China: Futuristische bus die over auto’s rijdt

Deze week reed de eerste ‘Transit Elevated Bus’ op twee meter hoogte over auto’s heen. Deze zou een oplossing moeten bieden voor de toenemende verkeersdrukte in Beijing, maar hij kan ook doorgaan voor een leuke attractie!

Gepubliceerd 9 nov. 2017 03:02 CET, Geüpdatet 5 nov. 2020 07:04 CET
Foto van Euronews/YouTube

Afgelopen week reed de eerste TEB, ook wel Batie genoemd, zijn allereerste testrit. Hij reed op een slakkengangetje 300 meter en heeft ruimte voor 300 passagiers. Maar in de toekomst zou hij zo’n 65 kilometer per uur moeten rijden en 1200 personen kunnen vervoeren – mits verschillende bussen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. ‘Het is hier zo groot dat je dansoptredens kunt geven in de bus,’ zegt een passagier op de Chinese website Weibo. Het voertuig rijdt op elektriciteit en is 22 meter lang, 7,8 meter breed en 4,8 meter hoog.

In 2010 werd het concept voor het eerst onthuld, maar pas tijdens de International High-Tech Expo van dit jaar kreeg de Batie serieus aandacht. Hoewel China in de ban is van de testrit, is niet iedereen even enthousiast over de uitvoerbaarheid van het plan. De Batie stopt immers niet voor verkeerslichten en kan niet door de bocht, daarbij zou hij te hoog zijn om onder bruggen te passen, maar te laag voor vrachtwagens.

‘Dit is wat er gebeurt als gekke investeerders nog gekkere investeerders tegenkomen’ was een mening. De ontwerper van de bus, Song Youzhou, reageerde daarop: ‘dit is waarom China niet innovatief is: als er een originele uitvinding is, heeft iedereen daar alleen negatief commentaar op’. Hij is ervan overtuigd dat de 300-400 investeerders hun geld terug zullen zien en dat de bus binnen anderhalf jaar de straat op kan.

Wil je meer weten over China? Ontdek hier de highlights van China.

Lees meer

Ontdek Nat Geo

  • Dieren
  • Milieu
  • Geschiedenis en Cultuur
  • Wetenschap
  • Reizen
  • Fotografie
  • Ruimte
  • Video

Over ons

Abonnement

  • Abonneren
  • Schrijf je in
  • Shop
  • Disney+

Volg ons

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
Copyright © 1996-2015 National Geographic Society. Copyright © 2015-2017 National Geographic Partners, LLC. Alle rechten voorbehouden.