Amazonestammen strijden voor hun bestaansrecht
1 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2014. Munduruku-krijgers hangen een bord op waarmee ze bezoekers vragen hun territorium langs de rivier de Tapajós te respecteren. Na jaren van strijd boekten de Munduruku succes met hun pleidooi bij de regering om hun traditionele grondgebied officieel erkend te krijgen.
2 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2016. Leden van de Juruna-stam uit het indianenreservaat van Paquiçamba wonen een publieke hoorzitting bij. Gemeenschappen die langs de rivier wonen, konden hier hun grieven kenbaar maken aan het ministerie van Publieke Werken en Norte Energia, het consortium dat de Belo Monte-stuwdam bouwt.
3 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

Lucicleide Kurap uit het Munduruku-dorp Dacé Watpu ontspant zich na de afwas met haar huisparkiet in de rivier de Tapajós in de Braziliaanse deelstaat Pará.
Advertentie - Lees hieronder verder
4 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

In 2014 protesteerde dit Mundurku-stamhoofd tijdens de demonstratie ‘Verzetskaravaan’ samen met andere stamleden tegen de aanleg van de grote stuwdam van São Luiz do Tapajós; door de aanleg zou veel van hun land langs de rivier de Tapajós onder water komen te staan. In 2016 werd de milieuvergunning voor het project ingetrokken zolang niet was getoetst of het onder water zetten van indiaans grondgebied grondwettelijkheid was.
5 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2014. Een Munduruku-gezin in het dorp Sawre Muybu kijkt naar een Braziliaanse telenovela. Hoewel ze volledig van het land kunnen leven, beschikken de dorpjes over generatoren, koelkasten en televisies. Veel indianengemeenschappen krijgen deze voorzieningen van de overheid en het bedrijfsleven, in ruil voor hun steun voor de geplande ontwikkeling van de regio, zegt Elkaim.
6 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

Munduruku-kinderen van het dorpje Dacé Watpu aan de rivier de Tapajós hebben in het bos açaibessen verzameld.
Advertentie - Lees hieronder verder
7 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2016. Leden van de Munduruku-gemeenschap uit Praia do Índio, L’Aranjao en Praia do Mangue spelen ’s avonds een potje voetbal in het dorp Praia do Mangue, nabij de stad Itaituba.
8 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2016. Een alligatorhuid hangt in een boom op het land van een visser, aan de oever van het stuwmeer van Belo Monte. De visser is op kosten van Norte Energia naar deze plek verhuisd.
9 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2016. Een Munduruku-meisje speelt met haar broertje in een hangmat in het dorp Praia do Mangue bij de stad Itaituba.
Advertentie - Lees hieronder verder
10 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2016. Een Munduruku-meisje poseert met haar huisaapje in het dorp Sawre Muybu; het meisje is traditioneel beschilderd, voor een ceremonie die plaatsvond op de dag na een demonstratie tegen de aanleg van een reeks hydro-elektrische stuwdammen in de rivier.
11 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2016. Advocaten van het ministerie van Publieke Werken inspecteren de Pimental-dam, de voornaamste dam van het Belo Monte-stuwdamproject in de rivier de Xingu.
12 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2014. Een kind uit het Xikrin-dorpje Pot Crô poseert op de oever van de rivier de Bacajá. De naam van de rivier kan worden vertaald als ‘het water dat in de rivier stroomt, is hetzelfde als het bloed dat door onze aderen vloeit.’
Advertentie - Lees hieronder verder
13 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2016. Een jonge vrouw in een nachtclub in het stadje Altamira. Altamira ligt in het hart van het Amazonegebied aan de rivier de Xingu en heeft een aantal economische oplevingen doorgemaakt; de meest recente daarvan is te danken aan de bouw van de Belo Monte-dam.
14 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

Een slingeraap is door de indianenstam Munduruku gedood om zijn vlees, in het dorpje Sawre Muybu aan de rivier de Tapajós. Hoewel de Munduruku al sinds het begin van de negentiende eeuw vreedzame contacten met kolonisten onderhouden, hebben ze hun traditionele levenswijze behouden, waarbij ze van de rivier en het land leven.
15 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2014. Als protest plaatst een lid van de Munduruku-stam stenen op een zandbank in de rivier de Tapajós. Tijdens een actie in samenwerking met Greenpeace gebruikten de stamleden de stenen om de woorden ‘Tapajós Livre’ (‘Vrij Tapajós’) te vormen.
Advertentie - Lees hieronder verder
16 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2014. Vogels bij een buitenpost aan de Rio Novo in het reservaat Reserva Extrativista Iriri, een type reservaat waar lokale gemeenschappen natuurlijke hulpbronnen, waaronder rubber, kunnen winnen en gebruiken.
17 
Aaron Vincent Elkaim, The Alexia Foundation

2014. In haar hut in het Reserva Extrativista Iriri bij Riozinho do Anfrísio houdt Veia haar kind in de lucht.
Watch Next


De bewoners van oeroude Spaanse grotten

De hertogin Elizabeth Báthory was een moordenaar

Dit Chinese scheepswrak bleef jarenlang geheim

Het grootste mysterie van Peru: de Nazcalijnen
Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder