In het Nieuwe Testament is een grote rol weggelegd voor de apostel Petrus. Deze visser uit Galilea was een van de eerste mannen die door Jezus als discipel werd gekozen. Dit zijn vier feiten en fabels die over hem rondgaan.

1. Petrus is ondersteboven gekruisigd

Over de dood van Petrus is niets opgenomen in een van de 66 Bijbelboeken. Toch is het verhaal dat hij ondersteboven is gekruisigd wijdverspreid. Hoe komen we daaraan?

Een van de oudste bronnen waarin Petrus’ dood besproken wordt, is een anonieme brief uit ongeveer het jaar 90 n.C. Daarin staat dat Petrus veel heeft moeten doorstaan, maar dat hij na zijn getuigenis te hebben gegeven, vertrok naar de ‘plaats van heerlijkheid die hem toekwam.’

Leestip: Het onstuimige bewind van keizer Nero

De kruisiging op z’n kop wordt voor het eerst genoemd in de Handelingen van Petrus. Deze tekst uit de tweede eeuw is een zogeheten apocrief: religieuze teksten die niet in de Bijbel zijn opgenomen. De anonieme auteur beschrijft hoe Petrus in Rome wordt opgepakt en ter dood veroordeeld wordt.

Petrus verzoekt de Romeinen hem ondersteboven op te hangen en zij gaan akkoord. Het is niet erg aannemelijk dat de Romeinen in zouden gaan op een verzoek van een veroordeelde. Het bewijs voor de omgekeerde kruisiging is dus niet doorslaggevend, maar het is niet onmogelijk.

2. Hij kreeg een nieuwe naam

We komen Petrus op verschillende plekken in de Bijbel tegen. Zo is hij in het eerste hoofdstuk van Markus aan het vissen in het meer van Galilea, als Jezus zegt dat hij hem moet volgen. Op dit moment heet hij nog Simon.

In het evangelie van Johannes is hij aanwezig bij de dooprituelen van Johannes de Doper in de Jordaan als hij Jezus voor het eerst ontmoet. Petrus loopt nu zelf op Jezus af om hem te volgen. Ook hier heet hij in eerste instantie Simon, maar Jezus geeft hem vrijwel direct een nieuwe naam: Cefas.

Die naam is afgeleid van het Aramese woord voor rots (kepa). Aangezien het Nieuwe Testament geschreven is in het Grieks, is deze naam ‘vergriekst’ tot Petrus (petra betekent rots).

3. Hij had ruzie met Paulus

Je zou het bijna vergeten, maar de eerste christenen waren volledig Joods. Zij hielden zich aan de wet van Mozes, inclusief de spijswetten en verplichte besnijdenis. Toen ook heidenen zich begonnen te bekeren tot het christendom, rees de vraag op of ook zij zich aan deze wet moesten houden.

Leestip: Zo verdween de cult van Artemis in Efeze

In Antiochië wilden Joodse christenen geen maaltijd delen met de heidense christenen, omdat zij noch koosjer noch besneden waren. Een grote dwaling, vond Paulus. Volgens hem was het geloof in Jezus een verbindende factor, ongeacht je afkomst.

Hij werd dan ook woest op Petrus, omdat deze niet meer aan tafel wilde met heidense christenen, nadat hij hier door een paar Joden op was aangesproken. Dit voorval is door Paulus opgetekend in een brief, waarover consensus bestaat dat deze authentiek is. Petrus’ kant van het verhaal is verloren gegaan.

4. Petrus schreef zijn eigen evangelie

In 1886 dook het evangelie van Petrus op in Egypte, in een graf van een monnik. De schrijver claimt Petrus zelf te zijn, maar iedereen is het erover eens dat het een vervalsing is. De tekst dateert waarschijnlijk uit het begin van de tweede eeuw.

Het is ook niet helemaal compleet. Het begint middenin Jezus’ proces met Pilatus, nadat hij is verraden door Judas. Uniek aan dit evangelie, is dat de opstanding van Jezus beschreven wordt. In de andere boeken wordt de gebeurtenis zelf overgeslagen.

Leestip: Waren er wel echt tien plagen volgens de Bijbel?

In Petrus’ evangelie komen er twee gigantische engelen uit de tombe gelopen, met een nog grotere Jezus tussen hen in. Daarna wandelt ook het kruis zelf de tombe uit. Er klinkt een stem uit de hemel, die vraagt of hij ook aan ‘degenen die slapen’ het nieuws heeft gebracht. Daarop antwoordt het kruis: ‘Ja’.

Wat dit betekent? Het moet antwoord geven op een theologische discussie. Als geloof in Jezus’ opstanding de enige manier is om gered te worden, hoe zit het dan met al die mensen die al dood waren voordat Jezus gekruisigd werd? In Petrus’ evangelie daalt Jezus daarom af naar de onderwereld om de verloren zielen te redden. ‘Slapen’ is een ander woord voor ‘dood’.

Krijg onbeperkt toegang tot National Geographic Premium én steun de missie van National Geographic. Word nu lid!