige van deze ervaringen het best met een VR-headset beleefd kunnen worden, kunnen de meeste gewoon op een computer of smartphone worden afgespeeld.

De app Xplore Petra werd in juni 2020 gelanceerd en stelt gebruikers in staat om de beroemdste archeologische vindplaats in Jordanië te ‘bezoeken’, door verkleinde versies van de eeuwenoude ruïnes te projecteren. Lights over Lapland, een reisbureau dat trips naar het Noordpoolgebied verzorgt, heeft een VR-ervaring gelanceerd om gebruikers met behulp van een VR-headset of op een computerscherm van het noorderlicht te laten genieten.

(Ook na COVID-19 kan jouw volgende reiservaring door toedoen van virtual reality heel anders zijn.)

Na de pandemie zouden technologieën als VR en AR het reële reizen kunnen verbeteren en aanvullen, bijvoorbeeld door ervaringen als de beklimming van de Matterhorn na te bootsen, een belevenis die wordt aangeboden door het Verkehrshaus der Schweiz in Luzern. Het Hunt Museum in het Ierse Limerick biedt een VR-attractie aan waarbij bezoekers zich kunnen onderdompelen in de Tuin der lusten, een vijfhonderd jaar oud meesterwerk van Jheronymus Bosch.

Lees ook: Zal ‘virtueel reizen’ ook na de pandemie populair blijven?

Het Muséum national d’histoire naturelle in Parijs verzorgt een AR-tentoonstelling die bezoekers oog in oog brengt met digitale versies van dieren die lang geleden zijn uitgestorven. Het National Museum of Singapore biedt de installatie ‘Story of the Forest’ aan, waarin bezoekers een virtueel landschap kunnen verkennen dat is opgebouwd uit bijna zeventig natuurtekeningen uit de collectie van het museum. En het National Museum of Natural History in Washington DC, onderdeel van het Smithsonian Institution, heeft een app die met behulp van AR laat zien hoe enkele van de geëxposeerde dierskeletten eruit zouden zien als ze met spieren, huid en vacht zouden zijn bedekt. Met de app kan de collectie, die teruggaat tot de jaren tachtig van de vorige eeuw, op een nieuwe manier worden bekeken.

“VR zal het echte reizen en toerisme niet vervangen, maar het zal het wel aanvullen,” zegt Anu Pillai, directeur van het Digital Center of Excellence van het techbedrijf Wipro.

Crowd control

Om de inachtneming van anderhalve meter afstand te helpen handhaven, zijn er in steden en musea en op luchthavens nieuwe technologieën op het gebied van ‘crowd control’ ingevoerd. Neem de rondzwervende en enigszins griezelige robotten in Singapore die passanten waarschuwen als ze niet voldoende afstand bewaren, of de digitale informatieborden waarop is te zien hoe druk het bij de gates op een luchthaven is. Nu miljoenen reizigers weer op weg gaan naar populaire toeristische bestemmingen, zouden soortgelijke technieken ingevoerd kunnen worden om ‘overtoerisme’ te voorkomen.

Op het Istituto Italiano di Tecnologia in Genua werkt een ingenieur begin 2020 aan een robot. Het instituut ontwerpt robots die reizigers op luchthavens en treinstations de weg kunnen wijzen.

Foto van Marco Bertorello, AFP/Getty Images

In Italië is men in Venetië al tijdens de pandemie begonnen met het volgen van bezoekersstromen, waarbij gebruik wordt gemaakt van camera’s die zijn ontworpen om misdadigers op te sporen. Als de pandemie eenmaal voorbij is, is de historische stad van plan dit soort camera’s in te zetten om het aantal toeristen op een aanvaardbaar niveau te houden. De burgemeester van Venetië wil plekken waar veel toeristen zijn stad binnenkomen (aanmeerpunten van cruiseschepen en treinstations) bewaken met elektronische poortjes, die gesloten kunnen worden als het te druk wordt.

(Deze technologische veranderingen kunnen jouw volgende reis veiliger maken.)

“We weten nu van minuut tot minuut hoeveel mensen er binnenkomen en waar ze naartoe gaan,” zei Simone Venturini, directeur van het Venetiaanse toerismebureau, eerder tegen The New York Times. “We hebben de volledige controle over de stad.”

