Het klinkt misschien als een tegenstrijdigheid, maar het grootste capsulehotel ter wereld is net geopend in het centrum van Londen. The Zedwell, in Piccadilly Circus, biedt 1.000 geluiddichte, raamloze ‘cocons’ aan, met prijzen vanaf slechts dertig pond per nacht.

De komende jaren zullen meer hotels volgens hetzelfde concept - hele kleine kamers en lage prijzen - in de Engelse hoofdstad hun deuren openen. De aantrekkingskracht van het capsulehotel is verrassend groot, behalve voor mensen met claustrofobie.

Wat is een capsulehotel?

Strikt genomen is een capsulehotel een hotel waarin alle ruimtes en faciliteiten gemeenschappelijk zijn, met uitzondering van afsluitbare capsules die iets groter zijn dan de individuele matrassen die erin liggen.

Deze capsules zijn meestal zowel horizontaal als verticaal gestapeld en kunnen van binnenuit en van buitenaf worden afgesloten. Eenmaal binnen kunnen gasten doorgaans rekenen op een oplaadpunt, wifi en de mogelijkheid om de verlichting en ventilatie te regelen.

Steeds vaker worden er luxueuze extra’s toegevoegd, zoals comfortabele matrassen, lakens van Egyptisch katoen en sfeerverlichting.

Waar komt het concept vandaan?

Het inmiddels iconische Capsule Inn Osaka startte de trend van capsulehotels. De accommodatie opende in 1979 en bood onderdak aan zakenmensen die hun roes wilden uitslapen, geen overbodige luxe in de Japanse work hard, play hard-cultuur. Oftewel: lange werkdagen, gevolgd door lange borrels. Vanuit kantoor of de kroeg doken ze direct het bed van een capsulehotel in.

Leestip: 6 bestemmingen voor een droomreis naar Japan

Het concept verspreidde zich naar alle grote steden in Japan en sloeg al snel aan in heel Azië. In de afgelopen tien jaar kreeg het overal voet aan de grond, van Berlijn tot Brisbane, van Amsterdam tot Auckland en van Singapore tot Waikiki.

‘Het concept is de afgelopen tien jaar echt enorm gegroeid,’ zegt Tim Alpe, hoofd van de capsulehotelketen LyLo.

Wie is de doelgroep van capsulehotels?

Het zijn vooral de jongvolwassenen van 18-35 jaar bij wie het concept in de smaak valt. Zij zijn prijsbewust, verblijven graag in het centrum van een grote stad en zijn bereid om in kleine ruimtes te slapen als daar een lage prijs en goede locatie tegenover staan.

Toch wordt de doelgroep van capsulehotels steeds ouder. ‘Wij richten ons meer op de doelgroep van 25 tot 40 jaar,’ zegt Andrew Landsburgh, oprichter en directeur van CoDE Concepts. Zijn capsulehotel, geschikt voor 568 gasten, zal in 2027 zijn deuren openen in Londen.

Hoe is het om in een capsulehotel te verblijven?

Je kamer is misschien klein, maar het comfort en de esthetiek van een capsulehotel is doorgaans van een veel hoger niveau dan je op basis van de lage prijs zou verwachten. De bars en restaurants zijn levendig en gezellig en veiligheid staat vaak voorop. In een capsulehotel vind je meestal aparte clusters voor mannen en vrouwen. Dankzij een app kun je 24 uur per dag inchecken, wat flexibiliteit garandeert en gemak biedt.

Leestip: De vrouw die als eerste rond de wereld reisde, dankzij een slimme vermomming

‘Capsulehotels kunnen geopend worden in gebouwen die niet geschikt zijn voor andere hotelketens, zoals oude sportscholen, kelders en pakhuizen’ zegt Sem Schuurkes, medeoprichter van het Nederlandse merk CityHub, dat vier Europese vestigingen heeft en twee nieuwe hotels in Londen opent. ‘Dat betekent dat gasten midden in het centrum van de stad kunnen verblijven.’

Waarom worden capsulehotels nu steeds populairder?

‘Sinds covid zien we veel meer soloreizigers, en zij vormen waarschijnlijk 60 tot 70 procent van onze klanten,’ meldt Alpe. Sociale media spelen hier onvermijdelijk ook een rol in: de kamers zijn te klein om een work-out in te doen, maar groot genoeg om een smartphone te gebruiken – en je ervaring te delen.

Niets missen van onze verhalen? Volg National Geographic op Google Discover en zie onze verhalen vaker terug in je Google-feed!

Mensen kijken tegenwoordig ook anders tegen stedentrips aan: het gaat niet om waar je verblijft, maar om wat je doet. ‘Het is een kwestie van budgetverdeling,’ zegt Schuurkes. ‘Mensen willen hun geld uitgeven aan de beste ervaring, niet aan een hotel waar ze vooral slapen.’

Betaalbaarheid is echter de belangrijkste drijfveer. ‘Maar weinig mensen verwachten dat de kosten van levensonderhoud de komende jaren veel zullen verbeteren,’ zegt Halima Aziz, manager van hotels bij Criterioin Hospitality. ‘Daarom zou het me verbazen als we de komende vijf tot tien jaar niet in elke grote stad Europa capsulehotels zien verschijnen.’

Meer ontdekken? Krijg onbeperkt toegang tot National Geographic Premium en steun onze missie. Word vandaag nog lid!