Noorwegen installeert drijvende tunnels langs kustlijn

Noorwegen werkt aan ’s werelds eerste drijvende onderwatertunnels om reizen door het prachtige fjordlandschap gemakkelijker en sneller te maken.Thursday, November 9

Door Marlot Heerink

Door de 1990 fjorden die het landschap van Noorwegen kenmerken is een autoritje van de ene naar de volgende stad niet altijd even gemakkelijk. Het duurt 21 uur om via de kust van de zuidelijkste stad Kristiansand naar de noordelijke stad Trondheim te rijden, terwijl de afstand ‘slechts’ 1000 km bedraagt. De gemiddelde snelheid ligt beneden de 50 kilometer per uur en er zijn zeven veerbootritjes nodig.

De Norwegian Public Roads Administration – zeg maar de Noorse ANWB – heeft hier een oplossing voor gevonden, die de reistijd in 2035 zal halveren: drijvende onderwatertunnels. Bij een aantal fjorden is het water te diep en te breed voor een simpele brug waardoor Noorwegen met dit vindingrijke idee is gekomen.

De drijvende buizen liggen minstens 20 meter onder het wateroppervlak van de Noorse zee en worden gestabiliseerd door drijvende platformen. Aan beide zijden van de fjorden gaan de tunnels de grond in, erdoorheen rijden zal niet anders aanvoelen dan het rijden door een tunnel in een berg. Zowel motorvoertuigen als voetgangers kunnen gebruikmaken van de tunnels. Naar verwachting gaat het project ruim 20 miljard euro kosten.

Een andere optie, wellicht wat goedkoper, is het combineren van een onderwatertunnel met een brug. Dit is te vergelijken met de Sontbrug, een weg tussen Denemarken en Zweden waarvan een gedeelte boven en een gedeelte onder het water loopt. De organisatie denkt ook na over een lange hangbrug, die twee keer zo lang zou worden als de langste brug ter wereld op het moment.

 

Lees meer