Ook de stad Amsterdam worstelt met overtoerisme en volgt bezoekersstromen met behulp van de City Card, een pasje dat toeristen voor een vast tarief toegang biedt tot musea en het openbaar vervoer. En deze zomer werd de website Beach Check UK gelanceerd, waarop reizigers in realtime kunnen checken hoe druk het op de Engelse stranden is, waardoor ze naar minder drukke plekken gedirigeerd kunnen worden.

“Je kunt technologie gebruiken voor het vergaren van gegevens om betere beslissingen te nemen en die beslissingen ook beter aan het publiek over te brengen,” zegt Christopher Imbsen, directeur duurzaamheid van de World Travel & Tourism Council.

UV-C-schoonmaak

Ziekenhuizen maken al tientallen jaren gebruik van UV-C-licht om virussen te doden en op die manier hele vertrekken te ontsmetten. Inmiddels wordt de technologie ook toegepast om de verspreiding van virussen in binnenruimten als luchthavens, sportscholen en bioscopen te voorkomen. “UV-C is nu helemaal de rage,” zegt Peter Veloz, directeur van UltraViolet Devices, dat ontsmettingsmethoden met behulp van UV-licht ontwikkelt.

Een virtuele reconstructie van het Everest-basiskamp
Een team van cartografen en technici gaat op pad voor een baanbrekende opdracht: het creëren van een complete virtuele reconstructie van het Everest-basiskamp en de omringende Khumbu-gletsjer, als onderdeel van de National Geographic and Rolex Perpetual Planet Everest Expedition in 2019. Bekijk hoe het team de gevolgen van de klimaatverandering op Mount Everest als nooit tevoren in kaart brengt om meer inzicht te krijgen in ‘s werelds hoogste gletsjer.

Een medewerker van de Chileense luchtvaartmaatschappij LATAM ziet begin 2020 toe op het werk van een robot die een vliegtuig met UV-C-licht ontsmet. Als de robots op de juiste manier worden gebruikt, kan het UV-licht virussen doden, waaronder ook het coronavirus.

Foto van Nelson Almeida, AFP/Getty Images

Dankzij de ontsmettende werking van UV-C-licht kunnen het coronavirus en andere ziekteverwekkers goed worden bestreden, zowel in de lucht als op oppervlakten. Afhankelijk van de locatie worden innovatieve UV-C-apparaten geïntegreerd in luchtbehandelingsapparatuur, relingen van roltrappen en schoonmaakrobots, die op luchthavens en in vliegtuigen oppervlakken met behulp van UV-C-licht reinigen.

Als het op de juiste manier wordt gebruikt, kan een UV-C-systeem alle mogelijke bacteriën en virussen doden. Zelfs seizoensgebonden griepstammen kunnen ermee worden uitgeschakeld voordat ze zich verspreiden. “COVID-19 is misschien iets van voorbijgaande aard, maar wat niet zal verdwijnen, zijn de meer gebruikelijke ziekteverwekkers,” zegt Veloz.

QR-codes in restaurants

In de begindagen van de pandemie, toen men nog niet goed begreep hoe COVID-19 werd overgedragen, begonnen restaurants QR-codes te gebruiken. Gasten konden de gepixelde vierkantjes met hun smartphone scannen en daarmee de menukaart oproepen, hun keuze maken en er ook mee betalen – dat alles om de directe omgang met obers tot een minimum te beperken.

Hoewel is gebleken dat mensen het coronavirus niet via menukaarten en andere oppervlakten oplopen, zoals aanvankelijk werd gevreesd, worden QR-codes inmiddels beschouwd als een handige oplossing en zullen ze waarschijnlijk ook in de nabije toekomst worden gebruikt, vooral gezien het personeelsgebrek direct na de pandemie.

Lees ook: Waarom sommige landen tijdens de pandemie weer toeristen toelaten

Maar dit soort technologieën kunnen ook de privacy ondermijnen, aangezien met de kleine codes enorme hoeveelheden gebruikersgegevens kunnen worden vergaard. Met sommige QR-software wordt niet meer dan één bestelling opgenomen, maar met andere kunnen veel meer gegevens, zoals het eetgedrag van de klant en zijn of haar leeftijd en sekse, worden opgeslagen. Restaurants zouden die informatie kunnen gebruiken om deze klanten ongevraagd coupons of uitnodigingen te sturen – of zelfs aan derden kunnen verkopen.

“Het is een voorbeeld van de manier waarop bedrijven COVID-19 gebruiken om het volgen van klanten uit te breiden,” zegt Jay Stanley, beleidsanalist van de ACLU (American Civil Liberties Union). “Door alles mobiel te maken effen je de weg voor nieuwe manieren waarop mensen gevolgd en gecontroleerd worden.”

