Uit de speakers klinkt luide muziek. Met een glimlach van oor tot oor marcheert een kleurrijk gezelschap door de straten van Weltevreden Valley North, een township in het zuiden van Kaapstad.
De Zuid-Afrikaanse vlag wappert onder het gezang van een stel mannen en vrouwen. De mannen dragen een net overhemd, glimmende schoenen, gouden horloge, wandelstok, hoofddeksel en een aktetas – ze lijken zo uit de jaren vijftig, zestig te komen. Ook de vrouwen gaan gekleed in retrostijl: grote zonnebril, hoedje en bijpassende vlinderdas. Jongemannen laten hun beste moves zien. De bruisende Brotherhood Social Club trekt onderweg een hoop bekijks.
De sociëteit bestaat al vijf jaar, maar vandaag, 9 november 2019, is het eindelijk tijd voor de officiële lancering als non-profitorganisatie. En dat moet worden gevierd.
Oprichting van de Brotherhood Social Club
In 2014 werd de Brotherhood Social Club in het leven geroepen door Mncedisi ‘Izzy’ Sogwangqa en vier leeftijdsgenoten – mannen die zijn liefde deelden voor pantsula, een dans- en kledingstijl die teruggaat tot de apartheidsjaren. Het motto van de groep: ‘Bringing back style and together with that, good behaviour.’ Wie zich kleedt als een heer, gaat zich daar ook naar gedragen, is de gedachte.
De Brotherhood richt zich vooral tot jongeren, omdat zij het snelst in het criminele circuit terechtkomen; in de townships zijn veel schoolverlaters. Drugs en alcohol zijn alomtegenwoordig in de townships en leiden tot veel geweld, waaronder de mishandeling van vrouwen en kinderen. ‘We willen dat dit stopt, en we denken dat de manier waarop je je kleedt een goed startpunt kan zijn,’ zegt Izzy.
Jongeren van de straat houden
De 25-jarige Thulani is een voorbeeld van iemand die onder groepsdruk bezweek. Hij werkte in een restaurant, maar ‘hard werken om slechts tweeduizend rand per week te verdienen, is tijdverspilling,’ vertelt hij. ‘Met een overval heb je binnen een uur drieduizend rand. Dat is veel sneller en makkelijker verdienen.’
Brotherhood-voorzitter Izzy ontfermt zich nu als een vaderfiguur over Thulani. ‘Ik kan hem alleen niet te vaak bezoeken, want dan denkt de gemeenschap dat we een ‘deal’ hebben,’ zegt Izzy. ‘Als Brotherhood-lid moet je zorgen dat je niet in verband wordt gebracht met criminele activiteiten.’
Goed voorbeeld doet volgen
Het elegante voorkomen van de Brotherhood-leden werkt aanstekelijk. Onderling delen de inmiddels paar duizend leden hun favoriete outfits en winkels, zoals H. Schneider Retailers in de Kaapstadse wijk Bellville en American Clothing in Wynberg. Het doel is om als groep uit te blinken en niet als individu – al schuwen ze niet om hun nieuwste aankopen met grote trots te presenteren.
Dankzij de aanwezigheid van jongere leden en een kleine groep vrouwen wordt het bereik van de Brotherhood steeds groter. Maandelijks worden zogenaamde community walks door het township georganiseerd. ‘Door onze manier van kleden vallen we op en trekken we positieve aandacht. Mensen vragen dan waarom we dit doen,’ zegt voorzitter Izzy trots. ‘Daarna kunnen we het gesprek aangaan en echte verandering teweegbrengen.’