Handen wassen? Check. Maar hoe blijven kinderen geestelijk gezond?

Handen wassen, goed eten, slapen en weer handen wassen lukt ouders misschien nog wel, maar zorgen dat het geestelijk goed blijft gaan met een kind is een heel ander verhaal. Hier zijn een aantal tips.

Friday, April 3, 2020,
Door Rachel Buchholz (KIDS AND FAMILY Editor in Chief)
Foto van Peopleimages / Getty Images

Afgelopen weekend ben ik op berenjacht geweest.

Niet op echte beren, natuurlijk. Daar zijn wij dierenvrienden bij National Geographic niet zulke voorstanders van. Maar in steeds meer buurten worden ‘berenjachten’ gehouden waarbij bewoners teddyberen en andere knuffels voor het raam zetten. Het idee is dat kinderen ‘nieuwe buren’ ontdekken en zo iets spannends en leuks kunnen doen terwijl ze met hun ouders op pad gaan om een frisse neus te halen.

Een zelfde soort idee is een bioblitz waarbij je op zoek gaat naar zoveel mogelijk levende diersoorten, in de tuin of in de buurt.

Dit soort activiteiten worden steeds belangrijker in deze steeds beangstigender tijden. Handen wassen, goed eten, slapen en weer handen wassen lukt ouders misschien nog wel, maar zorgen dat het geestelijk goed blijft gaan met een kind is een heel ander verhaal. “We beginnen nog maar net inzicht te krijgen in wat de pandemie kan betekenen voor de geestelijke gezondheid en het emotionele welzijn van kinderen,” schrijft Jenny Marder voor National Geographic. In haar artikel staan inzichten van deskundigen en tips om te zorgen dat kinderen geestelijk gezond blijven.

Die houden in dat je een flexibel schema moet aanhouden en open en eerlijk moet zijn over wat er aan de hand is.
Ook naar buiten gaan is goed voor de geestelijke gezondheid.

De lastigste tip? Zorgen dat je zelf rust uitstraalt - zelfs als dat van binnen niet zo is.

WAT JE KUNT DOEN OM GEZOND TE BLIJVEN

Foto van Michael Melford, Nat Geo Image Collection

Een bosbad nemen: mensen zonder kinderen missen nu misschien het contact met collega's op kantoor, of de borrels na het werk. Sommige ouders verlangen misschien juist naar de rust van de rit van of naar het werk, of gewoon naar een paar uur weg zijn van huis. Voor mensen die in de buurt van een rustig bos wonen is het nemen van een ‘bosbad’ misschien een idee. Deze oude Japanse gewoonte (‘Shinrin-yoku’), waarbij je je zintuigen letterlijk onderdompelt in de natuur, blijkt te zorgen voor een verlaging van de bloeddruk, hartslag en concentratie van het stresshormoon cortisol. Bovendien slaap je er langer door en verhoogt dit het aantal afweercellen, aldus Kelly DiNardo, die in eerste instantie zo haar twijfels had en over deze gewoonte schreef voor National Geographic.

Lekker dansen: er zijn online steeds meer virtuele dansfeesten te bezoeken, zoals een Instagram Live-event dat vorig weekend meer dan 160.000 kijkers trok. Een andere mogelijkheid: zing of speel een instrument op het dak, op een balkon, in de tuin of uit het raam, in je eentje of met je buren, net als gezinnen tijdens de lockdown deden in ItaliëSpanjeMontreal, en Dallas

Meer dan Zoom-bijeenkomsten: Ben je moe na de lange video-vergaderingen tijdens het werken thuis? Waarom blaas je de successen op de Xbox uit je tienerjaren niet opnieuw leven in met videogame-sessie 's avonds of in het weekend? Nodig vrienden uit de hele wereld online uit waar je al jaren geen contact meer mee hebt gehad. Of juist vrienden in de buurt die je nu niet thuis kunt uitnodigen. Waarom niet? Iedereen doet het nu.

David Beard van National Geographic werkte mee aan dit artikel.
Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op NationalGeographic.com

lees verder

Waarom het coronavirus de meeste kinderen spaart

Experts laten hun licht schijnen over de biologische redenen waarom kinderen beter beschermd zouden kunnen zijn tegen zware varianten van COVID-19.

Hier zijn wat alternatieven voor handen schudden, op aanraden van lezers ?

Lezers van Nat Geo van over de hele wereld stellen nieuwe begroetingen voor ten tijde van COVID-19.
Lees meer