Reizigers moeten zich realiseren dat QR-codes ook gehackt kunnen worden. Iemand die zo’n gehackte code zou scannen om een bestelling te doen, zou vervolgens kunnen merken dat zijn of haar creditcard-gegevens aan derden zijn doorgegeven. Stanley raadt mensen aan om QR-codes op dezelfde manier te beschouwen als internetlinks in e-mails van onbekenden. Je kunt het best je eigen smartphone gebruiken om de menukaart van een restaurant op het internet op te zoeken of een beveiligingsapp installeren, zoals de Kaspersky QR Scanner, die de gebruiker laat weten als de code onveilig is.

Bron- en contactonderzoek

Gezondheidsautoriteiten maken gebruik van bron- en contactonderzoek om mensen te identificeren en op te sporen die mogelijk zijn blootgesteld aan besmettelijke ziekteverwekkers als het Zika-virus en hiv, om de zo geïdentificeerde personen advies te geven, te controleren op ziekteverschijnselen en eventueel te behandelen. Bij de traditionele vorm van dit soort onderzoek werden mensen telefonisch gevraagd met wie ze in contact waren geweest en kon de verspreiding van een ziekteverwekker op deze wijze in de gaten worden gehouden. Maar door de pandemie zijn gezondheidsautoriteiten nieuwe en technologisch hoogwaardiger methoden gaan gebruiken om de verspreiding van een virus te volgen en informatie te vergaren. 

Zo hebben Apple en Google onlangs functies voor contactonderzoek toegevoegd aan de software voor hun nieuwe smartphones, waarmee gebruikers zich kunnen inschrijven voor het ontvangen van een waarschuwing als ze te dicht in de buurt komen van een besmet persoon.

(Als je tijdens de pandemie toch moet reizen, kun je je gezondheid op deze manier beschermen.)

“Alom wordt erkend dat contactonderzoek heel waardevol en belangrijk is bij het voorkomen en controleren van besmettelijke ziekten,” zegt Elizabeth Ruebush, analiste infectieziekten en immunisatiebeleid van de Amerikaanse Association of State and Territorial Health Officials. “Maar we hebben dat onderzoek nooit op een dusdanig omvangrijke schaal als die van COVID-19 uitgevoerd.”

Andere technologieën, zoals geautomatiseerde teksten, virale hittekaarten en zelfs bewakingscamera’s met gezichtsherkenning, zouden ingezet kunnen worden om de verspreiding van andere besmettelijke ziekten te volgen of ons voor te bereiden op de volgende pandemie.

Maar zelfs met handige apps zal telefonisch en persoonlijk contact nog altijd de kern vormen van dit soort onderzoek. “Deze nieuwe technieken zijn bedoeld om het traditionele bron- en contactonderzoek aan te vullen, niet om het te vervangen,” zegt Ruebush.

COVID-19 heeft onze acceptatie van nieuwe technologieën vergroot. Het nadeel daarvan is dat het nu nóg moeilijker is om de smartphone een tijdje terzijde te leggen. Tegelijkertijd is de behoefte om op reis te gaan sterker dan ooit – en is dat gevoel dat je een magisch moment beleeft nog niet in een digitale code vervat.

Journaliste Jackie Snow woont in Washington DC en is gespecialiseerd in reizen en technologie. Volg haar op Instagram.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd in het Engels op nationalgeographic.com

Lees meer

Dit vindt u misschien ook interessant

Reizen
Wat betekenen de nieuwe vaccins voor toekomstige reizigers?
Reizen
Hoe schoon is de lucht in een vliegtuig?
Reizen
Groenere luchtvaart zal berusten op deze nieuwe technologieën
Reizen
Maakt nieuwe reistechnologie inbreuk op je privacy?
Reizen
Deze Albanese bunkers waren ooit geheim, nu zijn het musea

Ontdek Nat Geo

  • Dieren
  • Milieu
  • Geschiedenis en Cultuur
  • Wetenschap
  • Reizen
  • Fotografie
  • Ruimte
  • Video

Over ons

Abonnement

  • Abonneren
  • Schrijf je in
  • Shop
  • Disney+

Volg ons

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
Copyright © 1996-2015 National Geographic Society. Copyright © 2015-2017 National Geographic Partners, LLC. Alle rechten voorbehouden.