Wat hebben friet, pizza, taco’s, kipnuggets en bitterballen gemeen? Je eet al deze culinaire favorieten met je handen. Uit een studie die in 2019 verscheen in Journal of Retailing blijkt dat eten zonder bestek zorgt voor een betere smaakbeleving. Maar: met je handen eten brengt nog meer voordelen met zich mee. Welke zijn dat?
Je handen als extra zintuig
Dat je minder proeft wanneer je eten niet kunt ruiken, wist je misschien al. Maar het lijkt erop dat die theorie ook opgaat voor het al dan niet kunnen voelen van eten. Adriana Madzharov, gedragspsycholoog aan de University of Bath (Verenigd Koninkrijk), deed onderzoek naar dit onderwerp. Ze kwam erachter dat respondenten die versnaperingen met hun handen aten – in het geval van deze studie was dat een blokje kaas – dit als smaakvoller beoordeelden dan de respondenten die de hulp van een cocktailprikker inschakelden.
Later herhaalde ze dit experiment, en voegde nog een extra factor toe: zelfcontrole. Voorafgaand aan het eetexperiment vroeg ze de deelnemers naar hun eetgedrag. Op basis van hun antwoorden verdeelde ze de respondenten in twee groepen: personen met veel zelfcontrole en personen die over weinig zelfcontrole beschikten. Het deel van de groep die met hun handen at én veel zelfcontrole had, gaf aan meer van de kaas te genieten. Daarnaast consumeerden ze ook meer kaas.
Meer genieten = meer eten
‘Het laat zien dat er een verschil bestaat tussen de twee groepen in de manier waarop ze smaak beleven,’ liet Madzharov weten in een persverklaring. Het lijkt erop dat wanneer je iets goed proeft en ervan geniet, je minder snel zult stoppen met eten. Madzharov herhaalde het experiment nog eens, dit keer met een grotere groep (145 studenten) en minidonuts als smakelijk middelpunt.
Ook nu moesten de deelnemers vóór en na het eten de voedselbeleving beoordelen, en weer scoorde de groep die de donuts met de handen mocht eten hoger op het gebied van smaakbeleving.
Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief van National Geographic en ontvang de favoriete verhalen van de redactie wekelijks in je mail.